Fårö fyr

Hemma har jag en underbar flygfotobok som jag ofta bläddrar i. Boken är fylld av superläckra foton från luften över Gotland och öarna omkring.
Innan vi åkte iväg spetsade jag in mig på bilderna över Fårös fyr. Jag drömde mig in hur vi gick in på det stora området. Fikade som de gjorde på ett foto. Betraktade fyren från alla vinklar. Tog närbilder och … inte det. Fritt från luften. Privatägt från marken.

Denna blinkande 24 meter höga fyr med en ljushöjd på 30 meter över vattenytan, byggdes 1846-47 och invigdes det sistnämnda årtalet. Ett år efter Hoburg fyr på södra Gotland. Från början använde man rovoljelampor. Senare byttes ljuskällan ut mot starkare fotogenlampor. Var 20:e sekund visades en fyra sekunder långblänk. Tornets största uppgift var säkert att varna för Salvorevs förrädiska sandbankar i norr.

Några årtal: 1953 elektrificerades fyren. 1977 avbemannades den. Men Fårö fyr är fortfarande i bruk och sköts av Sjöfartsverket. Den siste fyrmästaren var Joe Nordberg. (1920-2009)
Kuriosa. Det finns en gammal ”skrönbön” som löd så här på Fårö:
”Gud välsigna våra åkrar och ängar.
Våra pigor och drängar.
Giv fisk i garn och kut i strand.
Gud, låt ett stort skepp stranda på skär i natt.”

Det blåste kallt. Jag hade användning av både mössa och vantar när jag nådde havet.

Stränderna är vackra men inte speciellt barnvänliga. Men det finns betydligt finare sandstränder åt båda hållen. Nästan världsklass på dem.

Norsta Auren mot norr nämns i många sammanhang som ett lugnare ställe än Sudersand och kanske är det den lilla öns bästa sandstrand. Bred strand och stora sanddyner. Där används varken mössa, vantar eller ibland ens andra kläder. (Känt naturistställe).
Nu ökade regnmängden uppifrån. En sista bild innan kameraväskan öppnades för en vilopaus för kameran.

Min busiga pojkhjärnsida skulle vilja klättra över och smyga iväg bara en liten bit och ta några bilder på fyren från den finaste sidan. Istället blev det hem till värmen i stugan och dansande på TV.  Fyra skulle bli tre. Själv håller jag på Kristin – ända in i kaklet. Ikväll är det dags igen.

27 tankar på “Fårö fyr

1. Åh … Bosse! Så underbart inlägg. Det där är ju vårt sommarparadis från de veckor som vi bott på Gotland, både 2015 och 2018. Eftersom jag jobbar på Sjöfartsverket så får vi hyra rum i husen vid fyren, och jag och min man bodde i lägenheten som du ser på gaveln på det högra huset i första bilden. Den vita dörren med ett litet fönster på, rakt in från grinden. Det är den minsta lägenheten man kan hyra där, men fullt tillräcklig.
    På de där stränderna gick jag i somras, och jag klättrade på trappan över muren flera gånger.
    Jag lever intensivt i minnena från Gotland just nu, eftersom jag också lyssnar på böckerna om Knutas. Katarina Ewerlöf sätter en jättefin berättarröst på de böckerna. Har lyssnat igenom hela serien och är nu på den sista. Jag har läst många av dem tidigare, men de är värda att lyssnas på också. Speciellt med den inlevelsefulla berättarröst som Katarina har … 😀

Längtar verkligen tillbaka och hoppas att vi snart kan göra om det igen. Men vi får se när det blir. Det finns ju annat som vi också vill göra och uppleva, och varken tid eller pengar räcker till allt.
    Men en sak är klar. Fårö är en magisk plats … ❤
    Tack för detta inlägg!

Gilla

• Vilken härlig förmån du har tack vare ditt arbete. Jag förstår att det måste vara en drömplats att bo på. I och med att ni har båt öppnas möjligheter att besöka och se fyrar på nära håll. Syftar på de som finns på de små öarna utanför Gotlands kust. I min flygfotobok finns flera lockande foton från ex. några av de öarna.
      Jag spar ljudböcker till den tid när synen börjar avta eller det blir för tungt att hålla i en bok. Under sommaren ska jag ta kort på platser som ska vara med i min ”redovisning” av tredje Knutasboken. Det har visst kommit ut en ny precis nyss. Jag kan tänka mig att Katarina E är en utmärkt läsare. Allt blev bättre när riktiga skådisar tog sig på den uppgiften. Annat när jag jobbade på bibblan och lyssnade av bokuppläsare. En del måste varit bättre än sömnpiller. 😉

Nästa besök på den mindre ön tror jag blir under sen augusti eller september. Kanske nästa år.

