Perfekt läge – Brissund fiskeläge


ibland går det inte på första försöket. Vad gör det. Istället fick vi komma till en ny trevlig plats där vi tog den första promenaden. Dessutom gick det utmärkt att zooma.
Tack vare nattkylan är blåsipporna ännu lika fina. Men den här gången är de inte ”huvudpersonerna” på bloggen. Utan det är Brissund fiskeläge, som ligger en bit norr om Visby. En bit högre upp än Själsö fiskeläge som jag visat tidigare.

Efter lite snirklande och ”uppochnerförsbackkörande” nådde vi den officiella p-platsen. Inser att det är perfekt att komma hit 16:e april, om det är fiskeläget som lockar mest. För detta är badplatsens parkering. Fler och fler har tydligen hittat hit på sommaren för att svalka sig i det långgrunda havet.

Vad märkligt! Det är min fru Solveig som går där hand i hand med … och själv trycker jag med ett svartsjukt pekfinger snabbt ner kameraknappen. 😉

Direkt märks det, att det INTE är historiskt bevarande som gäller i detta fiskeläge. Fritidshusen har tagit över makten. På gott och ont. Vad tycker du som läsare? Charmen och det historiska har definitivt fått ”stryk”. Det ska bli otroligt intressant att sammanfatta denna favoritkategori i framtiden. Jag hoppas med hela mitt hjärta att det fortfarande väger över åt ”mitt håll”. ❤  Så långt ifrån ”plånboken” som möjligt. Samtidigt behövs det eldsjälar och byalag som ser till att lägena inte står helt och förfaller.

Läget går inte att klaga på. Denna stund blåste det knappt. Därför njöt vi till fullo.

Min klassiska favoritbild i detta” fiskelägestema” – som jag inte kan låta bli att plåta. Eller vad tycker min bloggvän Eva-Lotta? Hade den platsat på Österlen? 🙂

Rofyllt. Vyn är mot Visby. Utsikten mot andra håller var inte så dum heller. Mina tre favoritkvinnor finns numera med på familjefoton till den privata ”samlingen”. Härligt att ha flocken samlad igen. ❤

Glad Påsk till dig läsare.

Glassmagasinet – Europas största glassbar


Ett av många vårtecken i Visby är när Glassmagasinet, Skeppsbron 12, slår upp portarna för säsongen.

”Låtsaskombinationen” med tre klassiska smaker känns lite avlägsen. 😉 För sedan de öppnade portarna första gången 1988 har de presenterat 331 olika sorter. Som mest har de haft 260 sorter framme samtidigt!

De har satsat stort på italiensk gelato och kompletterat med svenska högklassiska produkter. Ingen tillsättning av konserveringsmedel och färgämnen. Applåd för det. 😀
Om du inte hittar något här kan du ta en tur till deras filial i Los Angeles. 😉 Där heter butiken Swedish Scoops.

Vad tänker och tycker du bloggbesökare? Har du någon given favorit? Vad skulle du våga prova på för nytt? Ben & Jerry´s? Eller blir det en kombination av ett säkert kulval och en ”Ögonens chansning”?

Jag ler inombords. Du som också har åtskilliga glassäsonger bakom dig kommer säkert ihåg Gösta Ekman och Tage Danielssons magnifika sketch ”En Människa Ställd I En Besvärlig Situation”. Fast de flesta antagligen minns den som valet mellan Aftonbladet eller Expressen.
Jag har drabbats av åkomman vid ”klädinköpsval” genom livet. Även vid andra ”hemliga” val. 😉

Här ”toppen” på Solveigs val vid detta tillfället.

Denna syn mötte oss när vi var här en av de sista dagarna de hade öppet förra säsongen. En härlig varm septemberkväll. ❤

Detta var sjätte fiket som kvalificerade sig till tävlingen – årets fik 2019. Sex pärlor med det ”lilla extra”. ❤

 

Gotländska fiskelägen och strandbodar


Den här boken satt jag och bläddrade i flera mörka höst och vinterkvällar under den tiden som jag fick låna boken från bibblan.

