Fråga 4

Vad hette Ingmar Bergmans första kärlek som levde dubbelliv?

1. SONJA WIGERT
X. KARIN LANNBY
2.  ANNETTE LEANDER

Dagens segrare:
Lena Wik

Aktuell tabell:
1. Znogge 11 p.
2. Lena Wik, 9 p.
3. Ditte Akker, Gunnel Moberg, Anki Arvidson, Minton, Lisbeth Ahlskog, Susan Johansson, Eva-Lotta, Signhild Hortberg och Wiolettan, 8 p.
12. Åse Holmander-Mehlin, Tobbe Nilsson, Gunilla Wahlberg, Eva Rohlén, Cecilia Ottosson, Maj Johansson, Inger Börmark och Kerstin Nilsson, 6 p.
20. Eva Johansson, Christinafotograferar, 4p.
22. Marie Kristoffersson, Börje Carlsson, Anne Bondin, Marianne Johansson-Sturk, Anne Klasson, Lollo och Laila Larsson, 2 p.
29. Övriga 😉

Flest trepoängare, först:
Znogge, 3
Högst placerad manlig deltagare:
Tobbe Nilsson
Deltagit alla gånger – än så länge: 😉
Znogge, Gunnel Moberg, Ditte Akker, Minton, Lena Wik, Lisbeth Ahlskog, Susan Johansson, Eva-Lotta, Anki Arvidson, Signhild Hortberg och Wiolettan.
”Domarefakta”: 20-15-13-11 kvar.
Överraskat mig med att deltaga under de 30 dagarna:
Anne Klasson, Lollo och Laila Larsson

Sandkull-Annas stuga


En liten bit från flygplatsen i Visby finns platsen som vi skulle besöka. Kan så här från parkeringen med det fina staketet upplevas som en idyll vid första ögonkastet. Där finns exempelvis en mysig berså.

I slutet av 1800-talet uppfördes bostadshuset av återanvänt bulhusvirke. På de 11,5 kvadratmeterna samsades sex personer. Mindre än 2 kvadratmeter per person. Utan vatten och el. Ta in denna sifferfakta och begrunda en stund. Tid för eftertanke.

Nu är det sista bebodda fattigtorpet på Gotland kulturminnesmärkt och förvaltas av Väskinde hembygdsförening.

Under dessa enkla förhållanden bodde Anna Johansson (1888-1980). Hon försörjde sig genom att sälja kryddor som odlades i täppan bakom huset.

Blixten slog ner vid ett tillfälle. Därför är skorstenen sned.

Anna bodde här på heltid fram till 1975. På somrarna bodde hon i stugan ytterligare tre somrar. Undra om hon längtade hem starkt till sommaren när hon satt på äldreboendet Tingsbrogården? Vad tänkte hon i april 1976? Behövde Anna övertalas att stanna kvar på äldreboendet under sommaren? Eller var hon så dålig då att en sommarflytt inte ens var tänkbar. Något svar på frågorna lär jag aldrig få. Men jag blir berörd av hennes jordeliv. ❤

Ofta var det så att äldre syskon ärvde föräldragården. De jordlösa och fattiga nybyggarna fick kämpa på med svåra förhållanden. Kanske försörja sig på dagsverken hos bönderna.
Jag är tacksam för att fattigtorpet är i trygga händer och bevaras till eftervärlden. Någon gång varje år ordnas inomhusvisning av torpet. Jag skäms när jag tänker på att jag gnäller över dåligt väder utomhus. Allt var definitivt inte bättre förr. Men vissa saker var det, anser bloggägaren. 😉

Fråga 3

Vad ser du på bilden?

