Lyfta fram en doldis

Gotland och Fårö är världsberömda för sina raukområden och en del namngivna raukar. Men har du hört talas om VändburgsGubben?
Hade jag inte sett ett flygfoto från trakten och läst en bloggväns inlägg skulle jag tvivlat på att det som mötte oss direkt efter vårt besök i ett fiskeläge var en väg för vanliga bilar. Då syftar jag inte på denna bild utan hur det såg ut den första norra sträckan. Jag var mest rädd för att vi låg ett steg för långt ner. Att det fanns en riktig väg en liten bit upp.

Vi befann oss på Hammarshage hällar där raukarna lär vara lägre – men vilken ljuvlig plats på jorden. En perfekt plats för reflektion och rekreation. Sätta kropp och själ i vila. Vi hade gjort första stoppet när…

… när jag såg två individer närma sig från norr. Vi hejade på varandra och snabbt var vi igång med ett givande samtal om allt mellan himmel och hav. Tack till Lena och hennes bror Berra. 🙂

Det där måste vara VändburgsGubben?

Tydligen hans äldre bror. Fel som vanligt. För vid nästa stopp stod det en hjälpande skylt.

Ett tag såg jag gubbar överallt, när jag inte såg olika sorts djur. Det kunde varit värre. Tänk om jag hört dem tala och låta. 😉

Okej! Där är han på rätt plats. Ingen tvekan längre.

Nästan vindstilla! Lagom varmt! Fridfullt! En önskan om att kunna stanna tiden en stund. ❤

Jag zoomade in ön Heligholmen som också har raukar, grottor, en fyr och väldigt rikt fågelliv. Därför är ön ett fågelskyddsområde och det råder tillträdesförbud under lång tid på året. Det är också väldigt dumt att få för sig att simma dit. Just den korta sträckan är ökänd för att vara livsfarlig med tanke på farliga strömmar.

Praktiskt att ha med sig lämpliga saker i bilen. Det har vi nästan alltid på våra utflykter. Mat, dryck, kläder, kartor och annat viktigt. Allt går inte att googla eller fråga ”doktorn”. 😉

Medan Solveig låg på en filt i solen och jag inte visste om hon sov eller inte gick jag iväg på egen tur.

Vad djärv jag var. Borde fått diplom. Fingerbadet var härligt och uppfriskande. 😉

Inte långt ifrån detta raukfält ligger ett annat mer berömt och känt – Holmhällar. Nästa gång får det bli två cyklar därbak på bilen. Både denna sträcka och den jag berättade om på andra sidan Sudret är som gjorda för att sitta på en sadel och trampa runt. Sedan kan bilen rulla ensam bakom och finnas till hands vid uppförsbackar, snöstormar och brist på luft i ringen. För punka är trist men visst. 😊

På tal om ”Den lilla blå”. Den trivdes också på sitt ”Gupplov”. 🙂

Jag vände mig en sista gång mot hållet vi kom från och hoppades slippa möten med bilar den sista biten mot Holmhällar. Den drömmen gick i uppfyllelse på de smalaste ställena. Vid mötesplatser var det ett givande och tagande som det ska vara när sunt förnuft råder.

43 thoughts on “Lyfta fram en doldis

1. Jag tittar , gläds och njuter av att få åka snålskjuts med er här på södra Gotland. Så vakcra bilder! Holmhällar har jag besökt ett par gånger, varav en per cykel. Så vackert. Men den andra gången ösregnade det och besöket blev inte direkt njutbart. Dimma var det också. Så nu tredje gången, i ditt inlägg, lyste solen.
    Kram!

Gilla

2. Jag har varit vid Sudersand men inte Sudret. Spännande plats Sudret. Vilt och vackert som han sjunger Björn Skifs (eller han sjöng ju vild och vacker ☺).

• De tre första bokstäverna är i alla fall samma. 🙂 Det skiljer sig mycket mellan norr och söder. Samtidigt finns det likheter. Nästa gång du besöker Gotland tycker jag du ska besöka båda och jämföra dem. Sudret har flera partier som påminner om fastlandet för oss. Likheter med Västergötland och inre Halland.
      En av Björns många härliga hits.