Jag är väldigt förtjust i att sitta och njuta av en bra fotobok med lagom mycket text. Helst när jag har något i baktanken. Pappa Lennart Nilsson och hans dotter Agneta Larsson fick mig att må extra bra. Jag förstår att de hade ett stort nöje av att åka runt den gotländska kusten och upptäcka alla dessa pärlor. De höll på i nästan tre år för att få med de olika årstiderna. Det måste i slutarbetet ha varit svårt att begränsa antalet guldkorn i volymen. Min matematiska sida såg att det landade på 65 fiskelägen av de ca 150 fiskelägen som lär finnas här på Gotland.

Vad glad jag var att boken fanns med på bokrean. Ett ex. fick följa med mig hem. För självklart ville och behövde jag ha en egen bok. Det är heller inte okej att ”färglägga” i Almedalens biblioteksböcker.  😉

Det pittoreska lilla fiskeläget i Sigsarve längs Stenkusten lockar mig extra mycket. Undra om jag kommer att hitta vägen ner för klinten och om bilen är i ett stycke när jag kommer hem? 🙂

Här har jag varit flera gånger. Det finns med i min kategori fiskeläge på bloggen och vi har varit där vid nästan alla Gotlandsresor genom åren. Kommer du ihåg vad fiskeläget heter? Mycket tufft med ”båtarna i fönstret”. Det är fullt med sköna små detaljer i den lyckade boken. ❤

Endast tre gula markeringar – än så länge. Det är de tre fiskelägen som jag har visat foto och skrivit om under 2019. Annars har jag säkert besökt ca 15 st andra fiskelägen tidigare på ön. Min senaste utgivna bok ”Minnen som stannat kvar” har till och med, med ett av dem på omslaget. Jag har alltid varit förtjust i fiskelägen.
I lördags var jag redo för att besöka ett nytt. Jag hade packat in både kameraväska och min älskade fru. ❤
När jag satte i bilnyckeln och vred om nyckeln hände inget speciellt. Inget motorljud hördes i kupén. Bilen lördagsstrejkade. Den ville inte följa med till … 😉

11. Ekeby kyrka

Inget landskap i Sverige har så många medeltida kyrkor som Gotland, 92 stycken och dessutom 3 ödekyrkor. Min plan är att åka runt till dem alla och med kamerans och fantasins hjälp förflytta mig många hundra år tillbaka i tiden. Säkrast är att besöka kyrkorna den 15 maj till 15 september för då är de öppna dagtid. Vilken fantastisk kulturskatt. Tack ”snälla” Valdemar Atterdag för att du inte gav dig på dem också. 😉

Ekeby kyrka består av ett nästan kvadratiskt kor, ett rektangulärt långhus och ett högt och smalt torn i väster. Tornets nedre del som är från 1100-talets slut är äldst.

Två medeltida föremål är mycket värdefulla. Dels triumfkrucifixet från 1100-talets slut…

…och dels dopfunten av sandsten från samma århundrade.

Interiören är ur färgsättningssynpunkt en av Gotlands rikaste. Här finns kalkmålningar från 1200-, 1400-, 1700- och 1800-talet.

278 år sedan. Känns inte som igår.

Både i koret och i långhuset lyser starkt blå draperimålningar från 1800-talets början. De är målade av J. Gustaf Möller.

Predikstolen är från sent 1700-tal.

Bänkinredningen tillverkades under 1600-talets senare hälft men målades under 1700-talet.

Dags att ta farväl för den här gången.

Tänkvärda ord:
”Livet är det enda som händer en medan
man är upptagen med att planera det.”
                                           John Lennon

 

Utse årets fik – 2019

Café Gula Huset blev vinnare. Stort GRATTIS!

Sluttabell 191202
1. Café Gula Huset, 161 p. ❤ ❤ ❤
2. Ka:feit, 108 p. ❤ ❤
3. Berså Butik & Café i Tofta, 105 p.

4. Prästgårdscaféet i Vamlingbo prästgård, 74 p.
5. Bok-Caféet Porten, Breda Blick, 71 p.
7. Kustnära, 68 p.
8. Fridhems Kaffestuga, 65 p.
9. Körsbärsgården i Sundre, 50 p.
10. Lilla Gårdscafét i Bor, 48 p.

