Fråga 28

Var fotade jag fyren?
1. FÅGELHAMMAR
X. TRULLHALSAR
2. LJUGARN

= Skrap-Kryss i nästa vecka

Dagens segrare:
Znogge

Aktuell tabell:
1. Znogge, 71 p.
2. Wiolettan, 54 p.
3. Signhild Hortberg, 53 p. (en seger)

4. Lisbeth Ahlskog, 53 p.
5. Minton, 52 p. (tre segrar)
6. Ditte Akker, 51 p.
7. Susan Johansson, 45 p. (en seger)
7. Eva-Lotta, 45 p. (en seger)
9. Anki Arvidson, 45 p.
9. Maj Johansson, 45 p.

11. Lena Wik, 43 p. (tre segrar)
12. Gunilla Wahlberg, Eva Rohlén, 40 p.
14. Gunnel Moberg, 39 p.
15. Christinafotograferar, 34 p. (två segrar)
16. Inger Börmark, 27 p.
17. Åse Holmander-Mehlin, 24 p.
18. Sven-Arne Petersson, 21 p.
19. Eva Johansson, 17 p.
20. Kerstin Nilsson, 12 p.

21. Marie Kristoffersson, 10 p.
22. Anne Klasson, 7 p. (en seger)
23. Tobbe Nilsson, Cecilia Ottosson, 6 p.
25. Börje Carlsson, Laila Larsson, Ethel Hedström, Per-Inge Bergman, 4 p.
29. Anne Bondin, Marianne Johansson-Sturk, Lollo, Monica Jelander, Greger Byskata, Ingalisa Koelega, Pelle Börmark, Primrose, 2 p.
37. Gun Toresson, Thomas Peterson, 1 p.
39. Övriga 😉

Flest trepoängare:
Znogge, 16 st.
Lena Wik och Minton, 3 st. Christinafotograferar, 2 st. Anne Klasson, Susan Johansson, Eva-Lotta, Signhild Hortberg, 1 st. (8 st olika segrare)
Högst placerad manlig deltagare:
Sven-Arne Petersson, 21 p.
Deltagit alla gånger: (Solveig drar en lott och läser upp namnet för mig)
Znogge, Ditte Akker, Minton, Lisbeth Ahlskog, Eva-Lotta, Signhild Hortberg och Wiolettan.
Överraskat mig med att deltaga: (Jag utser och motiverar. Lätt val)
Anne Klasson, Lollo, Laila Larsson, Christinafotograferar,
Monica Jelander, Ingalisa Koelega, Gun Toresson.

Poängfördelning:
3 poäng till den person som är först med rätt svar.
2 poäng till alla som svarat rätt.
1 poäng till deltagare med fel svar.
0 poäng till övriga. 😉

Regler:
En gissning per fråga.
30 frågor. En varje dag i november.
Dagens fråga avslutas klockan 23:59. (För den som vill ha poäng.)
Smart att trycka på Följ bloggen.
Svara endast med 1,X,2 eller ”namnet”. Inga extra ord som kan hjälpa eller stjälpa andra deltagare.

Vinstbordet:
8 st Skrap-kryss står på spel. 😀
Vinnaren, tvåan och trean i sluttabellen får var sin lott. 
En lottad från plats fyra-tio i sluttabellen.
En lott till den som först samlat på sig flest trepoängare. 
Högst placerad manlig deltagare. (Årets morot) 
En lott till någon som deltagit vid alla 30 frågorna innan stängningsdags.
En lott till någon som överraskat mig med att deltaga. 

Det kommer även att förekomma ”vanliga” blogginlägg under månaden. Scrolla därför alltid ner en bit så du inte har missat dagens fråga.

 

Decemberkvällarna fram till julafton

Denna kategori kommer att handla om sådant som jag uppskattar och som tillför vardagen något extra. Att stanna upp och glädja sig åt småsaker tror jag betyder mycket för det inre och därmed för hälsan och välbefinnandet.
Vad är vardagslyx för dig? Skriv gärna en kommentar och dela med dig av dina tankar. Har du inte kommenterat på min blogg tidigare syns inte din kommentar förrän jag godkänt den.

Igår skrev jag om chokladkalender och Trisskalender. Givetvis vill vi ”vardagslyxa” med något gott att dricka till också. Därför gick vi in på Kränku och köpte deras populära tekalender med 24 av deras egna teblandningar.

