Efter fem år som fastboende i Visby, bor vi numera i Skåne. Vi kommer att besöka Bornholm vid olika tidpunkter på året. Då och då blir det tillbakablickar från Gotland och nån gång kommer inlägg från Österlen. Välkomna önskar Bosse och Solveig Lidén!
Författare till "Mina fotsteg i ditt hjärta" och "Minnen som stannat kvar". Medförfattare till "Skimrande ögonblick - och dagar i grått".
Bor i Visby. Startar den 1 januari 2019 en blogg som enbart ska handla om Gotland.
Uppgift: KAN BOTTENLAGET VID VINST Svar: 7 bokstäver Tävlingstid: 19:00-21:00 Poäng för rätt svar: 25-22-20-16-15-14-13-12-11-10-8-7-5-5-5 Ditt mål: Vara en av de tjugo som går vidare till Mellanrundan. Regler: Bokstäverna ska vara precis som mitt facit.
Uppgift: TOG AV MASKEN Svar: 4 bokstäver Tävlingstid: 19:00-21:00 Poäng för rätt svar: 25-22-20-16-15-14-13-12-11-10-8-7-5-5-5 Ditt mål: Vara en av de tjugo som går vidare till Mellanrundan. Regler: Bokstäverna ska vara precis som mitt facit.
Uppgift: ÄR JYCKEN NÄR DEN ÄR SOM BEST Svar: 10 bokstäver Tävlingstid: 19:00-21:00 Poäng för rätt svar: 25-22-20-16-15-14-13-12-11-10-8-7-5-5-5 Ditt mål: Vara en av de tjugo som går vidare till Mellanrundan. Regler: Bokstäverna ska vara precis som mitt facit. Om WordPress skulle krångla eller strömmen försvinner lägger jag in när det funkar igen och tävlingstiden blir från ”då” och två timmar framåt. Blir det lika slutpoäng om ”gå-vidare”, avgör högst uppgiftspoäng (först).
7 chanser kvar för ”veteranerna” att ta sig vidare till Mellanrundan
Priser: 6 st Skrap-Kryss: I Kvalomgången behöver du bara rikta in dig på att hamna på 20-i-topp-listan. Men att svara rätt först under de tio uppgifterna är en bra början på priskategorin ”Flest titlar först”. 😉 Information: I Mellanrundan och Finalen nollställs tabellen. I Kvalomgången får de som aldrig deltagit en ärlig chans att ta sig in ”bland de tjugo”, med hjälp av höga poäng för rätt svar och lite lättare uppgifter. Ni som inte går vidare från Kvalomgången kan fortsätta tävla i ABC som börjar 1 november klockan 18:00-22:00. (Givetvis är ABC öppen för alla) Hur många når bergets topp? Sista lotten går till den som kommer upp som trettonde person. Bara ingen blir hängande lite otäckt och missar julafton. Jag lovar att hjälpa er. Precis som i förra årets simbassäng. Innerst inne är jag rätt snäll. 😉
Uppgift: FIRAS EFTER TJUGOFEM ÅR Svar: 13 bokstäver Tävlingstid: 19:00-21:00 Poäng för rätt svar: 25-22-20-16-15-14-13-12-11-10-8-7-5-5-5 Ditt mål: Vara en av de tjugo som går vidare till Mellanrundan. Regler: Bokstäverna ska vara precis som mitt facit. Om WordPress skulle krångla eller strömmen försvinner lägger jag in när det funkar igen och tävlingstiden blir från ”då” och två timmar framåt. Blir det lika slutpoäng om ”gå-vidare”, avgör högst uppgiftspoäng (först).
8 chanser kvar för ”veteranerna” att ta sig vidare till Mellanrundan
Priser: 6 st Skrap-Kryss: I Kvalomgången behöver du bara rikta in dig på att hamna på 20-i-topp-listan. Men att svara rätt först under de tio uppgifterna är en bra början på priskategorin ”Flest titlar först”. 😉
Information: De som varit framgångsrika genom Korsordsmästerskapens historia kan i Kvalomgången få loss intjänade poäng. Poängen är tillkomna genom placeringar bland de tio bästa i sluttabellerna och antalet titlar. (275 titlar mellan 2013-2021) Personerna måste kliva in och deltaga i kvalet, men behöver inte ha rätt svar. Möjligheten för dem är borta efter tiouppgifter. I Mellanrundan och Finalen nollställs tabellen. I Kvalomgången får de som aldrig deltagit en ärlig chans att ta sig in ”bland de tjugo”, med hjälp av höga poäng för rätt svar och lite lättare uppgifter. Ni som inte går vidare från Kvalomgången kan fortsätta tävla i ABC som börjar 1 november klockan 18:00-22:00. (Givetvis är ABC öppen för alla) Hur många når bergets topp? Sista lotten går till den som kommer upp som trettonde person. Även där bjuder jag på 6 st Skrap-Kryss. Ha det så trevligt i höstmörkret. 😊 Just nu åskar & blixtrar det för fullt utanför mitt fönster.