11. Konditori Norrgatt, 37 p.
12. Fiket, 36 p.
13. Hamrabageriet i Hamra, 30 p.
14. Brödboden, 26 p.
15. H10 Bar & Café, Bagarns i Hemse, 25 p.
17. Själsö bageri, 20 p.
18. Almedalens fik, 19 p.
19. Hallfreda café, 17 p.
20. Märthas café, 16 p.

21. Sylvis Döttrar Hembageri & Café, Fårö, 15 p.
22. Glassmagasinet, 8 p.
23. Hamnkaféet i Klintehamn, 4 p.
24. Almedalens café på biblioteket, Fornsalens Café & Mat, 3 p.
26. Övriga fik på Gotland och Fårö. 😊

OBS! ALLA  tjugofem fikaställen som är med uppskattar vi. Sedan får man sina favoriter. Om vi inte gillat fullt ut ett fik hamnar det inte i kategorin Fikatime. Det här är en snällblogg. ❤
Därmed är alla fik som är med i tabellen segrare på ett sätt. Oavsett slutpoäng. Men självklart ska fiket som vinner i slutändan känna sig extra stolta. 😀

Regler:
Du har 100 poäng till förfogande. Du väljer bland fiken i kategorin FIKATIME –  men  lämnar dina poäng här. Max 25 poäng till samma fik.

Ledtråd:
De som seriöst har fördelat sina hundra poäng deltar i en dragning av en Skrap-Kryss.
Givetvis deltar inte mitt och Solveigs namn i dragningen. Precis som vanligt.

Juryn bestod av: 
Bo Lidén, 0 poäng kvar i sin pott.
Solveig Lidén, 0 poäng kvar.
Jennifer Lidén, 60 poäng kvar.
Minton, 0 poäng kvar.
Anni, 50 poäng kvar.
Gun T, 5 poäng kvar.
Gunnel Moberg, 0 poäng kvar.
Anki Arvidson, 0 poäng kvar.
Gunilla Johansson, 0 poäng kvar.
Anne Bondin, 75 poäng kvar.
Znogge, 0 poäng kvar.
Lisbeth Ahlskog, 0 poäng kvar.
Wiolettan, 0 poäng kvar.

 

 

 

 

Gutamål – lektion 2


Hur mycket förstår du av dikten?

Ämne;  Människor & Djur

Svenska                                     Gutamål
Gift kvinna                                  Källing
Hankatt                                       Båns
Abborre                                      Burre
Vildkanin                                     Rabbis
Rödstjärt                                     Rau(d)trissle
Taltrast                                       Knäpptrast

Om någon från Gotland frågar hur många sorkar du från fastlandet har, behöver du inte längre se ut som ett frågetecken. Gulligt ord tycker jag. I alla fall på yngre söner. 😉

Vår närmaste rauk är falsk

Vi tog oss ner till strandvägen norr om Visby ringmur. Sedan följde vi Snäckgärdsvägen längs med havet. Passerade Gustafsvik och parkerade när vägen tog slut i Snäck.

Denna bild fick vara med för jag upplever den lite trolsk och jag blev dessutom sugen på att klättra upp en bit i trädet.
Vårt huvudskäl för trippen var att beskåda Visbys närmaste rauk – som egentligen inte är en äkta rauk.

Skälet är att den skapats av vågornas nedbrytning för omkring tusen år sedan. Till skillnad från vanliga raukar skapades denna INTE av revkalk från underliggande sedimentlager utan från sedimentlager som transporterats från den närliggande klinten. Närmare vågade jag inte komma. Jag tycker den ser lite ensam och ledsen ut.

Nu har du sett tre foton på den falska rauken. Vilket namn tycker du passar bäst?
I folkmun kallas den för ex. Snäck, Snäckschimpansen, Snäckapan, Hunden, Prästen och Klockaren. Min första tanke var pudel. Men jag ser efter en stund schimpansdragen. Däremot inte någon person som predikar i kyrkan.
Det festliga var att en bit uppifrån såg det ut som ”inget alls märkvärdigt”.
Häftigt det där med vinklar och perspektiv.
Några blåsippor ville också vara med i detta inlägget. Mina tankar återvände till förra helgens besök i ”Blåsippornas Mecka” ❤  Undra om där är ännu finare nu tro? https://gotlanduppochner.com/2019/04/01/blasippan-ute-i-backarna-star/

Jag vet att det inte är akademiskt korrekt att säga Hästhov, men det gjorde jag alltid som barn. Vad säger du? Linné döpte örten till ”Tussilago farfara”. Det latinska namnet betyder ”en ört som häver” (botar hosta) Hostförjagare är en annan benämning.
Den lyser upp vårvackert. 😀

Jag stod och betraktade en man och en grabb som just kom upp från ett dopp i havet. En del blir aldrig torra bakom öronen, tänkte fastlandets största badkruka ironiskt.
Ni som läst mina kåseriböcker kanske minns några episoder.