Solveig föreslog att vi skulle dricka ur olika temuggar varje kväll och lägga upp fotona på Instagram och delta i en fototävling. Givetvis nappade jag på idén. För vi har kvar en del tekoppar från Lidéns Samlingsmuseum och dessutom några egna temuggar att komplettera med.

Så har du Instagram kan du se våra bidrag på gotlanduppochner från och med söndag 1 december.
Det följde med en häfte som jag uppskattade.   I det fanns alla sorternas namn, ingredienser, ”extraord” och bryggtips för grader & bryggtider för varje sort.
Jag har ”förladdat” med en egen tabell för att på hemmaplan kora topptrion. Här ska njutas. Är bara en aning rädd för de röda sorterna ska få… 😉
Vilket av namnen lockar dig mest? Om du inte dricker te är inte detta inlägg för dig. 😉
Kalkstensdrömmar, Gotländsk Sommarblandning och Andre kåppen är tre namn som jag går igång på. Jag hade gillat uppgiften att skapa te-namn.

Kränku tekalender 2019

Nr Namn Solveig Bosse Totalt
01 Ny teblandning!
02 Grönt Julte
03 Kalkstensdrömmar
04 Arvet
05 Gotlandic Breakfast
06 Gotländskt Äppelkakste
07 Medeltidsblandning
08 Svart Julte
09 Visby Världsarvte
10 Austasjöen
11 Svinhusblandning
12 Munkte
13 Sylves Lilla Gröna
14 Gotländsk Sommarblandning
15 Rött Julte
16 Earl Grey Cream
17 Farmor Huldas blandning
18 Guteblandning
19 S:t Hanskvartersblandning
20 Andre kåppen
21 Tjelvarblandning
22 Regnbågste
23 Kärlekste från Gotland
24 Jubileumsblandning

 

 

Tre i topp:

Dreams of a white christmas


Det är snart tre veckor sedan det var årets viktigaste dag. 😉 Fars dag. Den här vita kartongen låg i en betydligt större låda som jag hämtade ut på OKQ8. Eftersom vi tänkt att promenera innanför ringmuren fick vi återvända till bilen och lägga in den stora lådan.

Om fyra dagar är det dags att öppna lucka nummer 1. Jag tänkte vara generös och låta Solveig smaka varje dag. Vi ska ha det riktigt mysigt på kvällarna.

Detta är det andra vi ska göra vid samma tillfälle. Bli miljonärer via rätt skrapteknik. 😉
Det tredje som vi ska göra vid samma tillfälle var det Solveig som kom på. Sedan har vi vidareutvecklat det tillsammans. Kul med nya uppslag. Jag berättar vidare i ett eget inlägg. Kanske imorgon. Idag ska jag ägna några timmar åt att leta ”saker”.

till Lizette och Jennifer. Jag älskar er.

Fråga 27

Jag vill ha namnet på det gotländska fiskeläget.
1. VITVÄR
X. NABBEN
2. FRIGGARS

Dagens segrare:
Znogge

Aktuell tabell:
1. Znogge, 68 p.
2. Wiolettan, 52 p.
3. Signhild Hortberg, 51 p. (en seger)

4. Lisbeth Ahlskog, 51 p.
5. Minton, 50 p. (tre segrar)
6. Ditte Akker, 49 p.
7. Anki Arvidson, 45 p.
8. Susan Johansson, 43 p. (en seger)
8. Eva-Lotta, 43 p. (en seger)
10. Maj Johansson, 43 p.

11. Lena Wik, 41 p. (tre segrar)
12. Gunilla Wahlberg, Eva Rohlén, 40 p.
14. Gunnel Moberg, 39 p.
15. Christinafotograferar, 34 p. (två segrar)
16. Inger Börmark, 27 p.
17. Åse Holmander-Mehlin, 24 p.
18. Sven-Arne Petersson, 21 p.
19. Eva Johansson, 17 p.
20. Kerstin Nilsson, 12 p.