Uppgift: SKYDDAR MÅNEN MOT SOLEN Svar: 4 bokstäver Tävlingstid: 19:00-21:00 Poäng för rätt svar: 25-22-20-16-15-14-13-12-11-10-8-7-5-5-5 Ditt mål: Vara en av de tjugo som går vidare till Mellanrundan. Regler: Bokstäverna ska vara precis som mitt facit. Om WordPress skulle krångla eller strömmen försvinner lägger jag in när det funkar igen och tävlingstiden blir från ”då” och två timmar framåt. Blir det lika slutpoäng om ”gå-vidare”, avgör högst uppgiftspoäng (först).
Oktober – Dels dagar då det regnar på tvären. Då det ständigt behövs tända lampor inomhus. Sedan dimper de ner. De underbara höstdagarna som överglänser det mesta under året.
Vi har gjort några tappra försök att kombinera nytta och nöje. Nyttan bestod i att hitta motiv som kunde användas som månadsbilder till almanackan 2023. Nöjet att vara ute och njuta av hösten fick vi på köpet.
En helgeftermiddag packade vi fikakorgen och körde upp norrut. Vi valde att börja längst upp i Nyhamn. Det var fint väder, men vi blev överraskade av att det var så många bilar och rörelse vid det fina fiskeläget. Natten innan hade det regnat rejält. Det var lite bökigt att ta sig fram mellan pölarna på grusvägen. Vi förstod ganska snart orsaken till all rörelse. Tydligen pågick något slags motionslopp av längre format. Nyhamn var visst en vätskedepå längs sträckan, som börjat ännu längre norrut. Snällt gick vi ut i det blöta gräset och stannade till när de små grupperna av löpare sprang förbi.
Det blev inga bilder i Nyhamn. Därför fortsatte vi söderut och körde ner till Lummelunda. Det är därifrån bilderna ovan är tagna. Vad tror ni hände där? Jo, en repris. Undra om deltagarna kände igen duon med kamera och fikakorg? Kanske var någon så trött att den personen trodde den såg i syne. Att han sprungit i en cirkel och kommit helt galet.
Snällt släppte vi fram de kända ansiktena. När vi vandrade vidare träffade vi två trevliga löpare som gick istället för att springa. Orsaken var att en av dem hade ont i ett knä. Vilken tur att jag kunde lotsa dem rätt så de inte fortsatte fel väg. Mannen berättade att de skulle ta sig ända ner till Visby.
Tredje stoppet uppskattade vi väldigt mycket. Solen kom fram en stund och vi njöt extra av både dryck, tilltugg och utsikt vid Själsö fiskeläge. ❤ Men det gäller att njuta när möjligheten dyker upp från ovan. Ganska snart svalnade kaffet.
Och vad tror du att vi såg och stötte på för tredje gången? Jag noterade på långt håll att några sprang fel och att funktionärerna viftade med flaggor. Själv tyckte jag det var mycket skönare att sätta mig tillrätta i ”den lilla blå” och ratta vidare mot Visby. Dessutom hängde jag direkt på när Solveig föreslog att vi istället skulle ha ett tema med de tolv månadsbilderna. Vilket det är, är än så länge hemligt. Vi har inte valt ut foton ännu. Men jag noterade i min femårsdagbok att vi gjorde vår beställning förra året, i mitten av oktober….