På tillbakavägen blev det ett stopp till. Var tvungen att gå en tur till längs med mitt älskade hav. Det var så skönt att det knappt blåste något alls.

En var egentligen två

Sätten är många över hur jag har samlat ihop information som kan vara till nytta och glädje under vår Gotlandsvistelse.
Jag älskar ex. att sitta och bläddra i en vacker fotobok med informativ text. Det har under den senaste tiden mynnat ut i en speciell Gotlandshylla i en av våra bokhyllor. Annars hämtar jag det mesta från mitt googlande. Kopierar och skriver egna register och tabeller som hamnar i en blå pärm. Markerar med extra många stjärnor vid de mest intressanta platserna.

För ett tag sedan fick jag se ett underbart foto på Instagram.  ❤  Direkt utbrast jag spontant.
”Dit åker vi på lördag. Då ska det bli varmt och soligt.”
Jag var glad som ett lyckligt barn när jag bar på fikakorg och kamera till bilen. Jag hade inte ens tid att vänta in Solveig. Grannarna trodde kanske att vi bråkat. Annars går vi ofta hand i hand över gården.

Som vanligt hade jag memorerat in sträckan mellan hem och plats så jag istället kan njuta av annat spännande som oväntat kan dyka upp längs de slingrande vägarna.
Haren som inte hade trafikvett kunde jag varit utan. Snart måste de införa en skola även för djur. 😉 Men vad är en hare mot de maffiga vildsvinen som vi stötte på i en skånsk skog sommaren 2017. Skönt att slippa den djurarten på Gotland.

På långt håll såg jag Väte kyrka. Jag visste att den vita kyrkan låg längs med väg 142. Min inre bild från Instagramfotot med kontrasten mellan den kritvita ståtliga kyrkan och det stora blå scilla-havet framför byggnaden gjorde mig nästan gråtfärdig. Våren när den är som bäst. Vad underbart det ska bli att se det i verklighe…


”Fotot måste varit taget på andra sidan kyrkan”, utbrast jag spontant. Solveig hängde inte på mitt önsketänkande, men följde snällt med på en tur till baksidan. Hon tog där fram sin mobil och scrollade upp fotot.
När vi nu var på ”sanningens plats” och såg hur där såg ut, insåg vi bildmonterings-projektet. Två olika foton som ”gift sig”.
Eller var det så här tänkte min fantasi:
Fotografen hade tidigt på morgonkvisten flyttat iväg kyrkan på en skottkärra till ett änge fullt av scilla. För det kunde väl inte vara det omvända?

Självklart vill vi alla att våra sociala foton ska bli extra fina. Men ibland känns det som det finns en gräns. När jag gick på bibliotekshögskolan skolades vi att alltid kontrollera med tre olika källor för att nå sanningen.

Det var kyligt och jag var inte det minsta sugen på min Lightcola till fikat. Därför tog jag tacksamt emot ”termoslocket” med mörkrostat kaffe där vi satt på Galgberget och tog en snabbfika. Fast jag inte är så förtjust i mörkrostat och inte hade med en egen mugg. Efter lunch fick vi vår revansch. Jag fick välja och valde faktiskt att åka till ett ”fuskbygge”. 😉

Ps. Detta var mitt 50:e blogginlägg. 😀 Du får gärna tipsa vänner och bekanta, som du vet uppskattar Gotland, om min nya blogg. Jag lovar att inte fuska med foton.

Hav möter hav

”Ursäkta! Vet någon av er var Palissaderna finns?”
”Gå genom porten däruppe och passera förbi det gamla fängelset. Sedan kan ni inte missa änget. Nu på våren är det alltid blåfärgat.”

