Den tyngsta frukosten

Kategorin FAVORITER I REPRIS bestämde jag mig för INNAN bloggen startades upp.
Pärlorna är värda mer än ett inlägg.

Vi mötte ovanligt många bilar på vår väg upp till Lickershamn. Troligen var det en morgonfärja som var målet.

Där uppe kan du skymta Gotlands högsta rauk som var vårt mål. Det har för oss denna speciella sommar blivit många härliga och mysiga utflyktsfrukostar. Men detta var första gången som vi fick bära tungt en lång sträcka i uppförsbacke.

Inte kunde jag med att knacka på och be om bärhjälp. 😉

Härligt att vara tillbaka på en av våra gamla favoritplatser. Första gången som vi var här så tidigt på dygnet. Jag vågar inte skriva antalet bilder som jag tog på Jungfrun, som snällt stod stilla och poserade.

Andra föredrog att vistas på sjön. Jag låter dem vara anonyma. Annars zoomade jag in en riktigt bra bild.

Solveig hittade något intressant att fotografera.

När livet var som bäst bröt vi upp och började vandringen nerför. En promenad med lättare packning.

Bron minns jag väl från tidigare besök. På hemvägen gjorde vi avstickare mot havet på vägar, som vi aldrig rullat på förr. Ett ställe ska vi garanterat återvända till. Det gav oss mersmak.
Här kan du läsa om Gotlands högsta rauk och den sorgliga sägnen som ligger bakom namnet Jungfrun.

Inläggen i kategorin ”Favoriter i repris”:
1. Palissaderna
2. Allkvie änge
3. Brucebo naturreservat
4. Mästerby änge
5. Almedalens Bed, Breakfast & Fik
6. Själsö bageri
7. Jungfrun

12 tankar på “Den tyngsta frukosten

1. Ljuvliga bilder på jungfrun och det blå havet. Tänk att få ta ett dopp i det blå. Vi har 27 grader i skuggan och vindstilla vilket är lite för mycket tycker Minton och jag.
    Kramar från oss

Gilla

2. Så fina ställen ni hittar och vilken fin ”Gotlands tvåårsdag” ni firade, vackert hus, klokt tänk med hänsyn till natur, inga stora ingrepp och tid för avkoppling.

• Jag uppskattar mixen av att göra återbesök på favoritställen och hitta helt nya. Någon timme senare var det en slump att vi hittade ett spännande ställe som vi ska utforska längre fram.
      Tack. Äntligen har vi kärnfamiljen och lite till samlade. Det har vi längtat efter i nästan ett halvår.
      Kram tillbaka

Gillad av 1 person

3. När jag läste rubriken ”Den tyngsta frukosten” kom jag av någon underlig anledning att tänka på Karin Boyes dikt ”I rörelse” . Och naturligtvis var jag tvungen att läsa det andra inlägget där jag även fick ta del av den sorgliga sägnen om Jungfrun. Fina bilder på er färd mot toppen. Tältarna som du inte ville be om bärhjälp … undrar om det var bärplockare?

Riktigt varmt här idag. Plus 30! Sitter och svalkar mig i källaren och laddar inför middagen som blir sen, när det blivit svalare. Hoppas ni får en riktigt skön helg på raukarnas ö!

Kram Anita

Gilla

• Synd det inte var ett annat slut på den sägnen.
      BÄRplockare. Det var det säkert. 🙂
      För andra natten i rad är här en tropisk natt. Jag har lust att sova utomhus.
      Vi har besök av mysiga ynglingar så vi stormtrivs. Tyvärr ska två av dem åka hem tidigt imorgon bitti. Men storasyster hämtade vi i natt och får behålla.
      Hoppas du tagit dig upp från din källare. Du sitter väl inte där och leker med olika objektiv? 😉
      Kram Bosse

Gilla

4. Stort tack för besöket med tillhörande frukost. Och vilken vacker plats du valt.
    Och favoriter i repris gillas.
    Har just haft dotter med familj och äldsta barnbarnet en vecka på södra Gotland, i Sudret /Austre alldeles vid havet. (Deras släkt har en stuga där.)