Profilbild för Okänd

Om http://bosseliden.wordpress.com

Författare till "Mina fotsteg i ditt hjärta" och "Minnen som stannat kvar". Medförfattare till "Skimrande ögonblick - och dagar i grått". Bor i Visby. Startar den 1 januari 2019 en blogg som enbart ska handla om Gotland.

Mästarnas Mästare; uppgift 8 av 15

10 st deltagare i Finalen (Kvalificerat sig via Kvalomgången och Mellanrundan)
Eva-Lotta, Ing-Britt J, Znogge, Gunnel, Anita L, Christina O, Cecilia O,
Lena W, Lisbeth, och Emil.
Mitt önskemål: Enbart svar från de tio aktuella deltagarna.
 
Uppgift: ANVÄNDER JÄGARE
Svar: 5 bokstäver
Tävlingstid: 19:00-21:00
Poäng för rätt svar: 10-8-7-5-4-3-2-1-1-1

Ditt mål: Ha kul. Försök hinna deltaga varje kväll. Var stolt över att du lyckats ta dig till FINAL!😊 Tänk på att över hundra personer varit med och tävlat genom de tio åren.

Regler: Bokstäverna ska vara precis som mitt facit. Vid dramatik i sluttabellen avgör den som i Finalen fått högst uppgiftspoäng. I nästa läge högst i Mellanrundan. I tredje läget högst poäng i Kvalomgången. Räcker inte det blir det andra läget i Finalen o.s.v.
Om WordPress skulle krångla eller strömmen försvinner lägger jag in när det funkar igen och tävlingstiden blir från ”då” och två timmar framåt.

Efteråt:
Mitt facit: VAPEN
Flest titlar först: Eva-Lotta, 3 (skuggad av Gunnel, Cecilia, Anita, Znogge. Ingen Vinnare bet mig i örat och berättade att hon efter detta har 4)

Mästarnas Mästare ska koras:

PlatsTABELL 8POÄNGDELTAGIT
1Anita L368
2Znogge188
3Christina O177
4Cecilia O158
5Lena W88
6Eva-Lotta08
6Lisbeth08
6Gunnel08
6Ing-Britt08
6Emil05
    
😊Ingen Vinnare63 

Tankar och information inför inläggning:
Kanske spräcks nollor ikväll. Säkert får jag in
”underavdelningar” till VAPEN. Gevär, ”slangordet”
bössa. Egentligen kan en jägare använda en massa
prylar. Laser skulle kunna vara möjligt. Men endast
ett ord (använder) till jägaren borde leda betraktaren
till sådant som allmänt rör jägare. ”Stresskott”
går iväg fort. Kan också vara rätt taktik. Innan björnen
hoppar på en ”skogsbuss”. 😉
Hoppas det dyker upp något häftigt förslag.
Ribban för att Ingen Vinnare ska få en titel lägger jag
på 15 %. Kanske 16 % 😉. Fel har jag ofta.

Priser:
Skrap-Kryss till palltrion i Finalen, en från plats 4-10 (deltog i alla finaluppgifterna), segraren i Mellanrundan och flest titlar först.

Fråga 23

Bilden är tagen i…

A. TALLUNDEN
B. GRÅBO
C. ALMEDALEN

Regler & mål:
Tävlingstid: 18:00-22:00
Svara med EN bokstav.
De som tagit sig upp får heja på de andra och deltar inte längre aktivt i frågorna. Men de får gärna skriva något snällt till sina gamla klättrarkompisar. ❤ 🙂 😀 Så får de som svarar rätt en meter av varje gammal tävlingskompis.
Skulle fler än en klättrare komma upp samma kväll vinner den som sätter ner fötterna på toppen först. Personligen hoppas jag att minst tjugo kommer upp innan december tar över.

