Fråga 22

Tillsammans med fotografen Sven Nykvist satt Ingmar Bergman och gick igenom dagtagningar på denna biograf. Namnet tack?

1. BERGMANS BIO
X. SUDERSANDSBIOGRAFEN
2. KINEMATOGRAFEN

Dagens segrare:
Signhild Hortberg,

Aktuell tabell:
1. Znogge, 53 p. (tio segrar)
2. Wiolettan, 43 p.
3. Minton, 42 p. (tre segrar)

4. Signhild Hortberg, 42 p. (en seger)
5. Lisbeth Ahlskog, 42 p.
6. Ditte Akker, 40 p.
7. Anki Arvidson, 38 p.
8. Lena Wik, 37 p. (tre segrar)
9. Susan Johansson, 37 p. (en seger)
10. Eva-Lotta, 35 p. (en seger)

11. Gunilla Wahlberg, Eva Rohlén, 35 p.
13. Maj Johansson, 34 p.
14. Gunnel Moberg, 32 p.
15. Christinafotograferar, 29 p. (två segrar)
16. Inger Börmark, 27 p.
17. Åse Holmander-Mehlin, 18 p.
18. Sven-Arne Petersson, 16 p.
19. Eva Johansson, 15 p.
20. Kerstin Nilsson, 12 p.

21. Anne Klasson, 7 p. (en seger)
22. Tobbe Nilsson, Cecilia Ottosson, Marie Kristoffersson, 6 p.
25. Börje Carlsson, Laila Larsson, 4 p.
27. Anne Bondin, Marianne Johansson-Sturk, Lollo, Monica Jelander, Greger Byskata, Ingalisa Koelega, Pelle Börmark, Per-Inge Bergman, Ethel Hedström, 2 p.
36. Gun Toresson, Thomas Peterson, 1 p.
38. Övriga 😉

Flest trepoängare:
Znogge, 10 st. Lena Wik och Minton, 3 st. Christinafotograferar, 2 st. Anne Klasson, Susan Johansson, Eva-Lotta, Signhild Hortberg, 1 st. (8 st olika segrare)
Högst placerad manlig deltagare:
Sven-Arne Petersson, 16 p.
Deltagit alla gånger: (Jag lottar)
Znogge, Ditte Akker, Minton, Lisbeth Ahlskog, Eva-Lotta, Signhild Hortberg och Wiolettan.
Överraskat mig med att deltaga: (Jag väljer ut själv)
Anne Klasson, Lollo, Laila Larsson, Christinafotograferar,
Monica Jelander, Ingalisa Koelega, Gun Toresson.

Poängfördelning:
3 poäng till den person som är först med rätt svar.
2 poäng till alla som svarat rätt.
1 poäng till deltagare med fel svar.
0 poäng till övriga. 😉

Regler:
En gissning per fråga.
30 frågor. En varje dag i november.
Dagens fråga avslutas klockan 23:59. (För den som vill ha poäng.)
Smart att trycka på Följ bloggen.
Svara endast med 1,X,2 eller ”namnet”. Inga extra ord som kan hjälpa eller stjälpa andra deltagare.

Vinstbordet:
8 st Skrap-kryss står på spel. 😀
Vinnaren, tvåan och trean i sluttabellen får var sin lott.
En lottad från plats fyra-tio i sluttabellen.
En lott till den som först samlat på sig flest trepoängare.
Högst placerad manlig deltagare. (Årets morot)
En lott till någon som deltagit vid alla 30 frågorna innan stängningsdags.
En lott till någon som överraskat mig med att deltaga.

Det kommer även att förekomma ”vanliga” blogginlägg under månaden. Scrolla därför alltid ner en bit så du inte har missat dagens fråga.

 

Fråga 21

Vad heter höst på gutamål?
1. HAUST
X. KYLDTEID
2. KYLDRÄUM

Dagens segrare:
Znogge ❤ ❤ ❤ ❤ ❤ ❤ ❤ ❤ ❤ ❤

Aktuell tabell:
1. Znogge 51 p.
2. Minton, 41 p. (tre segrar)
3. Wiolettan, 41 p.