1. APSKRÄCK
X. BJÖRNFASA
2. TIGERBETT

Dagens segrare:
Znogge Grattis till en trippel. Du är historiskt sett ensam om att ha vunnit denna nya tävling. Siktar du mot grandslam? 90 points. 😉

Aktuell tabell:
9 poäng: Znogge

6 poäng: Ditte Akker, Lena Wik, Gunnel Moberg, Anki Arvidson, Åse Holmander-Mehlin, Tobbe Nilsson, Minton, Lisbeth Ahlskog, Susan Johansson, Eva-Lotta, Signhild Hortberg och Wiolettan

4 poäng: Eva Johansson, Gunilla Wahlberg, Eva Rohlén, Christinafotograferar, Cecilia Ottosson, Maj Johansson, Inger Börmark och Kerstin Nilsson

2 poäng: Marie Kristoffersson, Börje Carlsson, Anne Bondin, Marianne Johansson-Sturk, Lollo och Anne Klasson

1 poäng: Ingen ny har missat ännu.

0 poäng: Övriga 😉

Flest trepoängare, först:
Znogge, 3
Högst placerad manlig deltagare:
Tobbe Nilsson
Deltagit alla gånger – än så länge: 😉
Znogge, Gunnel Moberg, Ditte Akker, Tobbe Nilsson, Minton, Åse Holmander-Mehlin, Lena Wik, Lisbeth Ahlskog, Susan Johansson, Eva-Lotta, Anki Arvidson, Signhild Hortberg och Wiolettan.
”Domarefakta”: 20-15-13 kvar.
Överraskat mig med att deltaga under de 30 dagarna:
Anne Klasson och Lollo (än så länge)

Jag trotsade regnet och gick på morgonpromenad. Efter förra veckans härliga upplevelse med ljus och soluppgång var det tillbaks igen. Mörkret. Dessutom i sällskap med vått från himlen. Vilken tur att jag har tak över huvudet, värme från element och något gott att se fram emot till fika. Dessutom ska en fråga till in här – innan klockan 23:59. Borde jag hinna med. 😉  Kram från tävlingssnickaren

20. Mästerby kyrka

Inget landskap i Sverige har så många medeltida kyrkor som Gotland, 92 stycken och dessutom 3 ödekyrkor. Vår plan är att åka runt till dem alla och med kamerans och fantasins hjälp förflytta oss många hundra år tillbaka i tiden. Säkrast är att besöka kyrkorna den 15 maj till 15 september för då är de öppna dagtid.
Vilken fantastisk kulturskatt. Tack ”snälla” Valdemar Atterdag för att du inte gav dig på dem också, som du gjorde med alla, utom S:ta Maria, i Visby. 😉

Mästerby kyrka är en av Gotlands sjutton bevarade absidkyrkor. Kyrkan är uppförd i slutet av 1100-talet under cisterciensisk ledning.

Själva kyrkobyggnaden består av absidkor, långhus och torn. Interiören lär vara en av öns mest utsmyckade.

Triumfkrucifixet är från 1199.

Predikstolen är riktigt modern – eftersom den tillverkades första hälften av 1700-talet.


Det finns rikligt med målningar som är från 1200-talet och fram till 1600-talet.

Altartavlan med bilder av Moses och Aron samt centralmotivet nattvarden är daterad 1688.

Närbild på nattvarden.

Dopfunten av ”Byzantios” är från 1100-talet och huggen i två block och har ett uttömningshål. Trälocket som återfanns 2008 är från 1700-talet.

Mina tankar dröjde sig kvar en stund. Jag tänkte på att ett av slagen mellan bönderna och danskarna ägde rum i Mästerby. Konstigt att de inte gav sig på kyrkan. Atterdag och hans mannar hade antagligen bråttom till Visby för större och viktigare slag.

Det var ett tag sedan en öppen kyrkport avslutade. Var tvungen att kika efter. Ekeby kyrka var förra gången, 11:e kyrkan.

Tänkvärda ord:
”Den längsta resan för var och en är
den inre resan.”

                           Dag Hammarskjöld

 

Fråga 2

Vem har varit förlovad med en tidigare kulturminister?