Nått bergstoppen: ❤ =Skrap-Kryss
1. Laila ❤ 221116
2. Wiolettan ❤ 221117
3. Signhild ❤ 221121
4. Kerstin N 221122
5. X
6. X ❤
7. X
8. X
9. X
10. X
11. X
12. X
13. X ❤
Först fått högsta kvällspoäng. ❤

Rebmevon ligger 222 meter över havet –
Så här långt upp längs bergskanten har
deltagarna hunnit efter fråga 23. Undra vem som vill komma upp som femma? 😉

NamnMeter
Cecilia O214
Marie K213
Ethel208
Jennifer201
Sven-Arne195
Maj185
Kerstin Cecilia180
Anita L180
Lisbeth178
Eva-Lotta177
Anette173
Thomas173
Ditte169
Znogge169
Blomsterbönan163
Minton155
Ing-Britt155
Gunilla W149
Gunnel146
Lizzanpizzan144
Sussie140
Christina O120
Marie T115
Lena W115
Eva J115
Emil102
Trettio över 100😊
Eva R96
Louise79
Marianne68
Börje56
Martin28
Anki A0
Inger B0
Pelle0
Saga0
Ingela0
7 frågor kvar 

Ledare av högst kvällspoäng:
Wiolettan leder med sina 37 meter/poäng.
Poäng för rätt svar:
Den som först svarar rätt får poäng efter hur många som deltagit i kvällens fråga. Övriga som svarat rätt får poäng i en fallande skala.

Skrap-Kryss till följande:
De tre på pallen. ❤ ❤ ❤
Den som når bergstoppen som SEXA. ❤
Den som når bergstoppen som TRETTONDE person. ❤
Den som först fått högsta kvällspoäng. ❤

Mästarnas Mästare; uppgift 7 av 15

10 st deltagare i Finalen (Kvalificerat sig via Kvalomgången och Mellanrundan)
Eva-Lotta, Ing-Britt J, Znogge, Gunnel, Anita L, Christina O, Cecilia O,
Lena W, Lisbeth, och Emil.
Mitt önskemål: Enbart svar från de tio aktuella deltagarna.

Uppgift: HAR EN DEL KYRKOR
Svar: 10 bokstäver
Tävlingstid: 19:00-21:00
Poäng för rätt svar: 10-8-7-5-4-3-2-1-1-1

Ditt mål: Ha kul. Försök hinna deltaga varje kväll. Var stolt över att du lyckats ta dig till FINAL!😊 Tänk på att över hundra personer varit med och tävlat genom de tio åren.

Regler: Bokstäverna ska vara precis som mitt facit. Vid dramatik i sluttabellen avgör den som i Finalen fått högst uppgiftspoäng. I nästa läge högst i Mellanrundan. I tredje läget högst poäng i Kvalomgången. Räcker inte det blir det andra läget i Finalen o.s.v.
Om WordPress skulle krångla eller strömmen försvinner lägger jag in när det funkar igen och tävlingstiden blir från ”då” och två timmar framåt.

Efteråt:
Mitt facit: VOTIVSKEPP
Flest titlar först: Eva-Lotta, 3. (Skuggad av Gunnel, Cecilia, Anita och Znogge, 3)

Mästarnas Mästare ska koras:

PlatsTABELL 7POÄNGDELTAG.
1Anita L367
2Znogge187
3Christina O176
4Cecilia O157
5Lena W87
6Eva-Lotta07
6Lisbeth07
6Gunnel07
6Ing-Britt07
6Emil04
    
😊Ingen Vinnare53 

Tankar och information:
Framför allt vid Gotlands kust finns det fina votivskepp upphängda i kyrkorna. Det sägs att de ofta är exakt gjorda. Ordet votiv står för tillbedjan. Votivskepp är också rätt vanliga i skånska kyrkor.

Priser:
Skrap-Kryss till palltrion i Finalen, en från plats 4-10 (deltog i alla finaluppgifterna), segraren i Mellanrundan och flest titlar först.

Fråga 22

Kexpaketet låg vid…

A. BERGMANS GRAV
B. NILSSONS GRAV
C. RÖVAR LILJAS GRAV

Regler & mål:
Tävlingstid: 18:00-22:00
Svara med EN bokstav.
De som tagit sig upp får heja på de andra och deltar inte längre aktivt i frågorna. Men de får gärna skriva något snällt och uppmuntrande till sina gamla klätterkompisar. ❤ 🙂 😀
Skulle fler än en klättrare komma upp samma kväll vinner den som sätter ner fötterna på toppen först.  