4. Lisbeth Ahlskog, 40 p.
5. Signhild Hortberg, Ditte Akker, 39 p.
7. Susan Johansson, 37 p. (en seger)
8. Anki Arvidson, 37 p.
9. Lena Wik, 36 p. (tre segrar)
10. Eva-Lotta, 33 p. (en seger)

11. Maj Johansson, Gunilla Wahlberg, Eva Rohlén, 33 p.
14. Gunnel Moberg, 31 p.
15. Christinafotograferar, 29 p. (två segrar)
16. Inger Börmark, 27 p.
17. Åse Holmander-Mehlin, 18 p.
18. Sven-Arne Petersson, Eva Johansson, 15 p.
20. Kerstin Nilsson, 12 p.

21. Anne Klasson, 7 p.
22. Tobbe Nilsson, Cecilia Ottosson, Marie Kristoffersson, 6 p.
25. Börje Carlsson, Laila Larsson, 4 p.
27. Anne Bondin, Marianne Johansson-Sturk, Lollo, Monica Jelander, Greger Byskata, Ingalisa Koelega, Pelle Börmark, Per-Inge Bergman, Ethel Hedström, 2 p.
36. Gun Toresson, Thomas Peterson, 1 p.
38. Övriga 😉

Flest trepoängare:
Znogge, 10 st. 
Högst placerad manlig deltagare:
Sven-Arne Petersson, 15 p.
Deltagit alla gånger: (Jag lottar)
Znogge, Ditte Akker, Minton, Lisbeth Ahlskog, Susan Johansson, Eva-Lotta, Signhild Hortberg och Wiolettan.
Överraskat mig med att deltaga: (Jag väljer och motiverar)
Anne Klasson, Lollo, Laila Larsson, Christinafotograferar,
Monica Jelander, Ingalisa Koelega, Gun Toresson.

Poängfördelning:
3 poäng till den person som är först med rätt svar.
2 poäng till alla som svarat rätt.
1 poäng till deltagare med fel svar.
0 poäng till övriga. 😉

Regler:
En gissning per fråga.
30 frågor. En varje dag i november.
Dagens fråga avslutas klockan 23:59. (För den som vill ha poäng.)
Smart att trycka på Följ bloggen.
Svara endast med 1,X,2 eller ”namnet”. Inga extra ord som kan hjälpa eller stjälpa andra deltagare.

Vinstbordet:
8 st Skrap-kryss står på spel. 😀
Vinnaren, tvåan och trean i sluttabellen får var sin lott.
En lottad från plats fyra-tio i sluttabellen.
En lott till den som först samlat på sig flest trepoängare.
Högst placerad manlig deltagare. (Årets morot)
En lott till någon som deltagit vid alla 30 frågorna innan stängningsdags.
En lott till någon som överraskat mig med att deltaga.

Det kommer även att förekomma ”vanliga” blogginlägg under månaden. Scrolla därför alltid ner en bit så du inte har missat dagens fråga.

 

Givet att vi skulle tillbaka


Eftersom Berså har öppet året om får stunden med utsikten mot Tofta Kyrka vänta tills höstvindarna för mig in i värmen och mysigheten. Jag är övertygad om att vi återkommer och sitter vid det här bordet och tänker tillbaka till sommaren 2019.
Skrev jag efter fotot ovan i detta inlägg https://gotlanduppochner.com/2019/04/28/vi-mellanlandade-i-en-solig-bersa/

Det satt fikande vid alla borden. Men just när jag klev in i rummet reste sig paret upp vid ”kyrkbordet”. Vilken flax. 😊
Jag slog mig snabbt ner medan Solveig gick och beställde.

Lika dekorativt som gott.

Hallå Eva-Lotta! Känner du igen fotot till gårdagens fråga? 😉

Höststämning rådde i butiken.

Tillägg:
Jag skulle inte bli det minsta förvånad om vi sitter utomhus i bersån någon gång under 2020. Vad konstigt det känns att skriva det årtalet. Nyss skulle det bli 2000 och det upplevdes megastort. Klockorna skulle stanna och allt annat tekniskt kraschande som ventilerades. Nu är det en dammig historia från förr. Men jag skulle önska att tiden gick långsammare under 1 april och ett halvår framåt. Detta kunde kompenseras med att november rusar iväg som en hemlängtande iller. 😉

 

Fråga 20

Vi gjorde ett trevligt återbesök i en butik. Vilken?