Gilla

3. Vi är ofta vid Holmhällar och promenerar med Santos, och vi har åkt runt på den steniga lilla stigen – utan problem. Men vi åker ju helst dit när det inte är några turister på ön, så risken för att möta nån är ganska liten. dessutom brukar vi käka lunch på pensionatets uteservering, som har riktigt god mat. Deras fisk kan rekommenderas och man kan få halva portioner vilket är perfekt som lunch!
    KRAM/Susie

• Egentligen tycker jag också det är lite häftigt med de smala lite lagom steniga små slingrande stigarna. Men det jag syftade på var den första södra biten från fiskelägret som var riktigt bred och rak. Där var det enligt mig inte lämpligt för att ens rulla sakta. (Med en vanlig bil.)
      Jag vill minnas att du enligt blogginlägg, inte alls var nöjd med ”sista” besöket där. Därför strök jag det från min planering inför semestern 2016) 😉 Minns också att du alltid varit nöjd tidigare. Den där fisken har jag på fina foton. 😉 Halv portion är en hel portion för mig/oss. Precis lagom. Jag äter inte mer än tre halvstora ”potäter”. 🙂 Den låååånga kön gäller det att planera bort. Det gjorde vi bra – eller kanske lite för bra. 😉
      Kram

Gilla

4. Vilken vacker och fantastisk miljö. Jag tycker att det är så kul att du tar med oss läsare på era utflykter.
    Jag har en kompis som var på Almedalsveckan i arbetet. Han sa att han vill dit i gen, fast på semester. Jag hade inte fattat att Almedalen ligger i Visby. Jag trodde att det var en by för sig.
    Det ser väldigt fint ut.
    Sedan har vi ju en annan sak gemensamt, FIKA!! Vad vore livet utan fika? Alldeles dötrist och lååångtråkigt.
    Kram Katarina 🙂

• Vem vet. Du kanske hittar ännu fler häftiga figurer på ex. Kiviks marknad? 🙂

Inte ofta det är vindstilla vid sådana här platser och dessutom en skön sol. Vi hade aldrig varit vid den kustremsan tidigare. Lätt att söka sig till välkända Hoburgsgubben och sedan följa vägen inåt igen för att äta & fika någonstans. Det här var betydligt mer exotiskt. Lite Fårökänsla. Jag uppskattar kontrasterna på Sudret. På bara ”tio” minuter kan en helt annan miljö dyka upp. Bäst är såklart att cykla en tidig morgon eller kväll när trafiken är ”lagom”.

• Det blir inte samma behagliga känsla när all uppmärksamhet ska gå till att hålla reda på fordon. Sedan kan jag tänka mig att det på vissa partier skulle bli ”dammoln” som tack för mötet. 😉
        Tänk med sommarställen vi bott på genom åren. Där det finns alltför mycket folk och fordon på ”samma yta” under några intensiva veckor. Vi tycks söka oss till dem som insekter till socker. Fast vi hävdar motsatsen och uppskattar lugnet. Ystad, Båstad, Skummeslövsstrand, Falkenberg, Hjo och nu Visby. Häftigt när jag tänker på det. Jag vill absolut inte att sommaren ska ta slut. Men när ”alla” plötsligt tycks försvinna från en dag till en annan är inte dum heller. Tänker mest på när vi cyklar ner till centrum. Minns kaoset i augusti när vi tog paus i upp-packandet. Hur omöjligt det var för människor att flytta sig när man kom med cykeln och de måste gå i sjumannabredd. 😉 Svårt att parkera cykeln. Långa köer till fik. När vi kom nästa fredag till samma område och det var lika skönt soligt väder skulle man kunna tro att vi flyttat till glesbygden. 🙂 Synd bara att alltför många butiker och fik är ägda av framför allt Stockholmspersoner som kör hårt under några veckor. Sedan stänger igen. Fortsätter på det ”vanliga stället” i storstaden eller i en utländsk stad. Det blir mer fotovänligt innanför muren. Jag trivs med det. ❤ Men hade jag varit ung och fri skulle jag velat ha mer ös året om. 🙂

Gilla

5. Nej, det här är inga namn som jag känner till. Så vackert Bosse och så många gubbar, hundar och troll du stöter på i raukarnas värld! Otroligt fina platser och ta med cyklarna nästa gång. Om det är läge för det förstås! 🙂
    Så trevligt att få följa med!
    Kram Nilla