Nått bergstoppen: ❤ =Skrap-Kryss
1. Laila ❤ 221116
2. Wiolettan ❤ 221117
3. Signhild ❤ 221121
4. Kerstin N
5. X
6. X ❤ Favorittal nummer två
7. X
8. X
9. X
10. X
11. X
12. X
13. X ❤ Alltid varit mitt favorittal
Först fått högsta kvällspoäng. ❤

Rebmevon ligger 222 meter över havet –
Så här långt upp längs bergskanten har
deltagarna hunnit efter fråga 22.
Den som sätter ner fötterna först vinner.

NamnMeter
Cecilia O214
Marie K197
Sven-Arne195
Ethel185
Maj185
Lisbeth178
Jennifer177
Anette173
Ditte169
Znogge169
Kerstin Cecilia160
Anita L159
Minton155
Thomas155
Eva-Lotta152
Gunilla W149
Gunnel146
Lizzanpizzan144
Blomsterbönan141
Sussie140
Ing-Britt140
Christina O120
Lena W115
Eva J115
Emil102
Tjugonio över 100😊
Marie T96
Eva R96
Marianne68
Louise62
Börje56
Martin28
  
Anki A0
Inger B0
Pelle0
Saga0
Ingela0
8 frågor kvar 

Ledare av högst kvällspoäng:
Wiolettan leder med sina 37 meter/poäng.
Poäng för rätt svar:
Den som först svarar rätt får poäng efter hur många som deltagit i kvällens fråga. Övriga som svarat rätt får poäng i en fallande skala.

Skrap-Kryss till följande:
De tre på pallen. ❤ ❤ ❤
Den som når bergstoppen som SEXA.
Den som når bergstoppen som TRETTONDE person.

Den som först fått högsta kvällspoäng. ❤

Vår första vinterpromenad

Så kom den första snön till Visby och Gotland. Vi tog i söndags chansen att få uppleva ”vintervykortet” från en vacker höjdnivå. För det var riskabelt att till och med stapplande ta sig fram på kullerstenarna. Husväggar har några gånger räddat både mig och kameran.
Det var endast den gula lampan i skyn som saknades. Den valde istället att visa sin bästa sida dagen efteråt.

Det var färre människor ute än vanligt.
Vi var ordentligt påpälsade. Mina fingrar var tacksamma för att de fick stanna i de varma vinterhandskarna och slapp hålla i en kall kamera. Innanför ringmuren bland gränderna saknade ändå hela tiden en hand sin kompis. Visst är det en smula konstigt och orättvist mot de två andra händerna? Men nästan alltid håller jag och Solveig varandra med samma händer. Det känns avigt om vi gör tvärtom. ”Händer” det brukar vi snabbt byta sida. Vad personlig jag blev. ❤

En skymt av en av Solveigs tre arbetsplatser (S:t Hansskolan), snöiga takåsar och ett grått vatten som i färgskalan nästan smälter ihop med himlen.
Följ med på ett bildsvep från utsiktsnischen vid Trappgränd. Här har vi stått och njutit många gånger vid alla årstider. En gång fikade vi här. Vid ett annat tillfälle lyssnade vi på livemusik och såg solen sakta gå ner på sommarhimmeln.

Vilken vacker medeltidsstad som vi fått äran att stifta bekantskap med på nära håll. Jag har i många år hävdat att Umeå är ”min vackraste stad”, som jag bott i.
Nu traskade vi vidare för vi hade ett hemligt uppdrag som stod överst på agendan. 😉

Men en bild till bjuder vi dig besökare på. Det röda huset på Övre Finngränd hade jag gärna tittat in i.