1. KUSTNÄRA
X. LANDA
2. BERSÅ

Dagens segrare:
Znogge

Aktuell tabell:
1. Znogge 48 p.
2. Minton, 39 p. (tre segrar)
3. Wiolettan, 39 p.

4. Lisbeth Ahlskog, 38 p.
5. Signhild Hortberg, Ditte Akker, 37 p.
7. Susan Johansson, 35 p. (en seger)
8. Anki Arvidson, 35 p.
9. Lena Wik, 34 p. (tre segrar)
10. Maj Johansson, 33 p.

11. Eva-Lotta, 32 p. (en seger)
12. Gunilla Wahlberg, Eva Rohlén, 31 p.
14. Gunnel Moberg, 29 p.
15. Christinafotograferar, 27 p. (två segrar)
16. Inger Börmark, 27 p.
17. Åse Holmander-Mehlin, 18 p.
18. Sven-Arne Petersson, 15 p.
19. Eva Johansson, 13 p.
20. Kerstin Nilsson, 12 p.

21Anne Klasson, 7 p.
22. Tobbe Nilsson, Cecilia Ottosson, Marie Kristoffersson, 6 p.
25. Börje Carlsson, Laila Larsson, 4 p.
27. Anne Bondin, Marianne Johansson-Sturk, Lollo, Monica Jelander, Greger Byskata, Ingalisa Koelega, Pelle Börmark, Per-Inge Bergman, Ethel Hedström, 2 p.
36. Gun Toresson, Thomas Peterson, 1 p.
38. Övriga 😉

Flest trepoängare:
Znogge, 9 st. 
Högst placerad manlig deltagare:
Sven-Arne Petersson, 13 p.
Deltagit alla gånger: (Lottning)
Znogge, Ditte Akker, Minton, Lisbeth Ahlskog, Susan Johansson, Eva-Lotta, Signhild Hortberg och Wiolettan.
Överraskat mig med att deltaga: (Jag utser)
Anne Klasson, Lollo, Laila Larsson, Christinafotograferar,
Monica Jelander, Ingalisa Koelega, Gun Toresson.

Poängfördelning:
3 poäng till den person som är först med rätt svar.
2 poäng till alla som svarat rätt.
1 poäng till deltagare med fel svar.
0 poäng till övriga. 😉

Regler:
En gissning per fråga.
30 frågor. En varje dag i november.
Dagens fråga avslutas klockan 23:59. (För den som vill ha poäng.)
Smart att trycka på Följ bloggen.
Svara endast med 1,X,2 eller ”namnet”. Inga extra ord som kan hjälpa eller stjälpa andra deltagare.

Vinstbordet:
8 st Skrap-kryss står på spel. 😀
Vinnaren, tvåan och trean i sluttabellen får var sin lott.
En lottad från plats fyra-tio i sluttabellen.
En lott till den som först samlat på sig flest trepoängare.
Högst placerad manlig deltagare. (Årets morot)
En lott till någon som deltagit vid alla 30 frågorna innan stängningsdags.
En lott till någon som överraskat mig med att deltaga.

Det kommer även att förekomma ”vanliga” blogginlägg under månaden. Scrolla därför alltid ner en bit så du inte har missat dagens fråga.

 

Fråga 19

Var hittar du detta museum?

1. NORRA GOTLAND
X. ÖSTRA GOTLAND
2. VÄSTRA GOTLAND

Dagens segrare:
Minton

Aktuell tabell:
1. Znogge 45 p.
2. Minton, 37 p. (tre segrar)
3. Wiolettan, 37 p.