21. Marie Kristoffersson, 10 p.
22. Anne Klasson, 7 p. (en seger)
23. Tobbe Nilsson, Cecilia Ottosson, 6 p.
25. Börje Carlsson, Laila Larsson, Ethel Hedström, 4 p.
28. Anne Bondin, Marianne Johansson-Sturk, Lollo, Monica Jelander, Greger Byskata, Ingalisa Koelega, Pelle Börmark, Per-Inge Bergman, Primrose, 2 p.
37. Gun Toresson, Thomas Peterson, 1 p.
39. Övriga 😉

Flest trepoängare:
Znogge, 15 st.
Högst placerad manlig deltagare:
Sven-Arne Petersson, 21 p.
Deltagit alla gånger: (Solveig drar en lapp och läser upp namnet för mig.)
Znogge, Ditte Akker, Minton, Lisbeth Ahlskog, Eva-Lotta, Signhild Hortberg och Wiolettan.
Överraskat mig med att deltaga: (Jag utser och motiverar. Lätt val)
Anne Klasson, Lollo, Laila Larsson, Christinafotograferar,
Monica Jelander, Ingalisa Koelega, Gun Toresson.

Poängfördelning:
3 poäng till den person som är först med rätt svar.
2 poäng till alla som svarat rätt.
1 poäng till deltagare med fel svar.
0 poäng till övriga. 😉

Regler:
En gissning per fråga.
30 frågor. En varje dag i november.
Dagens fråga avslutas klockan 23:59. (För den som vill ha poäng.)
Smart att trycka på Följ bloggen.
Svara endast med 1,X,2 eller ”namnet”. Inga extra ord som kan hjälpa eller stjälpa andra deltagare.

Vinstbordet:
8 st Skrap-kryss står på spel. 😀
Vinnaren, tvåan och trean i sluttabellen får var sin lott.
En lottad från plats fyra-tio i sluttabellen.
En lott till den som först samlat på sig flest trepoängare.
Högst placerad manlig deltagare. (Årets morot)
En lott till någon som deltagit vid alla 30 frågorna innan stängningsdags.
En lott till någon som överraskat mig med att deltaga.

Det kommer även att förekomma ”vanliga” blogginlägg under månaden. Scrolla därför alltid ner en bit så du inte har missat dagens fråga.

 

Fråga 26

Vilken kvarn står inte på Hällarna i Visby?
1. HÖGAN
X. KÄRRINGEN
2. LÅGAN

= Skrap-Kryss i nästa vecka

Dagens segrare:
Znogge

Aktuell tabell:
1. Znogge, 65 p.
2. Wiolettan, 50 p.
3. Signhild Hortberg, 49 p. (en seger)

4. Lisbeth Ahlskog, 49 p.
5. Minton, 48 p. (tre segrar)
6. Ditte Akker, 47 p.
7. Anki Arvidson, 43 p.
8. Susan Johansson, 41 p. (en seger), Eva-Lotta, 41 p. (en seger)
10. Maj Johansson, 41 p.

11. Lena Wik, 39 p. (tre segrar)
12. Gunilla Wahlberg, Eva Rohlén, 38 p.
14. Gunnel Moberg, 37 p.
15. Christinafotograferar, 32 p. (två segrar)
16. Inger Börmark, 27 p.
17. Åse Holmander-Mehlin, 22 p.
18. Sven-Arne Petersson, 21 p.
19. Eva Johansson, 15 p.
20. Kerstin Nilsson, 12 p.

21. Marie Kristoffersson, 8 p.
22. Anne Klasson, 7 p. (en seger)
23. Tobbe Nilsson, Cecilia Ottosson, 6 p.
25. Börje Carlsson, Laila Larsson, 4 p.
27. Anne Bondin, Marianne Johansson-Sturk, Lollo, Monica Jelander, Greger Byskata, Ingalisa Koelega, Pelle Börmark, Per-Inge Bergman, Ethel Hedström, Primrose, 2 p.
37. Gun Toresson, Thomas Peterson, 1 p.
39. Övriga 😉

Flest trepoängare:
Znogge, 14 st. 
Högst placerad manlig deltagare:
Sven-Arne Petersson, 21 p.
Deltagit alla gånger: (Solveig lottar)
Znogge, Ditte Akker, Minton, Lisbeth Ahlskog, Eva-Lotta, Signhild Hortberg och Wiolettan.
Överraskat mig med att deltaga: (Jag väljer ut själv)
Anne Klasson, Lollo, Laila Larsson, Christinafotograferar,
Monica Jelander, Ingalisa Koelega, Gun Toresson.