Gilla

• Ni som verkar vara så sportiga borde cykla runt på Gotland något år. I rätt väder och med lagom trafik borde det bli en fullträff. Det svåra förutom att bestämma över väderleken är att välja rätt tid på året. Som här nere är det en kort och intensiv säsong. Sedan stänger mycket. Vi slank troligen igenom sista möjligheten innan tempot höjdes rejält. Det bekräftade flera av de personer som vi pratade med. Om det inte regnar börjar vi ofta med en cykeltur efter frukost. Eftersom vi går upp så tidigt, inre klockan, är det inte farligt med trafik. Helt annat om vi sticker ut efter lunch. Då är det inte alls lika trivsamt. Riktigt jobbigt. Går inte att cykla i stan. Alla går hur som helst. Hjälper knappt att plinga. Betydligt bättre att ta bilen ut från Visby och välja mindre vägar. Då ser man mycket spännande och nytt och turisterna är mer utspridda.
      Kram Bobo

6. Det är ju inte klokt att jag inte varit på Gotland och man blir ju så sugen när man ser dina bilder och läser det du skriver. Vad kul att träffa folk så där apropå och kunna föra ett intressant samtal. Stenarna gör att man börjar fantisera. Det ser både spännande och intressant ut. Vad mycket du och din familj har att upptäcka i er nya bostadsort.

Tack för härliga bilder och ett fint reportage. Kändes som man var där själv

Ha en toppenfin onsdag
    kram från
    Malin

Gilla

• Jag kan varmt rekommendera att ni någon gång tar flyg eller färja till denna underbara ö.Kanske inte i november. 😉
      Roligt att jag kan väcka ditt intresse med bilder & text. 🙂 Jag har insett att det kommer inte att bli möjligt att hinna se ”allt”. Eller är det inte meningen att det ska ske.
      Varsågod. Tack för ditt besök.

Gilla

7. Så underbart vackert och rogivande. Där skulle jag vilja cykla och verkligen ta in allt och njuta, av atmosfären, dofterna och havsluften. Men, för tillfället nöjer jag med dina fina bilder och skildringar, det är då nästan som om jag var med själv.
    Det verkar att finnas hur många raukar som helst på Gotland. Olika formationer och utseende.
    Ser att ni vid denna tripp hade fint väder, blå himmel och blått hav, härligt.
    Ha det bra.
    Kram.

Gilla

• Jag tror du hade trivts där bra. Just den dagen var det även nästan helt vindstilla. I måndags var vi på ett ställe som du hade älskat. Vänta lite. Tror förresten du varit där. Syftar på ett ställe med massor av hjärtan (Hjärtfabriken). ❤ Vi tog massor av foton där och fikade även. Så det blir två kommande inlägg om det besöket. Väldigt trevlig ägare också.
      Det finns många raukar. Jag hoppas hinna besöka dem flesta raukfälten.
      Tack ska du ha.

Gilla

8. Den gubben har jag aldrig sett fast jag varit på vackra Gotland ,-) Vackra bilder ,-)
    Ni har det bra på Gotland det är härligt!
    Vackra bilder, blir en snabb kommentar ,-))
    Men vi har mycket att göra hade vi vetat det hade vi stannat borta ännu längre, som jag skrev på min blogg visst hade du rätt vi var till stor del i England ,-))
    Ha det jättefint
    STOR KRAM Primrose ,-)

• Vad trevligt att ”höra av” dig igen. 😀

Det hade inte jag heller. Blir lätt att man åker till de kända ”kvarteren”. Det här var en suverän sträcka på Sudret. Tack ska du ha. 🙂

Vi har det jättebra. Snart firar vi 1 år som fastboende. Vem vet. Du är kanske på glid till England igen. Bättre du tar Gotland eller Fårö. 😉
      Glöm inte bort att ta det lugnt mellan varven och göra ingenting.

Gilla

9. Du bor ju på en fantastisk ö. Jag var där för 8 år sedan och det kändes som att komma till ett annat land. Så alla era rosor. Jag bor i Östjämtland och det är vackert här om somrarna men vintrarna är för långa och för snöiga.

• Jag är tacksam för det. Om några veckor har vi bott här i 1 år. 🙂 Förstår att du upplevde det så. Då gissar jag på att du besökte Botaniska Trädgården. Om två år passar det bra för dig att återkomma – 10 år senare. 🙂 Tänk med fina platser det finns i vårt land. Det fanns en lång tid då jag kunde åka gratis överallt i Sverige. Det tog jag väl vara på. Umeå är min favoritstad. Där har jag bott. Men som du skriver, mörker och all snö lockar mig inte längre. Det gör mig lite deppig. Men november är ingen höjdare vid kuster eller på öar heller.