1. MATTIAS SUNNEBORN
X. HÅKAN LOOB
2. INGMAR BERGMAN

Dagens segrare:
Znogge
Aktuell tabell:
6 poäng: Znogge
4 poäng: Eva Johansson, Åse Holmander-Mehlin, Gunnel Moberg, Ditte Akker, Tobbe Nilsson, Minton, Lena Wik, Lisbeth Ahlskog, Susan Johansson, Eva-Lotta, Anki Arvidson, Signhild Hortberg, Gunilla Wahlberg, Eva Rohlén och Wiolettan.
2 poäng: Christinafotograferar, Cecilia Ottosson, Marie Kristoffersson, Börje Carlsson, Anne Bondin, Marianne Johansson-Sturk, Maj Johansson, Inger Börmark och Kerstin Nilsson.
1 poäng: Ingen har missat ännu.
0 poäng: Övriga 😉

Flest trepoängare, först:
Znogge, 2 
Högst placerad manlig deltagare:
Tobbe Nilsson
Deltagit alla gånger – än så länge: 😉
Znogge, Eva Johansson, Gunnel Moberg, Ditte Akker, Tobbe Nilsson, Minton, Åse Holmander-Mehlin, Lena Wik, Lisbeth Ahlskog, Susan Johansson, Eva-Lotta, Anki Arvidson, Signhild Hortberg, Gunilla Wahlberg, Eva Rohlén och Wiolettan.
Överraskat mig med att deltaga under de 30 dagarna:
Ingen som sticker ut ännu så länge, för att kallas för aspirant. Hoppas det blir minst 10 oväntade.

Ha en fin helgdag. Glöm inte att det alltid dyker upp en ny fråga varje dag. ❤

Fråga 1

Vilket torn är högst och vilket torn är äldst i ringmuren?

1. DALMANSTORNET och JUNGFRUTORNET
X. KVARNTORNET och TRANHUSTORNET
2. LÅNGA LISA och KRUTTORNET

Dagens segrare:
Znogge
Aktuell tabell:
3 poäng: Znogge
2 poäng: Eva Johansson, Gunnel Moberg, Ditte Akker, Wiolettan, Christinafotograferar, Tobbe Nilsson, Minton, Åse Holmander-Mehlin, Lena Wik, Lisbeth Ahlskog, Cecilia Ottosson, Susan Johansson, Eva-Lotta, Anki Arvidson, Marie Kristoffersson, Signhild Hortberg, Gunilla Wahlberg, Börje Carlsson och Eva Rohlén.
1 poäng: Ingen missade denna första uppgift
0 poäng: Övriga 😉
Flest trepoängare, först:
Znogge, 1
Högst placerad manlig deltagare:
Tobbe Nilsson
Deltagit alla gånger – än så länge: 😉
Gårdagens 20 deltagare.
Överraskat mig med att deltaga under de 30 dagarna:
Ingen som sticker ut ännu så länge för att kallas för aspirant. Många dagar kvar. Hoppas det blir minst 10 oväntade.

Önskar dig en fin Alla Helgons dag

Inbjudan till tre novemberaktiviteter


Här ser du femton Skrap-Kryss som ska skickas iväg den första december.

Gå in på länken https://gotlanduppochner.com/tavlingar-november-2019/ eller tryck på sidan som finns under min header: Tävlingar november 2019 står det med vit text i svart ram. Där får du all info om:
a) Korsordsmästerskapen 2019
b) Kryssa på denna blogg
c) Hotellrumstävling på Bloggäventyr med Bosse Lidén

På denna länksida finns, under hela november månad, resultat och tabell för Korsordsmästerskapen 2019. Allt för att göra det så kort som möjligt på Facebook.

Min förhoppning är att någon eller varför inte alla tre smörgåsbitarna ska passa dig läsare. 😊

Jag hoppas många vill ta chansen att uppleva tävlingsgemenskap i den mörka höstmånaden. Det kan räcka att gå in på denna blogg en gång om dagen, svara fel varje gång (66 % chans att svara fel) och ändå ha chans att bli miljonär. Hur är detta möjligt? Läs mina vinstkategorier så hittar du svaret på frågan och mycket annat.

Hjärtligt välkomna.
Om en vecka kör vi igång.