Poängfördelning:
3 poäng till den person som är först med rätt svar.
2 poäng till alla som svarat rätt.
1 poäng till deltagare med fel svar.
0 poäng till övriga. 😉

Regler:
En gissning per fråga.
30 frågor. En varje dag i november.
Dagens fråga avslutas klockan 23:59. (För den som vill ha poäng.)
Smart att trycka på Följ bloggen.
Svara endast med 1,X,2 eller ”namnet”. Inga extra ord som kan hjälpa eller stjälpa andra deltagare.

Vinstbordet:
8 st Skrap-kryss står på spel. 😀
Vinnaren, tvåan och trean i sluttabellen får var sin lott.
En lottad från plats fyra-tio i sluttabellen.
En lott till den som först samlat på sig flest trepoängare.
Högst placerad manlig deltagare. (Årets morot)
En lott till någon som deltagit vid alla 30 frågorna innan stängningsdags.
En lott till någon som överraskat mig med att deltaga.

Det kommer även att förekomma ”vanliga” blogginlägg under månaden. Scrolla därför alltid ner en bit så du inte har missat dagens fråga.

 

Fråga 25

Vad heter den legendariska Visbyguiden i förnamn?
1. SIV
X. GERTRUD
2. DAGNY

= Skrap-Kryss (Lisbeth kan inte slå ut Znogge från prispallen. Även om hon vinner återstående frågor och Znogge inte deltar. För fem segrar är färre än tretton vid slutpoängen 62.)

Dagens segrare:
Znogge

Aktuell tabell:
1. Znogge, 62 p.
2. Wiolettan, 48 p.
3. Signhild Hortberg, 47 p. (en seger)

4. Lisbeth Ahlskog, 47 p.
5. Minton, 46 p. (tre segrar)
6. Ditte Akker, 45 p.
7. Anki Arvidson, 43 p.
8. Susan Johansson, 41 p. (en seger)
9. Lena Wik, 39 p. (tre segrar)
10. Eva-Lotta, 39 p. (en seger)

11. Maj Johansson, 39 p.
12. Gunilla Wahlberg, Eva Rohlén, 38 p.
14. Gunnel Moberg, 37 p.
15. Christinafotograferar, 31 p. (två segrar)
16. Inger Börmark, 27 p.
17. Åse Holmander-Mehlin, 22 p.
18. Sven-Arne Petersson, 19 p.
19. Eva Johansson, 15 p.
20. Kerstin Nilsson, 12 p.

21. Marie Kristoffersson, 8 p.
22. Anne Klasson, 7 p. (en seger)
23. Tobbe Nilsson, Cecilia Ottosson, 6 p.
25. Börje Carlsson, Laila Larsson, 4 p.
27. Anne Bondin, Marianne Johansson-Sturk, Lollo, Monica Jelander, Greger Byskata, Ingalisa Koelega, Pelle Börmark, Per-Inge Bergman, Ethel Hedström, 2 p.
36. Gun Toresson, Thomas Peterson, 1 p.
38. Övriga 😉

Flest trepoängare:
Znogge, 13 st. 
Högst placerad manlig deltagare:
Sven-Arne Petersson, 19 p.
Deltagit alla gånger: (Solveig lottar)
Znogge, Ditte Akker, Minton, Lisbeth Ahlskog, Eva-Lotta, Signhild Hortberg och Wiolettan.
Överraskat mig med att deltaga: (Jag väljer ut själv)
Anne Klasson, Lollo, Laila Larsson, Christinafotograferar,
Monica Jelander, Ingalisa Koelega, Gun Toresson.

Poängfördelning:
3 poäng till den person som är först med rätt svar.
2 poäng till alla som svarat rätt.
1 poäng till deltagare med fel svar.
0 poäng till övriga. 😉

Regler:
En gissning per fråga.
30 frågor. En varje dag i november.
Dagens fråga avslutas klockan 23:59. (För den som vill ha poäng.)
Smart att trycka på Följ bloggen.
Svara endast med 1,X,2 eller ”namnet”. Inga extra ord som kan hjälpa eller stjälpa andra deltagare.

Vinstbordet:
8 st Skrap-kryss står på spel. 😀
Vinnaren, tvåan och trean i sluttabellen får var sin lott.
En lottad från plats fyra-tio i sluttabellen.
En lott till den som först samlat på sig flest trepoängare.
Högst placerad manlig deltagare. (Årets morot)
En lott till någon som deltagit vid alla 30 frågorna innan stängningsdags.
En lott till någon som överraskat mig med att deltaga.