10. Men hallå Bosse, Sudret börjar redan vid Hemse och omfattar hela södra delen av ön. Den del du berättar om är Storsudret, vilket inte betyder ”stor” utan ”egentliga”!
    Idag åker jag dit! 🙂
    Någon av de närmaste dagarna äter jag sedvanlig lunch på uteserveringen vid Holmhällars pensionat, besöker Vamlingbo prästgård och ser bio i Burgsvik 🙂

Gilla

• Ha ha! Det står verkligen olika i böcker och litteratur. Nämns också att man får olika svar om man frågar. När det gäller Sudret står just de fem nämnda socknarna på flera ställen. Men Storsudret är mer vagt och jag tänker följa Jonas Henningssons val med att ta med Hemse i norr. Sedan blir det säkert många tveksamma val när jag i framtiden ska välja orter/platser i närheten av Hemse.

Vilken fin resdag du lär få. (jag gissar på att du valt färja). Här är gött väder. Men om mindre än två timmar ska vi vara i luften. Hoppas det är lika fint väder där vi landar. 🙂
      Jag önskar dig härliga dagar därnere. De två förstnämnda ska jag ”redovisa” på bloggen senare. Vi var supernöjda med båda ställena. Vamlingbo prästgård har nästan ”allt” i rätt väder. Det var det när vi var där och fikade. Bio i Burgsvik låter jättekul. 🙂 Mys på och samla ny energi.

Gilla

• Det sitter t o m en skylt uppe som visar var Storsudret börjar. En bit söder om Fidenäs.
        Går du in på Region Gotlands hemsida hittar du en plankarta över Storsudret.
        Har svårt att se det som vagt 😁
        Önskar er en skön resa, vart det nu är ni ska flyga.

Gilla

• Den skylten såg jag. Såg ut ungefär som på Österlen där många till och med tror att Ystad ingår. 🙂 Men precis som i mina gamla hemtrakter fanns inga mer skyltar – när vi antagligen rullade ut och in i allt ”Sudrande”, men inte brydde oss om den tanken. Utan bara njöt ❤
        Som jag nämnde ovan finns det flera åsikter (både muntligt & "textigt".) 😉 Jag vet inte svaret. Har inte riktigt tid och ork för att gräva så djupt. Hoppades att Jonas med sina två välkända böcker satt på det. Nu har jag tagit bort den gröna texten och har numera båda namnen i samma kategori. Annars kunde jag börja med Sudertredingentiden från medeltiden. 😉 Egentligen blir det väl lika svårt för mig att lägga in på västra/östra/norra öjn. Även här finns det flera skisser/åsikter. Jag går på Jonas här med. 😉 Funkar inte att blanda heller. Bäst hade varit om varje område hade en medeltida mur omkring sig. 🙂

11. Klart jag har sett Vändburgsgubben. Men ärligt, jag är inte imponerad av våra stengubbar. Jag har inte varit på ”vårt” Hamra och Vändburg i år. Ännu! Nu längtar jag dit. Storsudret kallas det från Burgsvik och neråt. Sudret är nog från Hemse, tror jag.
    /P

Gilla

• Du är kanske hemmablind. Kan knappast vara lika exotiskt för dig. Det var fint i Vändburg. Jag ska lägga in det så småningom. Jag tyckte det var enklast att slå ihop dem i samma kategori. Jag har med andra ord raderat och bytt kategorinamn. Tack för hjälpen. 🙂

12. Vamlingbo kommer jag ihåg, för där hyrde vi hus en sommar när barnen var små. Så synd att det inte fanns digitalkamera på den tiden. Så mycket bilder jag skulle haft då. Visserligen har jag ändå en del, men det är en droppe i havet mot vad det blir nu när jag åker nånstans. Kram

• Vilken vacker socken att hyra hus i. ❤ Jag brukar också ofta tänka så. Tänk om jag haft dagens fotomöjligheter då. Samtidigt var jag "rädd" om antalet kortmöjligheter på rullen. De skulle räcka hela semesterveckan. Alltid skulle någon blinka och se konstig ut.
      Kram
      Ps. Såg du hur jag vinkade till dig både när vi åkte dit och kom hem för några timmar sedan till ett ösregn? 😉

13. Ping: Fiskeläget vid Vändburgs hamn | gotlanduppochner

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )