Smågårde naturskog

Sommartid sedan i natt. Det snöar utanför vårt fönster. Vilken tur vi hade igår när det var dags för årets första längre tur utanför Visby. Vi valde att åka till det lilla naturreservatet Smågårde naturskog (6,3 hektar), som ligger ett stenkast från välkända Tofta strand.

Genom naturreservatet som bildades 2003 slingar sig en liten mysig å ner mot havet. Vi gick över några broar och vid andra tillfällen gjorde vi små avstickare ner till det porlande vattnet.

Syftet med att skydda området är den gamla barrskogen med en rik förekomst av död ved. I nästan 75 år har granskogen stått nästintill orörd. Därmed finns det träd i alla åldrar och en spännande naturskog får en ärlig chans att utvecklas. Träden ger vindskydd men släpper ner mycket sol. Den gula lampan gynnar insekter som myrlejon och olika sorters steklar. Vid den här tiden var det naturligtvis inte lätt att hitta de berömda myrlejonen. För det var ju vintertid som rådde igår. 😉

En eloge till de blå tydliga markeringarna längs de relativt kuperade smala slingrande stigarna. Ett nytt träräcke var ett tacksamt stöd i en lerig uppförsbacke.

Nu tog vi en paus från ”Den blå stigen” och styrde stegen mot sanddynerna och havet.
Vi förstod snart att andra gått före oss. Några sekunder tänkte jag på min egen roman ”Mina fotsteg i ditt hjärta”.

Solveig zoomade in Gnisvärd fiskeläge. Dit tänkte vi åka på hemmavägen, som fick bli en nostalgisk vårtripp med utomhusfika, blåsippor och en hel del blåst. Syftade på när vi befann som högst upp på Högklint.

Men först måste vi leta upp senaste blå pinnen. Min favoritfärg var lätt att återfinna.

Det var gott om kottar. Vad sänder det ut för signaler? Positiva eller negativa?

Då återstod endast sista etappen av denna trevliga lördagsvandring.

”Den lilla blå” uppskattade säkert att få komma ut på en längre tripp. Snart får den rulla till en annan kust. Först ska den få på sina sommardäck.

Kompanigränd; akt 18

Fotnot:
Vi svarar på kommentarer med en symbol.
Kompanigränd är en kortare gränd som sträcker sig från Strandgatan till Mellangatan. Det finns en hel del hotell innanför muren. Ofta har de mer än en gatuadress.
Kompanigränd 4 har fyra smeknamn. Åkerbecks, Lundbergs, Lindbergs och Petterssons.

En pampig skolbyggnad med fantastisk utsikt mot havet

Vid våra promenader innanför muren stannar vi då och då till för att beundra någon av Visbys alla fantastiska byggnader. Själv är jag särskilt förtjust i de hus som har så kallade trappstegsgavlar. Men tinnar och torn, fönster som är lite speciella eller byggnader som bara ser så där ”vackra” ut, tilltalar mig också. S:t Hansskolan är verkligen en skolbyggnad att stanna till vid och beundra.

Visbyarkitekten Fredrik Wilhelm Scholander är mannen bakom ritningen. Visby Högre Allmänna Läroverk, stod klart och invigdes 1859.

I den lilla boken ”Upptäck Visby” läser jag att det inte var alla som tyckte om byggnaden när den kom på plats… Jag undrar förstås vad det var som gjorde att en del inte gillade den.
Åren gick och 1932 byggde man om skolan, lyfte upp taket och byggde på den tredje våningen. 1968 var det slut på läroverkstiden och istället blev det en gymnasieskola.

Vårterminen 1971 blev detta en grundskola med låg och mellanstadium. Något som den alltså varit i över 50 år och som den fortfarande är.

Utsikten ner över innerstan, med havet i bakgrunden, slår väl det mesta. Till och med en gråmulen dag!

Givetvis tog jag Google till hjälp den här gången också. Mina kunskaper i latin är begränsade. Ja i ärlighetens namn är de helt obefintliga. Nu vet jag att TIMOR DEI INITIUM SAPIENTIAE betyder: Gudsfruktan är vishetens begynnelse.
/Solveig