FOTNOT:
Nu är det dags för mig att efter fikat börja snickra på en aktuell tabell för ABC-tävlingen. Vilken dramatik det bjöds på igår kväll. Jag är inte i hamn ännu. Men än så länge tycker jag att jag haft tur med mina nya regler m.m (Tack vare deltagarantalet). Det var en stor chansning. Jag önskar eventuella besökare en trevlig dag. Jag kommenterar med en symbol, men läser gärna ”snälla” ord. Det tror jag alla medmänniskor behöver – varje dag, året om. ❤

Mästarnas Mästare; uppgift 6 av 15

10 st deltagare i Finalen (Kvalificerat sig via Kvalomgången och Mellanrundan)
Eva-Lotta, Ing-Britt J, Znogge, Gunnel, Anita L, Christina O, Cecilia O,
Lena W, Lisbeth, och Emil.
Mitt önskemål: Enbart svar från de tio aktuella deltagarna under spelets gång.

Uppgift: HÖR IHOP MED APELSIN
Svar: 4 bokstäver
Tävlingstid: 19:00-21:00
Poäng för rätt svar: 10-8-7-5-4-3-2-1-1-1

Ditt mål: Ha kul. Försök hinna deltaga varje kväll. Var stolt över att du lyckats ta dig till FINAL!😊 Tänk på att över hundra personer varit med och tävlat genom de tio åren.

Regler: Bokstäverna ska vara precis som mitt facit. Vid dramatik i sluttabellen avgör den som i Finalen fått högst uppgiftspoäng. I nästa läge högst i Mellanrundan. I tredje läget högst poäng i Kvalomgången. Räcker inte det blir det andra läget i Finalen o.s.v.
Om WordPress skulle krångla eller strömmen försvinner lägger jag in när det funkar igen och tävlingstiden blir från ”då” och två timmar framåt.

Efteråt:
Mitt facit: SAFT
Flest titlar först: Eva-Lotta leder på 3 (Gunnel, Cecilia O och Anita har lika många titlar.)

Mästarnas Mästare ska koras:

PlatsTABELL 6POÄNGDELTAG.
1Anita L286
2Christina O175
3Cecilia O156
4Lena W86
4Znogge86
6Eva-Lotta06
6Lisbeth06
6Gunnel06
6Ing-Britt06
6Emil03
    
😊Ingen Vinnare46 

Tankar och information:
Ibland kan det vara skönt att en varm sommardag sätta sig ner i skuggan och bara njuta av ett glas SAFT. Krångligare behöver det inte vara. Sätt till ”rapkolsyra” och annat onyttigt och det blir en LÄSK. Inte bli tankspridd och glömma ta bort SKAL innan klyftorna åker in i gapet under näsan. Vad finns det mer att välja bland? Snart vet jag.
Det känns som alla tio inbjudna gäster har exakt samma chans att slå till eller åtminstone välja mitt alternativ och få några klyftor poäng. Någon kanske tänker så det knakar och kläcker ett suveränt ”felsvar”. Det har hänt flera gånger där jag blivit imponerad av inlämnade svar som överglänser mitt enkla facit.
Hur det blir i verkligheten – vet jag inget om i förväg. Det är en charm som jag uppskattar. Jag känner ingen glädje i att Ingen Vinnare tar titlar. Däremot kan det vara en ”markering” efter ett antal på raken snabba, rätta svar. Visa var ribban ligger. Helst i en final.

Priser:
Skrap-Kryss till palltrion i Finalen, en från plats 4-10 (deltog i alla finaluppgifterna), segraren i Mellanrundan (Lena W) och flest titlar först.

Fråga 21

Tulpanen är…

A. LJUSROSA
B. VIT
C. GUL ❤ OBS! Färgfoto finns längst ner i inlägget. Tänk att Gunnel var snabbast, trots att färgen inte var orange. 😉

Regler & mål:
Tävlingstid: 18:00-22:00
Svara med EN bokstav.
De som tagit sig upp får heja på de andra och deltar inte längre aktivt i frågorna. Men de får gärna skriva något snällt och uppmuntrande till sina gamla klätterkompisar. ❤ 🙂
Skulle fler än en klättrare komma upp samma kväll vinner den som sätter ner fötterna på toppen först.

Nått bergstoppen: ❤ =Skrap-Kryss
1. Laila ❤ 221116
2. Wiolettan ❤ 221117
3. Signhild ❤ 221121
6. X ❤
13. X ❤
Först fått högsta kvällspoäng. ❤

Rebmevon ligger 222 meter över havet –
Så här långt upp längs bergskanten har
deltagarna hunnit efter fråga 21.