Tillägg:
Om du tillhör gruppen som inte uppskattar tävlingar och lekar så behöver du inte berätta det för mig här i en kommentar. För om sanningen ska fram måste jag erkänna att jag inte lagt ner XXX timmar sedan sensommaren för din skull. 😉 Från och med nu och hela nästa månad kommer jag att vara ”snål” med fingerspår utanför mina tre ”spelplaner”. Svarar helst med symbol. Lägger istället ner energi och tid på att detta ska bli så bra som möjligt. Jag har haft roligt under ”snickeriet” och hoppas det ska märkas av deltagarna. 😀
Det är svårt för mig att i förväg veta vad som är för svårt. För det räcker om en person har spetskunskapen om just det ämnet.
Ofta har jag haft fel. Vilket jag gärna har. Min ambition är att hitta en mix av lätt, medel och svårt. Målet är en blandning av tävling & lek. Grädde på moset är när deltagare som inte vunnit något är nöjda ändå.
Helgkram

Äntligen dags att utse Årets fik 2019

Detta fik på Österlen hade vunnit om jag haft en liknande tävling på min andra blogg.

Längre ner har du listan med de 25 fiken som du får rösta på:
Du har 100 poäng till ditt förfogande.
Max 25 poäng till samma fik.
Någon av er vinner en Skrap-Kryss.

Titta vidare på inläggen i denna kategori. (Fikatime)
OBS! Du måste trycka på Äldre inlägg när det tar stopp. (Svart skylt längst ner). Då fylls det på med tio fik/blogginlägg till. Sedan är det samma procedur (som tar mindre än en sekund att utföra). Tryck på Äldre inlägg så dyker resterande fik upp. Därefter kan du scrolla upp och ner hur mycket du vill bland de nu synliga 25 fiken. Det hade varit trist om du bara ser de senaste inlagda. 😉

Lättast är att ta fram ett hederligt papper och penna.
Bor du inte på Gotland, aldrig varit här? Det är absolut ingen nackdel. Då får du istället bilda dig en egen uppfattning om vad du blir mest lockad av. Gå efter min text och våra foton. Ta det för vad det är. Är du inte så intresserad blir du klar efter 3 minuter. Tycker du det är extra kul tar det längre tid. Samtidigt hoppas jag att du trivs med sysslan och blir fikasugen. Ännu bättre om du blir ressugen och bokar en Gotlandsemester nästa sommar och letar upp fiket på riktigt. 🙂 Det är samma vision som när jag visar upp fiskelägen, kyrkor, ruiner, raukar, Fårö, Sudret och allt annat här på bloggen. Gotland är fantastiskt fint. Gotlanduppochner vill bjuda på gratis reklam för ön med stort Ö. 

När du är klar trycker du här https://gotlanduppochner.com/category/du-bestammer/ och lämnar dina poäng.
Du kan skriva ut hela namnet på fiken eller numret efter min tabell nedan, 1-25.
Som du kan se i kategorin DU BESTÄMMER går det att följa den aktuella tabellen under tävlingsperioden. Överst har jag ett foto på det fik som leder i tabellen.
Sista röstningsdag är söndagen den 1 december kl. 23:59.

Hoppas många tar sig tid att hjälpa till att rösta fram det populäraste fiket 2019.

Nr Namn Inlagt
1 Märtas café 190108
2 Fiket 190117
3 Bok-Caféet Porten 190214
4 Ka:feit 190305
5 Almedalens café på biblioteket 190318
6 Glassmagasinet 190417
7 Berså Butik & Café i Tofta 190428
8 Konditori Norrgatt 190504
9 Sylvis Döttrar Hembageri & Café, Fårö 190602
10 Själsö Bageri 190615
11 Körsbärsgården i Sundre 190706
12 Hamrabageriet i Hamra 190713
13 Prästgårdscaféet i Vamlingbo prästgård 190730
14 Hamnkaféet i Klintehamn 190816
15 Lilla Gårdscafét i Bor 190821
16 Brödboden på Södertorg 190830
17 Café Gula Huset 190905
18 Fridhems kaffestuga 190911
19 Breda Blick 190917
20 Almedalens fik 190923
21 Bagarns i Hemse 190927
22 Hallfreda 191004
23 Kustnära 191009
24 H10 Bar & Café 191014
25 Fornsalens Café & Mat 191015