4. Lisbeth Ahlskog, 36 p.
5. Signhild Hortberg, Ditte Akker, 35 p.
7. Susan Johansson, 33 p. (en seger)
8. Anki Arvidson, 33 p.
9. Lena Wik, 32 p. (tre segrar)
10. Eva-Lotta, 31 p. (en seger)

11. Maj Johansson, 31 p.
12. Gunilla Wahlberg, Eva Rohlén, 29 p.
14. Gunnel Moberg, Inger Börmark, 27 p.
16. Christinafotograferar, 25 p. (två segrar)
17. Åse Holmander-Mehlin, 18 p.
18. Eva Johansson, Sven-Arne Petersson, 13 p.
20. Kerstin Nilsson, 12 p.

21. Anne Klasson, 7 p.
22. Tobbe Nilsson, Cecilia Ottosson, 6 p.
24. Marie Kristoffersson, Börje Carlsson, Laila Larsson, 4 p.
27. Anne Bondin, Marianne Johansson-Sturk, Lollo, Monica Jelander, Greger Byskata, Ingalisa Koelega, Pelle Börmark, Per-Inge Bergman, Ethel Hedström, 2 p.
36. Gun Toresson, Thomas Peterson, 1 p.
38. Övriga 😉

Flest trepoängare:
Znogge, 8 st. Lena Wik, Minton, 3 st, Christinafotograferar, 2 st. Anne Klasson, Susan Johansson, Eva-Lotta, 1 st. (7 st olika segrare)
Högst placerad manlig deltagare:
Sven-Arne Petersson, 13 p.
Deltagit alla gånger:
Znogge, Ditte Akker, Minton, Lisbeth Ahlskog, Susan Johansson, Eva-Lotta, Signhild Hortberg och Wiolettan.
Överraskat mig med att deltaga under de 30 dagarna:
Anne Klasson, Lollo, Laila Larsson, Christinafotograferar,
Monica Jelander, Ingalisa Koelega, Gun Toresson.

Poängfördelning:
3 poäng till den person som är först med rätt svar.
2 poäng till alla som svarat rätt.
1 poäng till deltagare med fel svar.
0 poäng till övriga. 😉

Regler:
En gissning per fråga.
30 frågor. En varje dag i november.
Dagens fråga avslutas klockan 23:59. (För den som vill ha poäng.)
Smart att trycka på Följ bloggen.
Svara endast med 1,X,2 eller ”namnet”. Inga extra ord som kan hjälpa eller stjälpa andra deltagare.

Vinstbordet:
8 st Skrap-kryss står på spel. 😀
Vinnaren, tvåan och trean i sluttabellen får var sin lott.
En lottad från plats fyra-tio i sluttabellen.
En lott till den som först samlat på sig flest trepoängare.
Högst placerad manlig deltagare. (Årets morot)
En lott till någon som deltagit vid alla 30 frågorna innan stängningsdags.
En lott till någon som överraskat mig med att deltaga.

Det kommer även att förekomma ”vanliga” blogginlägg under månaden. Scrolla därför alltid ner en bit så du inte har missat dagens fråga.

 

Botaniska Trädgården – novemberbesöket

DBW (De Badande Wännernas trädgård) Botaniska Trädgården anlades 1855. Det som är speciellt med trädgården är att växter som borde vantrivas här trotsar det geografiska läget. Orsaken är att Visby ligger i odlingszon 1.
En gång varje månad under 2019 tänkte jag och Solveig besöka denna oas som kallas för ”Botan” i folkmun. Vi ser fram emot att se både exotiska växter och mycket annat ögongodis. Välkommen att följa med oss på våra utflykter till denna fantastiska trädgård.

Fler löv på marken än på träden.

Parkvakten ville inte stå riktigt stilla – så bilden blev något suddig.

Vi gissade att det skulle finnas en och annan ros kvar och vi fick rätt.

Stormhatt är ett bra namn såhär i november.

Eichlertulpan.

Brittsommarraster.

Trädgårdsnäva.

Morina. Visst är den ståtlig och vacker? Tydligen härstammar den från Himalaya. (Uppgiften hämtad från växtens namnskylt.)

Den här rosenbusken har fått nypon…

… och här vid väggen finns det fikon.

Hoppfullt! Våren är redan här!  😉

Höstlöv måste också få vara med på närbild.

Då tog vi ännu en gång farväl. Vi var tacksamma för att vi äntligen fick en solig eftermiddag i söndags. För egentligen hade vi tänkt åka till Botan i början av månaden. Sedan har vi flyttat fram det flera gånger. Någon gång i sista stund när regnet visade vem som hade makten över månaden.

Fotograf & fotoväljare: Solveig Lidén.
Fotograf inför Instagram-inlägg: Hennes man. 😉

 

 

Fråga 18

Vilken kvinna stod i denna kända park och talade sommaren 1979?

1. EVA GOES
X. KARIN SÖDER
2. GÖREL THURDIN

Dagens segrare:
Minton

Aktuell tabell:
1. Znogge 43 p.
2. Wiolettan, 35 p.
3. Minton, 34 p. (två segrar)

4. Lisbeth Ahlskog, 34 p.
5. Susan Johansson, 33 p. (en seger)
6. Signhild Hortberg, Ditte Akker, 33 p.
8. Anki Arvidson, 31 p.
9. Lena Wik, 30 p. (tre segrar)
10. Eva-Lotta, 29 p. (en seger)

11. Maj Johansson, 29 p.
12. Gunilla Wahlberg, Eva Rohlén, Gunnel Moberg,  27 p.
15. Inger Börmark, 25 p.
16. Christinafotograferar, 23 p. (två segrar)
17. Åse Holmander-Mehlin, 18 p.
18. Kerstin Nilsson, 12 p.
19. Eva Johansson, Sven-Arne Petersson, 11 p.

21. Anne Klasson, 7 p.
22. Tobbe Nilsson, Cecilia Ottosson, 6 p.
24. Marie Kristoffersson, Börje Carlsson, Laila Larsson, 4 p.
27. Anne Bondin, Marianne Johansson-Sturk, Lollo, Monica Jelander, Greger Byskata, Ingalisa Koelega, Pelle Börmark, Per-Inge Bergman, Ethel Hedström, 2 p.
36. Gun Toresson, Thomas Peterson, 1 p.
38. Övriga 😉

Flest trepoängare:
Znogge, 8 st. Lena Wik, 3 st, Christinafotograferar, Minton,  2 st. Anne Klasson, Susan Johansson, Eva-Lotta, 1 st.
Högst placerad manlig deltagare:
Sven-Arne Petersson, 11 p.
Deltagit alla gånger:
Znogge, Ditte Akker, Minton, Lisbeth Ahlskog, Susan Johansson, Eva-Lotta, Signhild Hortberg och Wiolettan.
Överraskat mig med att deltaga under de 30 dagarna:
Anne Klasson, Lollo, Laila Larsson, Christinafotograferar,
Monica Jelander, Ingalisa Koelega, Gun Toresson.

Poängfördelning:
3 poäng till den person som är först med rätt svar.
2 poäng till alla som svarat rätt.
1 poäng till deltagare med fel svar.
0 poäng till övriga. 😉

Regler:
En gissning per fråga.
30 frågor. En varje dag i november.
Dagens fråga avslutas klockan 23:59. (För den som vill ha poäng.)
Smart att trycka på Följ bloggen.
Svara endast med 1,X,2 eller ”namnet”. Inga extra ord som kan hjälpa eller stjälpa andra deltagare.

Vinstbordet:
8 st Skrap-kryss står på spel. 😀
Vinnaren, tvåan och trean i sluttabellen får var sin lott.
En lottad från plats fyra-tio i sluttabellen.
En lott till den som först samlat på sig flest trepoängare.
Högst placerad manlig deltagare. (Årets morot)
En lott till någon som deltagit vid alla 30 frågorna innan stängningsdags.
En lott till någon som överraskat mig med att deltaga.

Det kommer även att förekomma ”vanliga” blogginlägg under månaden. Scrolla därför alltid ner en bit så du inte har missat dagens fråga.

 

Fråga 17

Vad har jag zoomat in?

1. KOVIK
X. PETESVIK
2. KATTHAMMARSVIK

Dagens segrare:
Lena Wik

Aktuell tabell:
1. Znogge 41 p.
2. Susan Johansson, 33 p. (en seger)
3. Wiolettan, 33 p.