Det kommer även att förekomma ”vanliga” blogginlägg under månaden. Scrolla därför alltid ner en bit så du inte har missat dagens fråga.

 

Fråga 24

Vanligaste slutet på sockennamnet på Gotland?
1. -BO
X. -BY
2. -GARN

Dagens segrare:
Znogge, ❤ 

Aktuell tabell:
1. Znogge, 59 p.
2. Wiolettan, 46 p.
3. Signhild Hortberg, 45 p. (en seger)

4. Lisbeth Ahlskog, 45 p.
5. Minton, 44 p. (tre segrar)
6. Ditte Akker, 43 p.
7. Anki Arvidson, 41 p.
8. Susan Johansson, 40 p. (en seger)
9. Lena Wik, 38 p. (tre segrar)
10. Eva-Lotta, 38 p. (en seger)

11. Gunilla Wahlberg, Eva Rohlén, 38 p.
13. Maj Johansson, 37 p.
14. Gunnel Moberg, 35 p.
15. Christinafotograferar, 31 p. (två segrar)
16. Inger Börmark, 27 p.
17. Åse Holmander-Mehlin, 20 p.
18. Sven-Arne Petersson, 19 p.
19. Eva Johansson, 15 p.
20. Kerstin Nilsson, 12 p.

21. Marie Kristoffersson, 8 p.
22. Anne Klasson, 7 p. (en seger)
23. Tobbe Nilsson, Cecilia Ottosson, 6 p.
25. Börje Carlsson, Laila Larsson, 4 p.
27. Anne Bondin, Marianne Johansson-Sturk, Lollo, Monica Jelander, Greger Byskata, Ingalisa Koelega, Pelle Börmark, Per-Inge Bergman, Ethel Hedström, 2 p.
36. Gun Toresson, Thomas Peterson, 1 p.
38. Övriga 😉

Flest trepoängare:
Znogge, 12 st. 
Högst placerad manlig deltagare:
Sven-Arne Petersson, 19 p.
Deltagit alla gånger: (Jag lottar)
Znogge, Ditte Akker, Minton, Lisbeth Ahlskog, Eva-Lotta, Signhild Hortberg och Wiolettan.
Överraskat mig med att deltaga: (Jag väljer ut själv)
Anne Klasson, Lollo, Laila Larsson, Christinafotograferar,
Monica Jelander, Ingalisa Koelega, Gun Toresson.

Poängfördelning:
3 poäng till den person som är först med rätt svar.
2 poäng till alla som svarat rätt.
1 poäng till deltagare med fel svar.
0 poäng till övriga. 😉

Regler:
En gissning per fråga.
30 frågor. En varje dag i november.
Dagens fråga avslutas klockan 23:59. (För den som vill ha poäng.)
Smart att trycka på Följ bloggen.
Svara endast med 1,X,2 eller ”namnet”. Inga extra ord som kan hjälpa eller stjälpa andra deltagare.

Vinstbordet:
8 st Skrap-kryss står på spel. 😀
Vinnaren, tvåan och trean i sluttabellen får var sin lott.
En lottad från plats fyra-tio i sluttabellen.
En lott till den som först samlat på sig flest trepoängare.
Högst placerad manlig deltagare. (Årets morot)
En lott till någon som deltagit vid alla 30 frågorna innan stängningsdags.
En lott till någon som överraskat mig med att deltaga.

Det kommer även att förekomma ”vanliga” blogginlägg under månaden. Scrolla därför alltid ner en bit så du inte har missat dagens fråga.

 

Vem är vinnaren om en vecka?

De tre novembertävlingarna börjar närma sig finalen. Det gör även denna speciella tävling. (En vecka kvar).
Vad kul det skulle vara om fler tog sig tid till att rösta fram Gotlands bästa fik 2019 enligt Gotlanduppochner. 😊
Den här tävlingen vänder sig lika mycket till dem som känner till dessa 25 fik av olika anledningar, som till personer som aldrig satt sin fot på Gotland.