 

Här blir jag glad ända in i själen

Denna kategori kommer att handla om sådant som jag uppskattar och som tillför vardagen något extra. Att stanna upp och glädja sig åt småsaker tror jag betyder mycket för det inre och därmed för hälsan och välbefinnandet.
Vad är vardagslyx för dig? Skriv gärna en kommentar och dela med dig av dina tankar. Har du inte kommenterat på min blogg tidigare syns inte din kommentar förrän jag godkänt den.

Jag dricker te varje dag, men under höstkvällar ökar konsumtionen. Därför är jag tacksam för att ha en välsorterad tebutik i min nya hemstad. Dessutom är Kränku öppen sju dagar i veckan – året runt. En sak som gör mig nostalgiskt glad är att de säljer te, kaffe och godis i lösvikt på gammaldags vis över disk.

Medeltidsmannens bröstkorg sänks och höjs. Om några veckor tror jag att jag vet vem som kommer att ta hans liggplats. 😉

Taktiken med att ha doftburkar är smart på många sätt.

Hösten 1977 öppnade Kränku. Då hade de 14 tesorter. Nu har de över 100 sorter i sortimentet, varav över 30 är egna teblandningar.

Den allra populäraste tesorten som Sylve skapade 1978 är Guteblandningen, en blandning som fortfarande står sig i den tuffa konkurrensen.

Moomin muggar har jag alltid gillat.

Här finns också trendigt porslin i en stor porslinsavdelning. Det är verkligen vardagslyx att ströva omkring bland allt lockande. Jag tror det är få personer som bara går in och ut här utan att ha något med sig hem. Möjligtvis någon som kommit på att de glömt stänga av spisknappen därhemma. 🙂

Kakmått i mängder. Nu kom jag att tänka på mysiga köksscener från när våra döttrar bodde hemma. ❤

Här borde alla kattälskare hitta något att ta med sig hem.

Burkar med marmelad, kryddor och gotländska delikatesser. Mums!

Godsaker av alla de slag. De har choklad från hela världen för att berätta ett exempel.

Tuff kasse till våra inköp. Jag läste att grundaren Sylve fyllde jämnt för några veckor sedan och att det anordnades festligheter i butiken och utanför.

Det här fotot tog jag efter julen 2018. Inte konstigt att tomten behövde sova en stund efter allt farande bland stugorna. 😉

Kränku från andra hållet. Butiken ligger på S:t Hansplan 4, längs promenadstråket Hästgatan.
Samma dag som jag börjar med Korsordsmästerskapen 2019 på Facebook och Kryssa på gotlanduppochner börjar de sälja Kränkus populära tekalender. Undra vilka 24 sorter som ska vara med och vilka som blir våra personliga favoriter under decemberkvällarna? Givetvis ska vi köpa Tekalendern 2019 med blå botten och silverfoliering på texten. Det kan du också göra på www.kraenku.se Det och mycket annat fint & gott. 😉

Tillägg för den intresserade:
Kränku är gutamål och betyder liten rund trebent mjölkpall. De ville ha ett vackert klingande ord på gutamål. Namnet sticker ut tycker jag.

På 1700-talet försökte sig Carl von Linné på att odla te i Sverige.
Kränkus har tagit upp stafettpinnen och bevisat att det går att odla te på Gotland. Morgonen den 27 augusti 2018 var en högtidsdag. Då skördades gotländskt te och projektet är därefter ständigt under utveckling. I år har de investerat i ett växthus för att kontrollera klimatet på ett bästa sätt. De har även haft guidade rundturer på teodlingen.
Jag önskar dem STORT LYCKA TILL MED ALLT! ❤

 

 

 

Fornsalens Café & Mat


Dags att samla in sista pusselbiten innan det är dags att utse årets fik 2019.
Vi lämnade Strandgatan bakom oss och gick in på historisk mark.