NamnMeter
Cecilia O214
Kerstin N209
Maj185
Marie K179
Lisbeth178
Sven-Arne173
Ditte169
Znogge169
Ethel162
Kerstin Cecilia160
Anita L159
Minton155
Thomas155
Jennifer153
Anette148
Lizzanpizzan144
Blomsterbönan141
Sussie140
Ing-Britt140
Gunilla W130
Eva-Lotta126
Christina O120
Gunnel119
Lena W115
Eva J115
Emil102
Tjugonio över 100😊
Marie T96
Eva R76
Marianne68
Louise62
Börje56
Martin28
  
Anki A0
Inger B0
Pelle0
Saga0
Ingela0
9 frågor kvar 

Ledare av högst kvällspoäng:
Wiolettan leder med sina 37 meter/poäng.
Poäng för rätt svar:
Den som först svarar rätt får poäng efter hur många som deltagit i kvällens fråga. Övriga som svarat rätt får poäng i en fallande skala.

Skrap-Kryss till följande:
De tre på pallen. ❤ ❤ ❤
Den som når bergstoppen som SEXA. ❤
Den som når bergstoppen som TRETTONDE person. ❤
Den som först fått högsta kvällspoäng. ❤

Tankar några minuter innan jag trycker iväg inlägget:
Nu går vi in i tredje akten. Tabellen är verkligen jämn. Fler än jag trodde har klarat av att klättra över hundra meter. Hoppas få upp nummer tretton i år. Borde gå. Men det beror inte på mig, längre. En minut kvar…

Mästarnas Mästare; uppgift 5 av 15 (Totalt 300 uppgifter)

10 st deltagare i Finalen (Kvalificerat sig via Kvalomgången och Mellanrundan)
Eva-Lotta, Ing-Britt J, Znogge, Gunnel, Anita L, Christina O, Cecilia O,
Lena W, Lisbeth, och Emil.
Mitt önskemål: Enbart svar från de tio aktuella deltagarna.

Uppgift: KVINNAN BAKOM JULSÅNG
Svar: 6 bokstäver
Tävlingstid: 19:00-21:00
Poäng för rätt svar: 10-8-7-5-4-3-2-1-1-1

Ditt mål: Ha kul. Försök hinna deltaga varje kväll. Var stolt över att du lyckats ta dig till FINAL!😊 Tänk på att över hundra personer varit med och tävlat genom de tio åren.

Regler: Bokstäverna ska vara precis som mitt facit. Vid dramatik i sluttabellen avgör den som i Finalen fått högst uppgiftspoäng. I nästa läge högst i Mellanrundan. I tredje läget högst poäng i Kvalomgången. Räcker inte det blir det andra läget i Finalen o.s.v.
Om WordPress skulle krångla eller strömmen försvinner lägger jag in när det funkar igen och tävlingstiden blir från ”då” och två timmar framåt.

Efteråt:
Mitt facit: KÖHLER
Flest titlar först: Eva-Lotta, 3

Mästarnas Mästare ska koras:

PlatsTABELL 5POÄNGDELTAG.
1Anita L285
2Christina O174
3Cecilia O155
4Lena W85
4Znogge85
6Eva-Lotta05
6Lisbeth05
6Gunnel05
6Ing-Britt05
6Emil02
    
😊Ingen Vinnare36 

Tankar och information:
Igår bad jag Solveig göra ”sista testet”.
TERM I SCHACK – 4 bokstäver. ☹
PATT kom samtidigt som MATT, REMI.
Jag godtog direkt hennes förslag. (ovan)
Passar in i den tid som väntar.
”Nu tändas tusen juleljus”.
Emmy KÖHLER har gjort både musik & text.
Läste att hon lärde kung Gustav V:s yngste
son, prins Erik att läsa. (Kuriosa)

Priser:
Skrap-Kryss till palltrion i Finalen, en från plats 4-10 (deltog i alla finaluppgifterna), segraren i Mellanrundan och flest titlar först.

