Sista helgen i oktober

Vi försöker att ta vara på de där vackra höstdagarna, som glimrar till bland ”ruskiga regniga på tvären dagar”. Söndagen den 30 oktober var en sådan högtidsdag.
Det var en stortävling i Tofta som lockade stor publik. Därför valde vi inte kustvägen. Istället lyckades vi hitta en tredje och kortare väg till lugnet och naturen vid Västerhejde kyrka.

Det var ett tag sedan vi hade med oss två kameror. Medan Solveig då och då stannade till och tog macrobilder fortsatte jag stigen fram. Med jämna mellanrum åkte mina extrakläder av. När den gula lampan däruppe försvann bakom ett moln blev jag påmind om det som snart väntar runt hörnet.

Ibland lyckas jag få till en skaplig närbild även med mitt objektiv.

Det är en rofylld plats som vi besökt vid de olika årstiderna. Vi ville gärna att ett inlägg skulle hamna i kategorin FYRA ÅRSTIDER. På köpet kom en bild med i någon av våra gotländska almanackor.

Jag hann med några spännande egna små, klättrande utflykter innan jag kom på att jag inte hade åkt hit ensam. Därför vände jag på stegriktningen och höll utsikt mot marknivån. Med tanke på exempelvis kåseriet EN FRU FÖR MYCKET I vår gemensamma kåseribok ”Skimrande ögonblick – och dagar i grått” har jag blivit bättre på att inte vara så impulsiv, så ofta längre. 😉 För det där borde vara den äkta Solveig. Eller var jag ute och cyklade?

Min äkta fru hade fått syn på två trollsländor som tagit paus i flygandet och ägnade sig åt privat lek. Du ser att det är två stycken?

Det är häftigt med mixen av höstfärger och blommor som vägrar acceptera att deras tid är över. Mina tankar gick till gårdagens promenad bland gränderna i Visby. Då var vi kamerafria, men ögonen njöt till fullo av rosor i olika färger och mina två bruna gillade att se en blommande blåeld.

Vad minns jag om fakta om kyrkan? Mest att trappgavlarna är väldigt ovanliga på öjn när det gäller medeltidskyrkor. Kommer också ihåg att Västerhejde kyrka är en av de sjutton bevarade absidkyrkorna.
Solveig noterade lappen om att kyrkan var öppen. Självklart tog vi chansen.

Vi sa båda två att vi minns väldigt lite från kyrkans interiör. Vilken tur att vi har gotlanduppochner i framtiden när vi vill minnas tillbaka till olika platser. Vi kan i alla fall önska att WordPress kan stå emot all ondska.

Vi satte upp tavlor under förmiddagen. Efter lunch roadtrip med fikakorg. Två kyrkor. Västerhejde och Tofta där det skulle vara bröllop. ”Kuriosabutik” och strandbesök i Gnisvärd fiskeläge. Mysigt ställe som vi besökte under semestern 2012, när vi bodde i Tofta. Ingen av oss hade lust att bryta upp från filten på stranden och åka hem till vår bostad. Men när vi kom hem konstaterade vi att hemkänslan hade börjat växa fram. Det var tufft att ha en hel vägg med tavlor med motiv från våra gemensamma sju bostäder.”
Utdrag från min femårsdagbok som snart är färdigskriven. (En ny är beställd.)
Den dagen hade vi bott här i femton dagar.

16 tankar på “Sista helgen i oktober

1. Vilka underbara bilder ni fångat med kameran .
    Dena årstid är fin med alla färgerna i naturen .
    Ha det underbart !!
    Kram Ingbritt 🍁🍂🤗

Gilla

2. Jag gillar era huppigupptäcktsfärder bland alla fiskelägen, gränder, kafe’er kyrkor. Är spec. fascinerad av blyinfattade kyrkfönster med mönster å figurer i många färger och så de tjocka gamla murarna och gavlarna. Härliga bilder som man kan studera länge, väldigt underhållande. Men jag blir helt snurrig i knoppen av alla olika ortsnamn. Vad mycket det finns att se på den ”lilla” ön om man har ögat inställt på smått & stort. Roliga namn på allt är det också, gillar gutamålet. Hoppas ni fick rå om Lizette (extra mycket under senaste besöket på ön. Snappade upp att hon skulle hämtas till lovet. Ha en go’ november och hälsa ”MacroSolveig” !

3. Så vackra bilder! Gör att jag grämer mig ännu mer att jag ännu inte varit ute i trädgården sen jag kom hem från sjukan. Men på torsdag ska jag på återbesök på neurologen och hoppas då att jag ska få hjälp mot mina smärtor så jag kan börja träna ordentligt. Kan visserligen gå mycket korta bitar, med krycka en aning längre, men ska jag t.ex. laga mat är det rullstol som gäller – inte kul – och en sån går inte att köra på gräsmattan…..
    KRAM-DSusie

Gilla

4. Mycket vackra bilder, så roligt att få njuta av dem.
    Ser att hösten har kommit även hos dig, men ännu gröna gräsmattor.

Nej, jag ser bara en trollslända. Det påminner mig om att jag var så rädd för dom då jag var liten. Hörde av vuxna att de kunde flyga in i öronen och inte kunde ta sig ut. Usch!
    Ha det fint.
    Kram till er båda.

Gilla

5. Gillar också eftersläntrande blomster i allt det höstiga. Fast härnere på Storsudret har vi (i alla fall enligt SMHI) sommar ännu. Så kanske är blommorna alldeles rätt i tiden ändå 😊
    Vackra bilder och trevlig text från en fin utflykt.