4. Lisbeth Ahlskog, 32 p.
5. Minton, 31 p. (en seger)
6. Signhild Hortberg, Ditte Akker, Anki Arvidson, 31 p.
9. Lena Wik, 28 p. (tre segrar)
10. Eva-Lotta, 27 p. (en seger)

11. Maj Johansson, 27 p.
12. Gunilla Wahlberg, Eva Rohlén, Gunnel Moberg, 25 p.
15. Inger Börmark, 23 p.
16. Christinafotograferar, 21 p. (två segrar)
17. Åse Holmander-Mehlin, 18 p.
18. Kerstin Nilsson, 12 p.
19. Eva Johansson, 11 p.
20. Sven-Arne Petersson, 9 p.

21. Anne Klasson, 7 p.
22. Tobbe Nilsson, Cecilia Ottosson, 6 p.
24. Marie Kristoffersson, Börje Carlsson, Laila Larsson, 4 p.
27. Anne Bondin, Marianne Johansson-Sturk, Lollo, Monica Jelander, Greger Byskata, Ingalisa Koelega, Pelle Börmark, Per-Inge Bergman, Ethel Hedström, 2 p.
36. Gun Toresson, Thomas Peterson, 1 p.
38. Övriga 😉

Flest trepoängare:
Znogge, 8 st. Lena Wik, 3 st, Christinafotograferar, 2 st. Anne Klasson, Minton, Susan Johansson, Eva-Lotta, 1 st.
Högst placerad manlig deltagare:
Sven-Arne Petersson, 9 p.
Deltagit alla gånger:
Znogge, Ditte Akker, Minton, Lisbeth Ahlskog, Susan Johansson, Eva-Lotta, Anki Arvidson, Signhild Hortberg och Wiolettan.
”Domarefakta”: 20-15-13-11-10-9
Överraskat mig med att deltaga under de 30 dagarna:
Anne Klasson, Lollo, Laila Larsson, Christinafotograferar,
Monica Jelander, Ingalisa Koelega, Gun Toresson, Per-Inge Bergman.

Poängfördelning:
3 poäng till den person som är först med rätt svar.
2 poäng till alla som svarat rätt.
1 poäng till deltagare med fel svar.
0 poäng till övriga. 😉

Regler:
En gissning per fråga.
30 frågor. En varje dag i november.
Dagens fråga avslutas klockan 23:59. (För den som vill ha poäng.)
Smart att trycka på Följ bloggen.
Svara endast med 1,X,2 eller ”namnet”. Inga extra ord som kan hjälpa eller stjälpa andra deltagare.

Vinstbordet:
8 st Skrap-kryss står på spel. 😀
Vinnaren, tvåan och trean i sluttabellen får var sin lott.
En lottad från plats fyra-tio i sluttabellen.
En lott till den som först samlat på sig flest trepoängare.
Högst placerad manlig deltagare. (Årets morot)
En lott till någon som deltagit vid alla 30 frågorna innan stängningsdags.
En lott till någon som överraskat mig med att deltaga.

Det kommer även att förekomma ”vanliga” blogginlägg under månaden. Scrolla därför alltid ner en bit så du inte har missat dagens fråga.

 

På Gotland odlar de skor högt

Fiskeläget såg lika vackert ut som jag hoppats på. Det som saknades var färgklickarna som skulle höja blogginlägget några snäpp. Blomningen var förbi för denna säsong.
Jag knäppte några foton för syns skull. I mitt minne bestämde jag mig för att återkomma hit i slutet av maj eller i juni för att göra fiskeläget full rättvisa.

Vi tog med oss själva och fikakorgen till den lite instabila bryggan och slog oss ner längst ut. Vädret var på gränsen mellan skönt gråväder och kyliga vindar från havet. En äldre man klev ut på bryggan och därefter ner i det blöta och steniga. (Jag såg bara stenar och grönt sliskigt halt på dem) Jag var rädd för att han skulle halka och tappa balansen på havsbotten när en lurig våg svepte in.