Fotnot: Hjärtligt välkommen hit imorgon klockan 19:00. Då startar Kvalomgången i Korsordsmästerskapen med uppgift 1. Tio kvällar i rad mellan 19:00-21:00 ska det kämpas om att bli en av de tjugo som tar sig vidare till Mellanrundan. Samtidigt håller jag på att lägga sista handen vid förberedelserna inför bergsklättrandet som startar 1 november klockan 18:00. Där ska det ”bara” svaras med en bokstav. A, B eller C. Låter busenkelt. Hur svårt kan det vara att gissa färg på en svartvit tulpan? 😉
Exempeluppgift: BILMÄRKE Svar: 4 bokstäver Tävlingstid: 19:00-21:00 Mitt facit: SAAB
Korsordsmästerskapen ska göra bokslut. Hoppas du vill deltaga. Både du som varit med många gånger, några gånger eller aldrig förut. Här är sista chansen. Jag vill kora Mästarnas Mästare. 6 st Skrap-Kryss bjuder jag på. De tre på pallen i finalen får var sin lott. Den som vann mellanrundan får en lott. Femte lotten går till den som vann flest titlar först (35 uppgifter). Sista lotten går till en lottad deltagare från finalen (plats 4-10) som deltog vid alla femton uppgifterna.
Kvalet: Öppet för alla. Tio uppgifter. Start lördagen den 15 oktober. Avslutning måndagen den 24 oktober. Fast tid: 19:00-21:00. Höga poäng till rätt svar. 25-22-20-16-15-14-13-12-11-10-8-7-5-5… Det stora målet är att hamna bland de tjugo bästa. Om de som vunnit titlar och varit bland de tio bästa under de nio tävlingsåren deltar får de automatiskt loss intjänade poäng från MERITARKIVET. OBS! Gäller enbart i kvalet.
Mellanrundan: De tjugo bästa från kvalomgången är inbjudna. Tabellen nollställs. Tio uppgifter. Start 1 november. Avslutning 10 november. Fast tid: 19:00-21:00. Poäng för rätt svar: 20-18-17-15-14-13-12-11-10-8-7-5-5…. Målet i mellanrundan är att hamna bland de tio bästa.
Final: De tio bästa från mellanrundan gör upp om titeln Mästarnas Mästare. Tabellen nollställs. Femton uppgifter. Poängfördelning: 10-8-7-5-4-3-2-1 Start onsdagen den 16 november, 19:00-21:00. Examen onsdagen den 30 november.
Fotnot: Den 1 november startar min andra tävlingslek, som handlar om att svara A, B eller C. Första frågan handlar om färgen på en svartvit tulpan. Inbjudan kommer sista veckan i oktober. Den här gången ska deltagarna klättra uppför ett berg. Fast tävlingstid mellan 18:00-22:00. En fototävling som kan bli både spännande, kul och omväxlande längs bergskanten. Häng på! Extra fotnot: Om WordPress skulle krångla eller strömmen försvinner lägger jag in när det funkar igen och tävlingstiden blir från ”då”.
Vid två tillfällen har jag suttit och fikat vid polkagrisfyren i När och studerat omgivningarna. När jag zoomat in har jag sett en bit av ett fiskeläge på andra sidan viken. Aha! Tänkte mina två hjärnceller och höll ett tidigt möte.
Jag chansade på att köra en smal slingrande grusväg och nådde fram till det natursköna fiskeläget Kapellet.
En dörr öppnades och en man klev ut. Jag passade på att fråga om kossorna var instängda och om det gick bra att fortsätta vidare på vägen, så vi kunde nå socknen När och slapp köra tillbaka. Det gjorde det. Först skulle vi njuta av att promenera runt Kapellet som ska vara ett av de bäst bevarade fiskelägena på Gotland.
Ett problem med våra tidiga mornar är att skuggan kan gäcka oss och framför allt ta över och börja spela huvudrollen i våra stillfilmer. Det är samma sak med tidiga besök i Botaniska Trädgården och Almedalen.
Kapellet skiljer sig från många andra fiskelägen genom att de flesta bodarna är ihopbyggda i en lång länga.
Här har vi kommit fram till norra delen av fiskeläget. Någonstans strax norr om bodarna låg en gång i tiden ett litet kapell – därav namnet Kapellet.