Det här ”gula huset” leder just nu.
I min kategori ”Fikatime” https://gotlanduppochner.com/2019/10/20/antligen-dags-att-utse-arets-fik-2019/ finns flera foton och text om våra utvalda fik. Du måste trycka på skylten tidigare inlägg när du kommer till slutet. Detta får du göra vid två tillfällen. Sedan finns alla 25 fiken upplagda och du kan scrolla upp och ner. Varför inte skriva ner namn och poäng på en ”kladdlapp”. Gör det snabbt eller seriöst. Jag ser inte skillnaden från mitt håll av världen. 😉
Din uppgift är att fördela 100 poäng. Högst 25 till samma fik.
Därefter går du in på här på kategorin ”Du bestämmer” https://gotlanduppochner.com/category/du-bestammer/ och lämnar dina poäng. Där kan du se den aktuella tabellen.
Någon kommer att vinna en Skrap-Kryss som tack för besväret. Vem vet. Det är kanske du? 😀

Fråga 23

I vilken kyrka såg jag Noaks ark i en plastversion?

1. RUTE KYRKA
X. LÄRBRO KYRKA
2. BRO KYRKA

Dagens segrare:
Znogge, ❤ 

Aktuell tabell:
1. Znogge, 56 p.
2. Wiolettan, 44 p.
3. Minton, 43 p. (tre segrar)

4. Signhild Hortberg, 43 p. (en seger)
5. Lisbeth Ahlskog, 43 p.
6. Ditte Akker, 41 p.
7. Anki Arvidson, 39 p.
8. Susan Johansson, 38 p. (en seger)
9. Lena Wik, 37 p. (tre segrar)
10. Eva-Lotta, 36 p. (en seger)

11. Gunilla Wahlberg, Eva Rohlén, 36 p.
13. Maj Johansson, 35 p.
14. Gunnel Moberg, 33 p.
15. Christinafotograferar, 29 p. (två segrar)
16. Inger Börmark, 27 p.
17. Åse Holmander-Mehlin, 18 p.
18. Sven-Arne Petersson, 17 p.
19. Eva Johansson, 15 p.
20. Kerstin Nilsson, 12 p.

21. Anne Klasson, 7 p. (en seger)
22. Tobbe Nilsson, Cecilia Ottosson, Marie Kristoffersson, 6 p.
25. Börje Carlsson, Laila Larsson, 4 p.
27. Anne Bondin, Marianne Johansson-Sturk, Lollo, Monica Jelander, Greger Byskata, Ingalisa Koelega, Pelle Börmark, Per-Inge Bergman, Ethel Hedström, 2 p.
36. Gun Toresson, Thomas Peterson, 1 p.
38. Övriga 😉

Flest trepoängare:
Znogge, 11 st. Lena Wik och Minton, 3 st. Christinafotograferar, 2 st. Anne Klasson, Susan Johansson, Eva-Lotta, Signhild Hortberg, 1 st. (8 st olika segrare)
Högst placerad manlig deltagare:
Sven-Arne Petersson, 17 p.
Deltagit alla gånger: (Jag lottar)
Znogge, Ditte Akker, Minton, Lisbeth Ahlskog, Eva-Lotta, Signhild Hortberg och Wiolettan.
Överraskat mig med att deltaga: (Jag väljer ut själv)
Anne Klasson, Lollo, Laila Larsson, Christinafotograferar,
Monica Jelander, Ingalisa Koelega, Gun Toresson.

Poängfördelning:
3 poäng till den person som är först med rätt svar.
2 poäng till alla som svarat rätt.
1 poäng till deltagare med fel svar.
0 poäng till övriga. 😉

Regler:
En gissning per fråga.
30 frågor. En varje dag i november.
Dagens fråga avslutas klockan 23:59. (För den som vill ha poäng.)
Smart att trycka på Följ bloggen.
Svara endast med 1,X,2 eller ”namnet”. Inga extra ord som kan hjälpa eller stjälpa andra deltagare.

Vinstbordet:
8 st Skrap-kryss står på spel. 😀
Vinnaren, tvåan och trean i sluttabellen får var sin lott.
En lottad från plats fyra-tio i sluttabellen.
En lott till den som först samlat på sig flest trepoängare.
Högst placerad manlig deltagare. (Årets morot)
En lott till någon som deltagit vid alla 30 frågorna innan stängningsdags.
En lott till någon som överraskat mig med att deltaga.

Det kommer även att förekomma ”vanliga” blogginlägg under månaden. Scrolla därför alltid ner en bit så du inte har missat dagens fråga.