Det gick bra för honom. Efteråt ångrade jag att jag inte erbjöd honom några droppar varmt kaffe. Men om han var en vinterbadare var han säkert mer sugen på iste vid det här tillfället.
Istället för att hoppa in i bilen valde vi att gå iväg åt andra hållet. Spännande. Noterade ett vandrarhem och en stor ungdomsgrupp som härjade i vattnet. Hela tiden tänkte jag. Bara ett hörn till. Bara ett hörn till. Vad kan finnas där?
Vilken tur att jag fick bestämma. Annars hade vi aldrig nått detta träd som fick vara med i kryssa på gotlanduppochner för några dagar sedan.

Vilket fiffigt sätt att ha en butik på. Inga dyra lokalkostnader. Otroligt stort utbud. Såg att en del ”dojjor” hade växt till min storlek och till och med större, som Atlantångare. Aldrig kunde jag ana att skor kan gro i ett träd. Måste vara extremt giftfritt och framför allt miljövänligt. Svårt att välja vilka skor jag skulle prova. Sedan insåg att ägaren inte var dum. Eller var det slags memory? Jag tittade runt en lång stund för att hitta parkompisen. 😉

Alla dessa ord som jag skrivit på slutet sa jag aldrig högt. Jag ville inte förstöra stämningen när vi gick där hand i hand. Var rädd att jag skulle få skoskav i öronen om skrönor om hittade skor i havet. Bortglömda på land och inte minst … istället vaktade jag min tunga. På tal om något seriöst. Jag säger tunga om det som finns i skon. Solveig skrattar fortfarande och menar att det heter plös. Är det Halmstadslang? Eller säger någon annan bloggbesökare samma sak? Nu ska jag vakta min plös. 😉

Ps. Jag har sett strandsamlingar av skor tidigare – men då färre och ordnade på lägre nivå. Sedan finns det en vida känd vid en flod i en europeisk stad. (Budapest berättade en bloggvän). Mina tankar gled över till att skriva ett bokmanus om ägarna till ”flodskorna”. Givetvis med smekande tårdrypande inslag av sorg och olycklig kärlek. Någon som haft för bråttom i livet. Men det kan även handla om människor som haft det för roligt en kväll. Eller så är det ett spännande hyss när skorna blivit otrendiga & trånga. Då hamnar en sko i samlingen som ett hemligt personligt minne. Fantasin sätter inga gränser. Till den finns inget galler. Inte värt att skriva mer. Då kanske någon skor sig på mig. 😉

 

21. Hogrän kyrka

Inget landskap i Sverige har så många medeltida kyrkor som Gotland, 92 stycken och dessutom 3 ödekyrkor. Vår plan är att åka runt till dem alla och med kamerans och fantasins hjälp förflytta oss många hundra år tillbaka i tiden. Säkrast är att besöka kyrkorna den 15 maj till 15 september för då är de öppna dagtid.
Vilken fantastisk kulturskatt. Tack ”snälla” Valdemar Atterdag för att du inte gav dig på dem också, som du gjorde med alla, utom S:ta Maria, i Visby. 😉

På väg mot en medeltida stenkyrka där det äldsta murverket återfunnits i tornet. Denna äldre kyrka uppfördes i slutet av 1100-talet. Vilket fynd de gjorde 1953-54 när de upptäckte en bit av muren i samband med en restaurering.

Vi kände oss välkomna in. Behöll skorna på, men insåg att ”Den lilla blå” fick vackert vänta utanför. 😉

Det första som slog oss var långhusets vidd.

Åttkantigt dopfunt från 1100-talet med en vacker plint under.

Kyrkfönster som jag uppskattade.

Altaruppsatsen av sandsten är uppsatt 1634.

Närbild på triumfkrucifixet som hör till Gotlands äldsta träskulpturer, 1100-talet. Både detta och dopfunten tillskrivs den anonyme mästaren ”Byzantios”.

Predikstolen är tillverkad 1637 och målad 1674 av Johan Bartsch d.y. En duva ovanför.

Tufft fönster över kyrkporten.

Tänkvärda ord:
”Lev i nuet, vänta inte till i morgon,
plocka livets rosor idag.”
                          Pierre de Ronsard