Från en ny synvinkel

I populära Lickershamn har familjen badat, spelat minigolf, ätit, vandrat, klättrat och köpt saker i fiskeboden. Då har vi alltid parkerat bilen vid hamnen. Enligt Mari Jungstedt har Anders Knutas en sommarstuga en bit norr ut på grusvägen.

Nu var det inte just den stugan jag fiskade efter. Istället var det en källmyr som lockade. Inte för att besöka nu, men till sommaren. Alltför mycket snö i tallskogen och brist på skylt bidrog till att tanken släpptes för stunden. Innan vi körde fast och skulle behöva störa fiskarna vände vi och parkerade bilen en bit bort.

Med den här utsikten blir det perfekt att fika om en halvtimme. Först en uppfriskande promenad.

Första gången vi såg denna vyn. Tänk att vi satt däruppe vid Jungfrun och åt frukost i somras. Det var tungt att bära upp, men värt varje steg.

Det ska finnas en led att gå för att nå den yttersta spetsen. Ibland kan det vara praktiskt att vara en fågel.

Jag såg en man som förberedde sig för en fisketur. Senare hörde och såg jag skutan ge sig ut på havet. Hoppas han blev nöjd med morgonens fångst.

Vi är båda ”svaga” för Gotlandstun. ❤

Det här var i söndags. Nu finns säkert ingen snö kvar på stenarna.

En fröställning får avsluta ”bilderiet”.
Själva sökte vi oss tillbaka till kaffe och dopp. Inte i ”stenbottenviken”. Men våra döttrar älskade att bada på denna plats.
Helt klart njutbart att fästa blicken mot havet. Alltid händer det något intressant. Ibland för spännande, med tanke på att kameran låg inlåst i kofferten. Självklart behöver den också vila från allt tryckande.

Fotnot:
I nästa inlägg ska du få träffa en katt. Inte vilken katt som helst.

30 tankar på “Från en ny synvinkel

1. Så fint! Vilken natur!

Jag tycker ni ska försöka hitta Knutas stuga. Är det kanske hans katt vi får träffa i nästa inlägg!? Jag är kattmänniska (även om jag också har en hund) så väntar andäktigt.

Gilla

2. Jag tycker också du ska passa på att leta upp Knutas stuga. Hälsa från oss!
    Fin tur ni var ute på.
    Idag visar solen sig här och jag hoppas och tror att vi kan luncha ute när jag kommer från sjukgymnasten.

Gilla

• Nej. Det tror jag inte. Rimmar dåligt med villan i Visby på en gatuadress som inte existrerar.
      Språknörden har säkert rätt. Undra hur många språk du kan flytande. Själv kan jag knappt halländska längre. 🙂
      Tack. Om 85 minuter börjar VM i skidor. Då är jag med i soffan.

Gilla

3. Som alltid är det roligt att följa med på era utflykter, med kaffe och dopp. Att det sedan är vackra platser och historier om platserna gör att det är ännu trevligare. Jag och livskamraten var i dag på Dalarö med kaffe i ryggsäcken.

4. Vilket fint ställe och fina minnen för er från Lickershamn. Aha, Anders Knutas har en stuga en bit norrut på grusvägen. Den får ni leta efter. Och så tittar jag på klippan … Ser ett djur som ligger där. Ryggen är alldeles rak. Huvudet högburet, öronen spetsade. Fantastiskt att det finns sådana platser. Dom är nästan som hämtade ur sagans värld. Tycker nästan hela Gotland är som hämtad ur sagans värld. Den avslutande fröställningen i sin varma nyans visar att naturen är full av konstverk.

Ha en fortsatt fin onsdag! Nu börjar snart skid VM så snart blir det att bänka sig framför tv:n igen 🙂

Kram Anita

Gilla

• Hoppas det inte är något farligt djur du ser.
      Jag längtar nästan alltid till nästa utflykt. I nästa vecka har Solveig sportlov.
      Nu längtar jag efter klockan ska bli sprintkval. Många svenska tjejer har stor chans. Sedan är alltid Jessica Diggins min privata favorit. De verkar ha en skön stämning i deras ”lag”. För några år sedan gillade jag Kickan Rendall. Tur det finns möjlighet att se loppen efteråt. Idag ser jag kvalet när jag fikar. Efter lunch vill jag ut en sväng. Därför ser jag resten i min egen takt. Älskar att trycka på stoppknappen. Gå iväg och fantisera om hur det kommer att gå. Där är jag och Solveig definitivt olika. ❤

Gilla

• Tack. Gotland har verkligen mycket att bjuda på. Hade vi bara fått hit våra älskade döttrar skulle det vara nästan komplett. Mitt älskade hav finns alltid runt knuten. Längst ner i söder går det på vissa ställen att se både väst och ostkusten samtidigt. Eller när man vrider på huvudet. Kanske funkar det även om man skelar med ögonen. 😉

5. Vilken trevlig utflykt! Själv undrar jag också om Knutas stuga finns eller det är bara miljön som används? Det tycker jag absolut att ni måste kolla upp. Det lät som en bra idé att spara källmyren till sommaren och doppet med för den delen. Fast lite fika smakar alltid bra 😀

Gilla

• Det hoppades jag också och tänkte på Mariagatan i Ystad. Där var det lättare med tanke på att det är lägenheter. Här hade det blivit ett jobbigt spring och spanande för de som bodde på den adressen. Gatan där Knutas villa ligger finns inte. Så det är antagligen likadant i Lickershamn. Jag har för mig att han hade utsikt mot Jungfrun från trädgården. Det borde vara omöjligt. Det lilla jag såg var en stugby. med stugor nära varandra.
      Källmyren med en naturstig och en fornborg och en läcker utsikt över hav blir det kanske någon solig morgon. Däremot inget dopp vid hamnen. Stenbotten är inte min grej. Men tjejerna älskade det och minns det fortfarande. Jag skulle rekommendera östra sidan istället.
      Det var mysigt att ha årets premiär avklarad. Nästa ”fikasteg” blir ute i det fria. Det finns ju någon som har sportlov snart. Sedan finns det någon som snart har slut på sitt. 😉

Gilla

6. Vackra bilder, som vanligt, har du lyckats förmedla.
    Vilken härlig utsikt. Tänk att få sitta där och fika, njuta och blicka ut över havet och kanske fantisera.
    Förstår också att kameran måste få vila sig lite ibland.
    Är det Knäcken på Stora Torget i Visby som du har träffat? För han var ju en mycket speciell katt.
    Trevlig kväll.
    Kram!

Gilla

7. Helt klart en plats att återkomma till och så alla årstider. Tror alla årstider här är njutbara. Härlig bilder som visade hur det var där just nu. Stort tack för ännu en fin tur. Jag är så glad att jag via era vackra bilder får ta del av så mycket fint. Och finns hav med så smälter jag. Ja, nästan som snön.

• Men vi är tacksamma för att det går åt ”rätt håll”. Härligt att det är ljust när vi vaknar. Men det var kallt i morse och lurigt på vägarna, trots att snön var borta, när vi åkte söderut vid sjutiden. Gillar att hinna med upplevelser när dagen är orörd. Vi hörde en lärka, men såg inga spännande djur. Även denna gång blev det en bilfika men snart…