 

Trött på mig själv


”Tornväktaren” som krukmakaren Lena Palmgren tillverkar är vida känd. Givetvis köpte vi en, i den populära butiken som inrymmer både verkstad, butik och museum, när vi bodde i Wallanderstaden. Redan då såg vi en ljuslykta som såg fin ut. Vi bestämde oss för att köpa den nästa gång och samtidigt göra ett reportage om allt tilltalande därinne. Göra ett blogginlägg om keramiken som tillverkats i Gamla Apoteksgården genom alla år.
Livet kom emellan. De hemliga Gotlandsplanerna. Alla förberedelser. Allt som behövde stämma för att få ihop livspusslet.
Förra hösten när vi tog Pågatåget till Ystad tänkte vi köpa, när vi ändå var i närheten och fikade på vårt favoritfik. Då var det stängt för säsongen. Vi noterade en hänvisning till en annan butik. Men våra fyra ben ville iväg på något annat.

I förra månaden var vi på nytt återbesök i Ystad. Denna gång gick vi vidare till den andra butiken och fick en trevlig pratstund med kvinnan som jobbade där.
För trevnads skull tänkte jag lägga in det jag skrivit ovan på min första blogg. Men bloggen är upptagen av en spännande hotellrumstävling under hela november. Därför rinner detta över till ett kåseri på min Gotlandsblogg med det goda skälet att det inträffade i Visby utanför ringmuren. 😉
Ibland tycker jag det är intressant att studera mig själv. Analysera om hissen går ända upp, om alla flingorna finns kvar i paketet, om alla getterna är hemma o.s.v.
Vädret hade varit grått flera dagar. Då tycker jag inte det blir några bra foton inomhus. Dessutom föddes idén att sätta ut både Tornväktaren och ljuslyktan så där lite mysigt i en höstlövhög – som du kan se på de två bilderna som jag visat upp. Då tar jag sats från tårna och berättar följande sannhistoria:
”Bosse Seriös” tog fram ryggsäck och bubbelplast. Han gjorde två snygga paket. La dem försiktigt i ryggsäcken och tog kameran och gick ut i höstrusket. Fast solen gjorde ett kort värmande besök minns jag att jag ganska snart tröttnade på att ta kort på Lurblåsaren och ljuslyktan. Dessutom ville jag prata med Solveig en stund innan hon skulle iväg på ett möte. När jag hemma igen plockade upp dyrgriparna och redan fått av mig alla varma kläder såg jag…
”Solveig! Hinner du ta en sväng om…?”
”Det är inte säkert att du tappat den där.”
Det blev en ny sväng för mig till brottsplatsen innan mörkret tagit över makten helt. Även jag insåg att det var som att leta efter en nål i en höstack.
Trion ”Bosse Optimist, Bosse Naiv och Bosse Envis” har tagit några diskreta turer dit sista veckan. Jag vet inte vem i trion som tjatat mest på mig. Vem tror du? 🙂
Jag har haft mycket att göra med de tre bloggtävlingarna. Därför har jag inte tänkt på att tömma kamerans foton.
”Bosse En kombination av lek och allvar” föreslog till sin fru att vi skulle ta och lysa med mobillamporna vid en kvällspromenad. ”Praktiska Solveig” svarade:
”Aldrig i livet. Vi skriver till Lena Palmgren och frågar om vi kan få köpa en lur.”
”Men det är ju ingen sport.”
I samband med jag skulle tanka ur Botan-bilderna i söndags kom sanningen fram. Då såg jag bildligt att Tornväktaren stod och kippade efter luft bland alla löven. Mitt dåliga samvete växte till en mörk dyster höstkväll, när jag insåg att sanningen låg och prasslade bland löven därute. Jag hade haft rätt. Ett rätt i alla fall.

Nu har jag inte tid att sitta här och skriva till er bloggläsare. Jag har en plan. Borde jag inte bjuda hit alla bloggbesökare och ha som första adventstävling att den som först hittar luren… 😉
Stackaren. Att få ett stort hål i ansiktet måste kännas som att bli av med närmaste kompisen eller en kroppsdel. Jag får nästan dåligt samvete på riktigt. Men mest blir jag trött på mig själv som alltid måste vistas i samma kropp och hjärna. Tur att jag är duktig på att skratta åt mig själv och bjuda på mig själv – än så länge. 😉
Lördagskramar från Bloggaren som saknar en lur.
Ps. Visst kunde det vara värre. För det finns säkert någon som saknar både två och tre lurar.