Det finns många fina platser att besöka under ledigheter. Viktigast är att dra åt samma håll. Eller kan man bestämma varannan gång.
      Idag är det tvärtom. Vi får besök av en dotter som kommer med flyg i eftermiddag.

Gillad av 1 person

• Jo, det är en förmån (även om det inte är gratis) 😀 Sjöfartsverket har flera fyrar med fritidsbostäder att hyra ut till sina anställda runt svenska kusten. På Gotland kan vi bo både på Fårö och vid Hoburgen. Än så länge har vi inte känt någon längtan efter att bo vid Hoburgen, men vi har varit och besökt platsen vid våra båda vistelser på ön.

Trevligt med ”dotterbesök”. Får ni rå om varandra i några dagar nu?

Kramis

Gilla

• Har ni varit där nere och jämfört finns det ingen större anledning att byta. Men jag ser med spänning fram emot att åka ner dit i ”rätt väder”. Innan vi flyttade hit tänkte jag inte på att vi bor betydligt närmare norr än söder.

Det är mysigt med besök, men nu har damduon promenerat iväg för att shoppa. Jag är nöjd med utflykten som vi gjorde tillsammans tidigare. Men det blåste kallt och mycket vid havsbandet. Nästa vecka träffas vi alla fyra i Uppsala. Då vill jag ha fint väder.
        Trevlig helg

2. Tack igen!
    Jag tycker att du ska vara lite pojkhjärnsbusig nästa gång och bara klättra över. Vad kan hända?
    Ha det gott-kram!

Gilla

3. Så fina bilder på den gamla fyren. Det är alltid spännande med fyrars historia och hur viktiga de alltid har varit. Vi får väl också ta oss dit när vi kommer till Gotland 🙂
    Den där trappan hade ju varit spännande att klättra över på men kanske hade man mötts av någon arg person. Så det var väl inte värt att göra något försök 😀

4. Så fina bilder på fyren och naturen. Det ser ut att vara kallt men jag tycker om havet när det är lite våger och mörka moln. Jag bodde nära ribban i Malmö och älskade att gå långpromenader där när det var höstrusk.
    Önskar er en fin helg.

Gilla

• Det var kallt trots mössa och vantar. När regnet började tillta var jag rädd om kameran.
      Om jag har möjlighet att återkomma fler gånger och bor i närheten gillar jag också olika sorters väder. Gärna riktiga stormar. Det är häftigt. Men kommer jag en gång vill jag gärna ha soligt väder och lagom varmt. Vilken häftig plats du bodde på då. Jag hade gärna hängt på under en sådan promenad.

Gilla

5. Aha, då förstår jag varför du tyckte att jag skulle ha mössa och vantar på när jag joggade ☺.
    Härligt trots kylan med karga Fårö!

Jag har inte sett så många Let’s dance, men de gånger jag har kollat tycker jag att Kristin har varit absolut bäst. Men inte säkert att hon vinner på att vara bäst ☻.

Gilla

• I uppehållsväder och med lite fler grader hade du älskat att jogga där. För att inte tala om längs andra kusten med alla raukarna. Tänk att ta en löprunda på den smala vägen om det inte kom bilar. För det gjorde det inte när vi körde där. Vilken vy. 🙂

Hon har varit bäst sedan program ett. Finns många exempel där danskunskaper inte är avgörande för att få den röda dansskon.

6. Nog vore det kul att klättra över! Så surt att det var privat🤥Fina bilder iallafall.
    Stränder kan vara fina på olika sätt. Själv föredrar jag stränder där badande har badkläder på sig…

Gilla

• Jag blev en aning paff. Jag hade läst i en bok om att det var öppet för alla. Sedan var det flygplansfoton som slår ut allt.
      Håller med. Sedan har jag alltid mina favoriter av olika orsaker.
      Samma här. I alla väder föredrar jag det. Vi människor har olika intressen. En del har inte råd att köpa badkläder. 😉

• Bra att du ställer upp. 😉
        Jag skrev ju ett kåseri som handlade om när jag av en slump hamnade bland de väldigt lättklädda kvinnorna. Det var en upplevelse på många sätt. Funderade på att kontakta tidningen med tanke på att de skrivit om mobbingen bland de nakna kvinnorna. Men det är bättre att skriva med egna ord – på mitt sätt.

