Breakfast in Lörgeudd

En av våra numera väldigt många favoritplatser är Kyllaj på norra öjn. Fiskeläget och hamnen ligger intill Valleviken. Tidigt på morgonen ställde vi ”Den lilla blå” på grusparkeringen vid hamnen. Jag tror han var nöjd både med utsikten och att slippa hoppa omkring som sist vi var här. Istället tog vi av cyklarna och lastade därefter proviant och kamerautrustning. Vädret var perfekt för en utflykt på två hjul.

Starten var en riktigt brant backe förbi några hus och ”vikutsikt”. Pulsen steg rejält. Sedan planade grusvägen ut, förutom hålorna som vi sicksackade mellan. 😉 Det var betydligt smartare att cykla än köra bil. Förra gången vågade vi aldrig vika av, köra in på någon ännu mindre brant väg eller stig. Skyltar slösas det inte om till alla smultronställen. Inte konstigt alls. Då skulle det snabbt uppstå trafikkaos.
Nu var vi bombsäkra på att hitta rätt till Lörgeudd. En stund stannade vi först vid en härlig utsikt över Valleviken. Förra gången när vi körde bil gjorde vi också stopp på detta ställe. Då hade precis två män, som sovit i ett tält, vaknat.

I rätt väder är det ofta magiskt att uppleva en tidig morgon. Se lugnet och hur allt stilla börjar vakna upp i naturen. Det doftar också på ett speciellt sätt vid den tidpunkten på dygnet. Friskt och orört.
Du ser stenmuren vid boden i Lörgeudd. Den minner om en historia från kalktiden när kalkladans murar omgärdade träbaracken längst ut på udden.

Stolparna i vattenbrynet skvallrar om ett större bryggbygge från den tiden.

Två ruiner av två kalkugnar finns kvar på halvön. Den äldre byggdes 1662 och var i bruk fram till början av 1700-talet. Den yngre och bäst bevarade ugnen uppfördes 1870 och användes under drygt 20 år.
Till vänster på bilden över denna text ser du inseglingsmärket Lörgebacke kummel.

Lite länger upp på en ”kulle”, till vänster om fotot, satt vi och åt frukost. Vi hade bra utsikt över båtar, fåglar, den stora ”grushögen” på Furillen och mycket mer. Som vanligt bröt vi upp när det var som bäst.

Det blev mer rörelse på tillbakavägen. En del skulle ut med båt. Andra motionerade på olika sätt. Vi satte på cyklarna bakom bilen och åkte vidare till nästa vik, Hideviken. Dumt nog var badkläderna inte med. Vad mycket som hinns med när turerna startar lite efter fem. Kanske var det halvsex den här gången. Sovmorgon. 😉

16 tankar på “Breakfast in Lörgeudd

1. Vilka fina bilder från en del av ön som jag är ganska obekant med. Bor man i Klintehamn är södra delen Gotland ganska väl utforskad, medan delen norr om Visby har många vita fläckar.
    Ha en fin torsdag!
    Kram, Ingrid

Gilla

• Men morgondagens inlägg är jag säker på att du känner till väl. Säkert mer än vad vi gör.
      Tack ska du ha. Jag brukar städa på torsdagarna. Eftersom S kommer hem tidigare på fredagarna – efter ordinarie schema. 😉 är det trevligt att kunna hitta på något gemensamt då.
      Kram, Bosse städklar

Gillad av 1 person

• Det blev fina stopp på den morgon- och förmiddagsturen. En skön mix av bil, cykel, vandrande och till och med klättrande. Lite dumt att inte badkläderna var med. För på nästa stopp blev jag sugen på att bada. Händer inte ofta. 😉 Men en långgrund vacker vik med varmt vatten är jag svag för. Dessutom med fin utsikt åt olika håll.
      Tack från städ-Bosse

2. Vilken morgon, helt ljuvliga bilder och jag tycker mig nästan känna den sköna morgonluften. Det är verkligen en njutning med tidiga morgnar. Att få vakna tillsammans med naturen. I vår familj är det dessvärre bara jag som är så morgonpigg så vid 5-tiden är inte tal om att komma iväg. Inte ens Lucy vill gå upp då. Men jag är glad om det blir vid 7-tiden 🙂 Men jag har uterummet och trädgården att botanisera i tidiga morgnar så det går ingen direkt nöd på mig.

Kram från en lite gråmulen Kringelstad!

Gilla

• Jag älskar de sommarstunderna. Helst när det senare på dagen blir för varmt och klibbigt. Då är det skönt att veta att vi tagit vara på möjligheten. På tal om möjligheter. Vad bra att du har två favoritplatser på nära håll som du kan vistas i med ljust sinne. Sedan kan du göra andra saker när resten av familjen och alla ben kommit i form för andra turer.
      Här har regnet tagit över makten. Jag har städat och haft ett långt trevligt t-samtal så jag klagar inte.
      Kram, Bosse
      Ps. Hoppas leveransen kommit fram till rätt låda. Vi är alltid oroliga att mottagaren inte får sina vinster. S la på rejält med post i måndags när hon cyklade till jobbet. Det gjorde hon strax innan de tömmer den. Men nu för tiden är inget som när jag knegade där. Vi får post varannan dag. Ibland ännu mer sällan. Nästan aldrig någon ”rolig” post. Nu blev Ps nästan längre än bloggkommentaren. 🙂

Gilla

• Jo då, leveransen kom sent igår eftermiddag och till rätt låda 🙂 Jag har skickat ett mail så att du skulle veta … hoppas inte mailet hamnat i fel låda, vet att jag hamnat i skräplådan ibland 🙂

Kram en tidig fredagsmorgon

3. Vilket underbart vis att starta dagen på. Allt är tyst och stilla vilket verkligen ger en lite speciell känsla. Även om jag inser att det faktiskt är så så föredrar jag att göra entré ett par timmar senare 😉 Jag skulle knappt få upp hundarna vid den tiden kan jag säga!

Kram och god torsdag!

Gilla

• På sommaren när det är behaglig temperatur redan när vi går till bilen är det suveränt. Vi har alla vår inre klocka. Ett par timmar senare är ändå väldigt tidigt enligt andras åsikter. 🙂 Jag som trodde T var redo vilken tid som helst på dygnet.
      Regnkramar från Städ-Bosse. Nu tog jag i. Jag är faktiskt klar för den här veckan.