Lybska gränd; akt 17

Fotnot:
Vi svarar på kommentarer med en symbol.
Det här en härlig kuperad gränd som på sina ställen andas tolvhundratal. För de äldsta stenhusen är från detta århundrade.
Det gamla apoteket som vi visat på bilder från Strandgatan sträcker sig ungefär trettio meter in på Lybska gränd.
På tredje bilden ser du Mahognyvillan som visar upp sin långa södra sida utefter gränden. Det rör sig om en speciellt ihopsatt byggnad från två vitt skilda epoker i samma hus. Längst ner finns ett 1200-tals stenhus. Den övre delen i trä är byggt i skiftesverk på 1700-talet och är ungefär en meter längre än stenhuset. Ingen vet varför byggnaden blev till på detta speciella sätt. Brand kan vara en gissning. En annan är att ägaren både hade tillgång till rejält med trävirke och var en erfaren timmerman. Själva smeknamnet på huset syftar såklart på den intjärade träfasaden som till färgen påminner om mahogny. Namnet har hörts sedan början av 1900-talet.
Lybska gränd 2 har gått under namnet Jacobsonska. Undra vad vårt stora hus i Ängalag på Bjärehalvön kallas i nutid i folkmun? Har Lidéns Samlingsmuseum tagit över från ”Per i Ängalag” lanthandel? 😉 Per var under många år en av Bjärehalvöns kändaste personer.

Noaks ark

Otaliga gånger har vi parkerat bilen vid denna parkeringsplats. Ännu fler gånger har vi promenerat längs Strandpromenaden. Inte visste vi att det fanns konst på ett konstigt ställe i närheten. Antagligen är skälet att blicken oftast är fäst mot havet.

Risken var stor att Gotland skulle invaderas och nyttjas för militära operationer när andra världskriget bröt ut i september 1939. 30 november samma år gick sovjetiska trupper, utan krigsförklaring, in i Finland. Nu kröp allt ont närmare. Arbetet med att bygga värn påskyndades rejält på ön. 1940 anföll tyskarna Danmark och Norge. I slutet av samma år hade Gotland ungefär 1000 färdigbyggda värn vid strategiska platser.

Målaren och skulptören Evert Lindfors växte upp i en stor syskonskara i Visby. Här har han inspirerats av ungdomsminnen från när han i gryningen delade ut tidningar i Visby och tyckte sig se djur här och var i den gamla staden. Den bibliska berättelsen om Noaks ark handlar om människornas andra chans att bygga en hållbar civilisation. Placeringen av skulpturgruppen i terracotta i det gamla värnet relaterar konst med biblisk och existentiell betydelse till militär historia.

Solveig fick äran att krypa ner på knä i leran och försöka ta foton genom det smutsiga fönstret. I maj-september ska det vara öppet här vissa timmar under alla veckans dagar.

Fotnot:
Evert Lindfors föddes i Visby 1927 och dog 2016 i franska Lacoste. Som nittonåring flyttade han till Stockholm. Året efter reste han tillsammans med konstnären Harry Moberg till Frankrike. I Paris utbildade han sig på École des Beaux-Arts. På Wikipedia står det att han arbetade som målare i Lacoste i Provence från mitten av 1950-talet. Sedan gick han över till skulptur i terracotta i slutet av nästa decennium. Evert gifte sig med målaren Barbro Blomqvist-Lindfors )1930-2017). Paret bodde i Lacoste och på Djurö utanför Stockholm.

In i dimman

Idag skulle det vara en molnig söndag. Det gjorde inte så mycket med tanke på att jag en sista gång, denna säsong, skulle njuta av skidskyttevännerna. Ta farväl av några kvinnor som gjorde sitt sista tävlingslopp på hög nivå.
Vad häftigt att två av tjejerna hamnade på prispallen i avslutningen Masstart i Holmenkollen. (Marte Roeiseland och franska mamman Chevalier-Bouchet. Den sistnämnda firar födelsedag samma datum som undertecknad.)
Strax innan lunch kom solen på efterlängtat besök. Himlen blev blå och vi fick ”vårögon”. Vi ändrade planerna och bestämde oss istället för att spankulera längs stråk innanför muren och få till fler bidrag till Grändernas stad. Kanske avsluta med en go fika någonstans.
Men så började det återigen bli grått när vi kommit iväg en bit med bilen och när vi svängde ner mot havet och hamnen gick det lokalt över till tät dimma. Vi såg endast en liten bit av hamnbassängen.

Vad snabbt det kan gå med väderomslag på en ö.

Planerna hade vandrat iväg utan skor och landat på att införskaffa oss Konstinlägg till gotlanduppochner. Ska inte förväxlas med skoinlägg. 😉
Det gick bättre än väntat med konsten. Här är vi framme vid andra stoppet. Inlägget kommer på plats imorgon. Men det häftigaste konstinlägget kommer inte förrän i april. Det var ett trevligt par som hjälpte oss att hitta rätt plats. Gatunamnet finns nämligen inte på någon karta.

Fotnot:
Vi kom hem tidigare än beräknat och jag hann först se lillebror Boe ha sin sista uppvisning på SVT Play, innan jag i direktsändning njöt av den mer spännande damtävlingen.
In i dimman gällde även för skidskyttarna. Vilken tur att det inte blev inställt för dem.