Den ön har jag aldrig varit på men hört och läst massor om eftersom en av mina vänner är född och uppvuxen där och fortfarande åker dit varje vecka. När vi flyttade hit och hade med bilen var vi inte så långt därifrån. (Såg en skymt av öarna i skärgården) Men då hade vi en tid bokad på färjan och jag tror att vi kommer att åka flyg varje gång vi åker iväg.

Gilla

7. Det är verkligen något speciellt med fyrar tycker jag. Därför måste jag erkänna att jag förmodligen spelat ovetande och klättrat över där för att ta en närmre titt. Jag tror inte att så mycket kunnat hända. Med betoning på tror…

Nu är det Magdalena och Kristin kvar. Själv hoppas jag på Kristin för jag tycker att hon är bäst!

Ha en härlig lördag 😀

Gilla

• Fyrar har alltid fascinerat mig. Det finns så mycket spännande historia bakom dem. Vad synd du inte var med mig. Va? Är du inte helt säker? 🙂 Samtidigt blir det mer spännande då. När du bara tror.

Kristin har enligt mig varit bäst genom alla fredagar. Men Magda skulle kunna göra en Stenmark. Om två dagar vet vi vem som får den röda glasskon. Var hade du ställt den?

Gilla

8. Det är så roligt att genom dig nu komma tillbaka till Fårö. Förutom att jag varit här i många olika omgångar med elever på lägerskola så har jag för egen del oi olika omgångar cyklat runt Fårö- Men jag har glömt en del under åren. Nu kommer minnena tillbaka genom din text och fina bilder. Skulle gärna ta mig en tur till Fårö i höst när turistsäsongen är över.
    Kram!

• Jag tror du skulle kunna vara en bra och underhållande guide på vilken plats som helst. Du skulle läsa in dig på vad som helst.
      Jag hade gärna cyklat på ön. Men inte under turistsäsong. I slutet av augusti eller en solig septemberhelg blir det nog nästa gång. Kanske nästa år. I år lär det istället bli några fastlandsbesök under de närmaste månaderna. Det första redan nästa vecka. När Jennifer tar sin examen i Uppsala.

Gilla

• Du hade älskat den lilla ön. Jag tänkte på dig när vi kom till första fiskeläget tidigt på lördagsmorgonen. Jag hade läst i en bok att detta var ett populärt ställe för de med husbilar. En perfekt start för att tidigt på morgonen kunna åka iväg på rauksafari och sedan på kvällen återkomma till ex. Digerhuvud och se en magisk solnedgång. Det är livskvalitet.

Gillad av 1 person

9. Ja, det är något speciellt med Fårö och den karga naturen. Det ser onekligen kyligt ut, förstår att du behövde skydda dig mot väder och vind! Precis som kyrkor, så har fyrtorn en speciell plats i mitt hjärta. Oftast som här så finns det en intressant historia.
    Kristin är suverän – hon ska vinna!
    P.s Roligt att läsa Lollos innehållsrika svar!” D.s.
    Kram Nilla

Gilla

• Egoistiskt tycker jag det är synd att det är så väldigt mycket folk och bilar under de intensiva veckorna när ”allt” är öppet. Men jag förstår invånarna som behöver money till resten av året.
      Det var kallt och jag var rädd om kameran när regnet tilltog. Men nästa dag blev så underbar på alla sätt så sammanlagt var jag mer än nöjd.
      Samma för mig. Fyrar, kyrkor och även fiskelägen sätter igång min fantasi och berikar mitt inre. Mest valuta är det när jag läst på innan och har en bas att utgå ifrån. Sedan vill jag tänka mina egna tankar.
      Helt klart. Jag tycker hon glänst genom alla fredagskvällar. En sjukt hög lägstanivå. Hon om någon är värd den röda dansskon. Men Magda skulle kunna göra en Stenmark. Fast jag tror att Kristin på fredag står där som vinnare.
      Förstår att Lollo gillade att återse fyren. Vilken härlig förmån hon har tack vare hennes arbete. Hon tycks ha ett spännande och intressant jobb. Hon är så duktig illustratör och konstnär också. Undra om hon tagit sig tid att rita/måla just denna fyren och stugorna runt omkring. Jag har många gånger önskat att jag hade någon slags förmåga att göra det. Min mamma började måla som pensionär och uppskattade det mycket en period, när hon hade mer utrymme.