Fråga 20

Detta spännande konstverk i naturen upptäckte vi i/på…

A. HARUDDEN
B. DANBO
C. MULLVADS STRANDSKOG
D. FURILLEN

Regler & mål:
Tävlingstid: 18:00-22:00
Svara med EN bokstav.
Fråga 20 har fyra alternativ.
De som tagit sig upp får heja på de andra och deltar inte längre aktivt i frågorna. Skulle fler än en klättrare komma upp samma kväll vinner den som sätter ner fötterna på toppen först.  

Nått bergstoppen: ❤ =Skrap-Kryss
1. Laila ❤ 221116
2. Wiolettan ❤ 221117
3. X ❤
6. X ❤
13. X ❤

Rebmevon ligger 222 meter över havet –
Så här långt upp längs bergskanten har
deltagarna hunnit efter fråga 20.
Den som sätter ner fötterna först vinner.
Läget inför kvällens bronsfight:
Svarar C och K samma svar och har rätt,
vinner den som svarar först. (Om poängen
räcker till 222 meter). Svarar båda fel och S
svarar rätt, först av 26 deltagare, vinner S.
Är det färre än 26 skulle det bli ännu
större dramatik imorgon kväll där ännu
fler kan vara inblandade. (M och L). Dessutom
finns en sjätteplats att kämpa om.
Dramatik på hög höjd & nivå. 😊 Jag tror Laila & Wiolettan får sällskap ikväll.

NamnMeterKvar
Cecilia O2148
Kerstin N20913
Signhild19626
Maj185 
Lisbeth178 
Sven-Arne173 
Ditte169 
Znogge169 
Ethel162 
Kerstin Cecilia160 
Anita L159 
Minton155 
Marie K154 
Jennifer153 
Anette148 
Sussie140 
Thomas132 
Gunilla W130 
Eva-Lotta126 
Lizzanpizzan122 
Christina O120 
Ing-Britt116 
Blomsterbönan115 
Lena W115 
Eva J115 
Emil102 
Tjugoåtta över 100😊 
Marie T96 
Gunnel91 
Eva R76 
Marianne68 
Louise62 
Börje56 
Martin28 
   
Anki A0 
Inger B0 
Pelle0 
Saga0 
Ingela0 
10 frågor kvar  

Ledare av högst kvällspoäng:
Wiolettan leder med sina 37 meter/poäng.
Poäng för rätt svar:
Den som först svarar rätt får poäng efter hur många som deltagit i kvällens fråga. Övriga som svarat rätt får poäng i en fallande skala.

Skrap-Kryss till följande:
De tre på pallen. ❤ ❤ ❤
Den som når bergstoppen som SEXA. ❤
Den som når bergstoppen som TRETTONDE person. ❤
Den som först fått högsta kvällspoäng. ❤

En Holländare i kalksten

Just denna bild är en repris. Kvarnen fanns med i inlägget från när vi cyklade 88 minuter i Fårösund.

Men Stucke kvarn är värd ett eget inlägg i kategorin Kvarnar.

1868 byggdes kvarnen som är en Holländare – med en vridbar topphätta som ställs i riktning mot vinden. Jag tror det var 2014 som den blev ett byggnadsminne. Kravet är därmed att den inte får förfalla eller vanvårdas. Hela kvarnmaskineriet med hjul, axlar, kvarnstenar och mjölkista finns kvar.

Om du googlar kommer du fram till en artikel från 2014, där det står att Stucke kvarn är till salu. Vad har hänt sedan dess? Hur många pratkvarnar har ventilerat så vinden tilltagit i Fårösund? 🙂

Det står att det är tillåtet att bygga en ny bostadsbyggnad intill kvarnen, enligt fastighetsmäklaren. Det nämns förslagen att starta bageri och café på tomten. Med tanke på alla som väntar på att få komma ombord på Fåröbåten i juli vore det mer läge att gå runt i kön och sälja dryck och tillbehör. Många tankar fladdrar förbi. Men mitt förnuft berättar att jag ska parkera ”pennan” och istället ta en förmiddagsfika i vårt inomhuskök.