Östra gravkapellet

Den 17:e oktober 1830 invigde biskop Carl Johan Eberstein Östra Kyrkogården i Visby. Kyrkogården är ungefär 1,7 hektar stor.

40 år senare invigdes Östra gravkapellet, på den södra delen av kyrkogården. Kapellet ritades av dåvarande stadsarkitekten A W Lundberg. Jag läste att det finns 55 st platser i gravkapellet och ungefär 25 ceremonier förekommer varje år.

Antalet gravplatser är ca 1 160 stycken. Vi passade på att promenera på gångarna och läsa en del texter. Intressant att det äntligen blev av förra fredagen, att vi stannade till här. Vi har kört med bilen hundratals gånger på leden under platsen. Denna gång sökte vi oss längre upp och kom till gator som vi tidigare aldrig beträtt.

Rigagränd; akt 16

Fotnot:
Vi svarar på kommentarer med en symbol. Tidigt kom jag på en kategori som skulle heta ”Solveig testar”. Då skulle jag själv knäppa bilder och studera när S blåste glas, drejade med lera på Etelhem, red på russ, utförde gamla hantverk och en del annat hemligt. Sedan kom pandemin och blåste andra sorters ”gift och regelbubblor”. Själv har jag en mörk vinterkväll testat att titta ut genom fönstret ovanför gränden.
Undra om det finns några kopplingar till huvudstaden i ett grannland? Favoritbilden, nummer fem, på denna relativt korta kuperade gränd är den som jag döpt till ”Fönsterna i muren”.
Extra smala gränder med höga hus har troligen inte många soltimmar under ett år.

En bild ska bort (akt 6 av 9)

A. Solveigs favorittripp till Agbod glömmer hon nog aldrig. Tror inte hon följer med dit igen.

B. Gnisvärd med det fina kapellet bakom den röda boden.

C. Nabben var en trevlig bekantskap.

D. Jauvika på grannön Fårö. En favorit från i somras. Aktens luring.

E. Båt på land

F. Facit: Nyhamn. Vackrast när blåelden lyser upp. Vi har varit där rätt många gånger.

G. Holms. Hade jag vänt på kartan hade det läckra fiskeläget i Holmhällar varit rätt svar. 😉

Ledtråd: Längst norr upp på Sveriges största ö.
Min önskan: Svara med endast en bokstav i en kommentar.

Regler/Poäng/Sidsnack:
Tävlingstiden är från inlägg och exakt en vecka framåt. (22/3 kl. 08.10)
Kommande akt kan dyka upp när som helst, men aldrig samtidigt som en pågående tävlingsakt.
I tabellen nedan noterar du hur både poäng för rätt bokstav och antalet bilder ökar för varje ny akt.  
 LYCKA TILL!

AkterAntal fotoPoäng
Akt 121
Akt 232
Akt 343
Akt 454
Akt 565
Akt 676
Akt 787
Akt 898
Akt 9109
Max.54 st45 p.

Tabell efter akt sex:

PlatsNamnJust nu
1Znogge18
2Anita L15
3Louise11
3Maj J11
5Ethel8
5Wiolettan8
7Eva-Lotta7
8Anki A6
8Minton6
8Blomsterbönan6
   
11Lisbeth5
12Åse3
13Lena W2
13Ditte2
13Laila L2
13Anne B2
17Marie K1
17Jennifer1
17Karin1
17Ing-Britt1
17Gunilla W1
22Sven-Arne0
22Nils P0
22Susie0
22Gunnel0
26Övriga 

Nästa gång blir det sju eller noll poäng
till dem som vågar sig på att deltaga. 😊
Övriga får ALLTID noll poäng.
Antalet foton kommer att vara 8 st.
Välkomna när det händer.


Priser:
Alla på pallen får var sin Skrap-Kryss.
Vid samma poäng i sluttabellen avgör den som nådde summan först.

Sol vind, hav och en hel del is…

Söndagspromenaden gick till Södra hällarna. Bosse valde att stanna hemma, men eftersom Lizette var på besök fick jag en promenadkompis ändå.

Vilka härliga kontraster det blev mellan det vita och havets nästan turkosa färg.

Bilden ljuger litegrann. Det är inte ett flytande isberg, utan bara en våg vars skum ser ut som om det frusit till is.

Vid bäcken hade vind och kyla byggt upp ett magnifikt konstverk.

Det blev som illustrationer till en saga…

Idag lever vi på minnen från en fin promenad. Gissar att det mesta av isskulpturerna har regnat bort under dagen.

Önskar er alla en fin fortsättning på veckan!