Kapellet ska ha anor från 1700-talet. Det finns otroligt många fiskelägen kvar på Gotland. Ibland finns bara ett par stycken, till och med bara en bod kvar i ett fiskeläge. Fiskelägena är inbördes både lika och olika. Men någonstans läste jag att oftast finns de med träbodar på västra och norra Gotland. Medans stenbodar är vanligast på östra och södra ön. Ingen regel utan undantag. Mina favoriter är oftast stenbodar. Sedan är läget också viktigt. Detta är fiskeläge nummer 64 som vi lägger in på gotlanduppochner. Jag är mycket förtjust i denna kategori. ❤
Inget landskap i Sverige har så många medeltida kyrkor som Gotland, 92 stycken och dessutom 3 ödekyrkor. Vår plan är att åka runt till dem alla och med kamerans och fantasins hjälp förflytta oss många hundra år tillbaka i tiden. Säkrast är att besöka kyrkorna den 15 maj till 15 september för då är de öppna dagtid. Vilken fantastisk kulturskatt. Tack ”snälla” Valdemar Atterdag för att du inte gav dig på dem också, som du gjorde med alla, utom S:ta Maria, i Visby. 😉
Gerum kyrka är en av de 17 absidkyrkorna på Gotland. Kyrkklockan från tiden före 1250 ska vara en av öns äldsta.
Kyrkobyggnadens äldsta del är koret med absid från 1100-talets senare del. Långhuset tillkom vid 1200-talets slut.
Predikstolen är daterad 1699. Ser du att baldakinen (takhimmeln) har formen av en krona?
Den välbevarade dopfunten från 1100-talet med reliefer ur Kristi barndomshistoria är tillskriven Majestatis verkstad.
Triumfkrucifixet i triumfbågen är också från 1100-talet. Kyrkan har totalt tre krucifix. De två andra är moderna och är från 1200-talet respektive 1300-talet. 😉
Altartavlan med nattvarden målades 1667.
De många kalkmålningarna är från tre olika perioder, som sträcker sig från 1200-talet och fram till slutet av 1700-talet.
Glasmålningen som finns i södra korfönstret, föreställande S:t Olof den helige, är från 1300-talet.
Tänkvärda ord: ”Man känner inte igen de riktigt viktiga ögonblicken i sitt liv – inte förrän det är försent.” Agatha Christie
Vi har besökt fjärilsparker inomhus på Jersey och på Bornholm. Häftiga upplevelser som nästan var för mycket av det goda, när de vackra fjärilarna satt överallt på oss. Vägsträckan från när vi lämnade väg 143 för att ratta in på en rak grusväg på Gotland platsar också i fjärilsminnesbanken. Efter ungefär en km dök de upp. I luften. På marken. Framför bilen. Inte så jag behövde sätta på vindrutetorkarna. Men det rörde sig om många hundratals fjärilar.
Luften stod nästan stilla när vi klev ur bilen. En enda liten vattenflaska hade vi med oss. För egentligen var vi på väg mot Adrebo för att att fika. Undra hur många stättor som vi klivit över under våra femtio månader på Gotland?
Vi vandrade på kulturstigen genom orörda och fornminnesrika marker med målet att nå Fjäle i Ala som är en av Sveriges bäst bevarade ödegårdar från järnålder och medeltid.
Det är givetvis många hundra år sedan någon bodde på gården i Fjäle. Experterna tror att gården ödelades i slutet av 1300-talet. Efter arkeologiska utgrävningar har en rekonstruktion av en medeltida gård byggts upp, med boningshus och fähus.
Bostadshusen under medeltid var som regel indelade i en förstuga och innanför denna ett bostadsrum med eldstad och bakugn. Husen byggdes i skiftesverk, som på öjn kallas för bulhus. Det innebär horisontellt liggande väggplankor i stolpar nedsatta i marken.
De döda begravdes inom gårdens marker. När kristendomen kom under 1100-talet blev det istället begravningar på Ala kyrkogård.
Så här tror de att det såg ut en gång i tiden. Det allra sist byggda huset kallas på gamla lantmäterikartor för ”Fiähle Büsses huus”, Fjälebysens hus. Nu ska jag berätta något otäckt. Håll för ögonen om du är känslig av dig. I detta hus bodde en ilsken storbonde, som hade ett avtal med prästen om att han minsann inte fick börja predika innan han kommit dit. En söndag var storbonden rejält försenad. Därför började prästen sin predikan. När Fjälebysen kom dit slog han ihjäl prästen. Församlingsborna kontrade med att slå ihjäl Fjälebysen. Enligt sägnen ska han vara begravd vid Ala kyrka. Undra om det var han som låste in kvinnan i kyrkan, som jag skrev om i inlägget om den kyrkan? Bäst att sluta med att berätta om otäckheter. De vi har i nutid räcker gott och väl.
Här är andra huset. Kul att det är möjligt att titta in.
Efter en portion av historia, fjärilar och hetta vandrade vi tillbaka kulturstigen till ”Den lilla blå”.