Vi siktade in oss på att fika. Bara att följa väggreklamen och försöka undvika att ”leka fönstertittare”.

Jag såg genom fönstret att det finns gott om platser utomhus under rätt säsong.

Det är Jamie Rae och personal som lagar mat från grunden. Någon annan gång får vi testa restaurangens lunch. Passar bra när vi är här för att se de populära samlingarna.

Denna söndag valde jag en nyttig och god smörgås.

Fri bordsplacering. Då sätter jag mig rakt fram vid brunetten som tycks sitta ensam.

Solveigs ätbara och min latte. Allt till belåtenhet. Möjligtvis lite suddig bild. Men då skulle du sett det andra fotot. 😉

En trevlig transportsträcka till och ifrån.

En av två detaljbilder i detta inlägg.

Tänk vad många spännande innegårdar det finns i Visby som vi ”utomstående” inte har tillträde till. Om jag fick önska fritt hade jag haft en kategori med namnet ”Innegårdar innanför muren”. Mina foton skulle kompletteras med berättelser & skrönor om spännande saker som hänt där genom flera hundra år. Tur det är gratis att drömma. Hade det varit motsatsen hade jag varit pank. Inte ens en krona för varje dröm hade räddat min ekonomiska situation genom alla dessa +26 år. 😉

Fåtöljen är perfekt placerad med tanke på det som finns inom räckhåll. Möjligtvis saknas en gammaldags stilig golvlampa.

Det blev två böcker, karameller och andra hemligheter med hem från den välsorterade butiken.

Detta var fik nummer 25 som kvalificerade sig till tävlingen – årets fik 2019. Tjugofem pärlor med det ”lilla extra”. 

Fotnot: Därmed har jag presenterat de 25 fik som det står mellan när det gäller att utse Årets fik 2019. Jag ska fördela mina återstående poäng och Solveig likaså. Hoppas du också har lust att gå in på https://gotlanduppochner.com/category/du-bestammer/ och lämna dina poäng. Jag kommer att ”tjata” på i ett eget inlägg på söndag. Då med en lista om hjälp behövs för att svara med nummer, istället för fikens namn.
100 poäng får du fördela.
Högst 25 poäng till samma fik.
Som tack för hjälpen kommer jag att lotta ut en Skrap-Kryss till någon som inte tillhör familjen Lidén. 😉

Extra trevligt att vi fick med sju av åtta caféer på Gotland+Fårö som platsar på årets prestigefyllda White guides cafélista. Rute Stenugnsbageri hann vi inte med under de få veckor de ”kör” på Gotland. Personligen avgör inte ”finrummet” mitt poänggivande. Därför nämner jag inte övrigas namn. Inte heller namnet på det fik som skulle varit med för ett tag sedan, men där jag såg att de lagt ner efter vi besökt dem. Gjorde jag något dumt tro. 😊 Två andra fik såg jag fram emot att besöka efter att ha läst en hel del rosord om dem innan jag började denna blogg. Ett har gäckat oss de senaste veckorna. Det andra har jag inte läst något om 2019. Finns heller inte kvar längre på adressen. En del kommer och går. Medan andra finns kvar sedan hundra år tillbaka. Inte kakorna såklart. 😉 Möjligtvis några vältummade recept. Sådana berättelser kan jag gå igång på. Inte konstigt med min bakande mor.

Imorgon ska jag lägga in ett inlägg i kategorin Vardagslyx. Tror det var länge sedan sist.
Jag har fullt upp med förberedelserna till Novembertävlingar på tre ställen. Kul att blanda gammalt & nytt. Därför kommer avstickaren till fastlandet för att fira en födelsedag perfekt. Ladda batterierna med familjekärlek. Dessutom kommer vi att hinna med att njuta av en bröllopsdag. Förhoppningsvis även en avstickare med ”blått transportmedel” till gammal bostadsort. Flera flugor i samma smäll.
Har någon läsare tagit sig ända hit ner får du en klapp på axeln av bloggägaren. Om du istället struntat i dessa extrarader hade du hunnit med att lämna 100 poäng.
Kram retstickan Bosse. 😉