Det gamla fängelset har blivit ett vandrarhem. Vi konstaterade att VH har behållit taggtråden över muren. Kanske är det moderna skälet tvärtom mot förr. Nu undvika snyltgäster på nätterna. Då förhindra rymningsförsök.

”Mannen lurade väl inte oss? För svalörten ser inte speciellt blå ut.”

Palissaderna är en park eller änge som den också kallas. Parken ligger utanför ringmuren och över färjeterminalen.

Här sitter Farbror Blå på en bänk och filosoferar om historien bakom parken. Hur Planteringsgillet 1861 anlade en park inför änkedrottningen Josefinas kommande besök i Visby.
Josefina blev så förtjust i parken att hon skänkte ett tusen riksdaler till Planteringsgillet. Därefter blev Palissaderna ett populärt promenadstråk för stadsbor och kurgäster.
Visby Kuranstalt hade sina glans dagar mellan 1855 och året när första världskriget bröt ut. (1914)

Scilla i närbild.

Ett blått hav som möter ett annat hav. ❤

Zooma in.

Zooma ut.

Trappan leder ner till Färjeleden. Själva hamnterminalen ligger nästan mitt emot. Kanske många turister som kommer i land inte känner till denna park. Det vore synd. För Palissaderna är väl värd ett besök. ❤
Extra information:
Änkedrottning Josefina (1807-1876) var mamma till prinsessa Eugénie. Josefina var gift med Oscar 1 och var Norges och Sveriges drottning från 1844 och fram till hennes make dog 1859.

Lätt att ta för givet

Denna kategori kommer att handla om sådant som jag uppskattar och som tillför vardagen något extra. Att stanna upp och glädja sig åt småsaker tror jag betyder mycket för det inre och därmed för hälsan och välbefinnandet.
Vad är vardagslyx för dig? Skriv gärna en kommentar och dela med dig av dina tankar. Har du inte kommenterat på min blogg tidigare syns inte din kommentar förrän jag godkänt den.

Utsidan på vårt bibliotek i Visby.

En del av barnavdelningen.

Mysiga soffor för små och deras anhöriga. Här kan de sitta och läsa ihop. Eller titta på något uppträdande nedanför.

Tuff stol.

På nedre plan finns fiket med den underbara utsikten som jag la in här för ett tag sedan. https://gotlanduppochner.com/2019/03/18/har-lockar-alltid-ett-fonsterbord/
Detta är andra plan. Fina möjligheter att slå sig ner vid en fåtölj med fönsterplats. Ofta sitter jag på en bekväm stol och läser en stund medan Solveig letar lämplig litteratur till sina elever.

Kom att tänka på att jag lärde mig de här bokstäverna utantill redan på mellanstadiet. Inte kunde jag ana att jag flera år senare skulle ha praktisk tenta på Bibliotekshögskolan i Borås, där det gällde att välja rätt från klassifikationssystemet. Då skulle jag ex. kunna komma fram till att en ny bok skulle ha Hxpba på ryggen. (Skönlitteratur på igbo) 😉

Sliperlastad står det. Jag tror de smugglade med Åhusglass tillbaka. 😉

Här uppe på tredje plan trivs jag extra mycket. Vilken förmån det är att kunna låna böcker och annat material gratis på våra kommunala bibliotek. Vi har alltid varit trogna låntagare på bokbussar och bibliotek. Bäst var det naturligtvis när det kom helt nya böcker till de bibliotek som jag och Solveig jobbade på. Givetvis hade vi första tjing. Annars kunde vi inte veta om vi skulle rekommendera litteraturen eller bokprata om böckerna inför grupper.
Hade jag varit Tarzan och varit fikasugen skulle jag enkelt ta en lian ner och…  🙂

Tänk att sitta här på översta våningen  och plugga vid fönstret. Ta pauser och beskåda Almedalen eller havet. ❤
Det gäller såklart att ha studiedisciplin. Det hade jag nästan alltid som vuxen. Vilken skillnad det var att plugga på Högskola och Universitet. Om Solveig läst detta nu skulle hon säkert gärna berättat storys om att jag och Björn och Boel stack iväg ibland och spelade bowling. Hon är bara avundsjuk för att hon inte hade det rätta förnamnet. Stackars ”Bolveig” som satt kvar på alla föreläsningar. 🙂