Sudersand

Redan i slutet av femtiotalet började kommunen bygga stugbyn som växt enormt under dessa år. Nu finns det mängder av alternativ när det gäller boende. Allt från lillstugor till vandrarhem, parhus och hotell. Den vidsträckta stranden är berömd sedan åtskilliga år. När Bergmanfilmerna Skammen och Scener ur ett äktenskap spelades in bodde flera från filmteamet här. Då fanns det endast torrdass. Liv Ullman uppskattade detta och lär ha sagt: ”Det blåser och havet brusar och det är mörkt. Där sitter man som på en tron och upplever detta fantastiska med vind och vatten.”

Ser mer ut som ett njutbart ”grönbygge” än svartbygge.

Du har i kategorin Sova borta sett oss bo på lyxhotell vid havet och välkänt hotell innanför den berömda ringmuren. Nu valde vi en familjestuga för fyra personer. Orsaken var att ”tvåan” var upptagen första natten och då kunde vi lika gärna bo kvar.

Eftersom vi bara var två var valet enkelt. Men nyfiken som jag är ville jag gärna se hur det såg ut där på loftet. Men jag lovade att inte gå in. För vi ville inte städa där också.

Möjlighet att ”putta ihop” sängarna. Säkert bättre utsikt genom fönstret. Men vad är det mot toalett, dusch, platt-TV, kök, bättre möbler och öppen spis.

Det finns massor att göra på området. Både när det gäller att spisa, röra på sig och njuta av annat. Självklart var mycket fortfarande inte igång. Högsäsongen har inte börjat. Men Ebbas Mat & Kaffe är öppet hela året.

Här välkomnade kocken oss. 😉

Det var en god paj och färggrant på fatet.

Sötsaker även på golvet, på uteplatsen. ❤

Betydligt trevligare att titta ut än om någon okänd skulle titta in sent på kvällen.
Nu var vi redo för en tidig kvällsutflykt. Med hade jag både mössa och vantar. Mörkret hade kommit tidigt och regnet hängde i luften.

Frågan var riktningen för trippen. Vad hade du valt? Vad nära det är till huvudstaden. Mindre än 24 mil. Första kvällsstoppet låg väldigt nära vår familjestuga.

28 tankar på “Sudersand

• På ”Blogglandia” kommer du att ha rätt på det förstnämnda. 🙂 Jag kör min egen inläggningsordning av ren ”framtidstaktik”.
      Det var som om det var en mörk blåsig höstkväll. Till slut började det även att regna. Stranden ”på hemmaplan” lockade inte. Men vi hamnade vid stranden/stenstranden längre norr ut till slut efter att ha slingrat oss igenom en tallskog. Fast det första målet hittade vi inte. En tusenårig ek och det var inte tillåtet att komma nära andra målet. Flygbilderna som jag njutit av i en bok på hemmaplan hade få likheter med verkligheten. Privat område. Jag fick vackert stå utanför och plåta och tänka på en man som försökte mörda en kvinna i en Knutas-bok. 😉 Det finns annars en stor fördel med att köra fel. Andra saker dyker upp. 🙂

Gillad av 1 person

1. Vilken härlig tripp och vilket fint inlägg.
    Här kändes det som om jag nästan fick vara med och uppleva allt. För här har jag inte varit.
    Liv Ullmans kommentar var rolig. Den känslan hade aldrig jag på den tiden vi hade torrdass hemma, i mina tidiga barndomsår. Sedan fick vi badrum inomhus och jag saknade aldrig utetoan.
    Mysig liten stuga ni fick bo i. Jag skulle också ha kollat läget där uppe. Måste ju veta hur det ser ut, eller hur? Undrar om jag inte skulle slå huvudet i taket mer än en gång.
    Ser gott ut med grönsaker och sallad. Den söta hunden fick du kanske klappa.
    Jag vet inte vilken riktning jag skulle ha tagit. Efter några veckor mot Stockholm, för semestern tar slut förr eller senare.
    Kram och ha det bra.

Gilla

• Ni får ta Fårö nästa gång. Gör det bara inte mitt i sommaren.
      En riktigt klassisk kommentar.
      Jag förstår att du inte saknar den tiden. Även jag har upplevt den på semestrar.
      Vad vi inte förstod var vem/vilka som skulle bo där uppe. Tonåringar? För skulle de behöva uppsöka ex. wc eller duschen skulle de behöva göra många moment innan de nådde fram. 🙂
      Allt roligt tar slut – förr eller senare. Jag är mest tacksam för att lördagen blev så lyckad från start till mål med allt.

Gilla

2. Jag hade gått till badstranden. Ja vad konstigt att det är så nära till huvudstaden …
    Vilket sött litet hus ni bodde i! Och söt oemotståndlig hund.
    Kram från Ethel

Gilla

• Där kunde du sprungit i sanden. Hade du valt medvind kunde du kommit långt på en timme. Sedan kunde du beställt ”taxi” hem. Du hade behövt mössa, vantar och regnställ.

Det var som att vara tillbaks på semestrar med min mamma och pappa. Hög nostalgifaktor. Stor skillnad mot hur vi bott på de andra ställena på Gotland sedan vi flyttade hit.

Gilla

• Nix. Det lockade inte i den kylan. Inte heller på högsommaren. Nu har vi inga småbarn längre. Men jag hade gärna besökt 2-3 andra högklassiga badstränder med en helt annan stil och upplägg. 🙂 Men att behöva vänta på hemvägen för att få komma över med färjan i ett par svettiga timmar lockar inte. Nästa gång blir det kanske september 2020. Vem vet? Det finns mer att utforska på den häftiga lilla ön.

• Ärligt talat ingår inte Fårö bland mina favoritställen – det är alldeles för mycket folk där oavsett årstid. Men visst åker vi dit ibland, men nu var det nog 3-4 år sen.
        KRAM/Susie

Gilla

• Vårt skäl att åka dit nu och inte under högsäsong var ett lyckodrag. Enda nackdelen är att mycket inte är öppet. Men naturen är gratis och ligger där och visar upp alla sina ansikten.
        Det vi fick uppleva under ”rauksafariet” måste det vara otroligt högt odds på. Att inte möta en enda rullande bil på den smala sträckan var häftigt. Ett minne för livet. Mitt första mål med trippen var att slå sönder mina egna fördomar. Det lyckades jag med råge. 😉
        Kram Bosse
        Ps. Men nu skulle jag vilja veta hur jag blir av med den röda texten under mina ord. Jag slant igår när jag skrev en kommentar på Facebook och lyckades trycka till en tangent. Tur det inte syns för andra men otroligt jobbigt att se när jag skriver. Precis som om varje ord är felstavat. Så illa kan det väl inte vara. 😉

Gilla

3. Liv Ullmans kommentar gillar jag och det lilla ”pepparkakshuset!” Ser så mysigt ut och vilken trevlig tripp ni var ute på!
    Jag hade nog promenerat till Olof Palmes minnesplats och beroende på vädret kanske det hade blivit ett dopp och därefter skulle det nog smaka med en varm kopp te hos Ebbas! 🙂
    Nu ser jag inte riktigt vad det står på alla skyltarna… men jag gillar ju att ta mig en cykeltur eller en långpromenad… kanske längs stranden.
    Kram Nilla

• Citatet är en klassiker. 🙂
      Olof Palmes minnesplats är redan på plats. Den låg strax intill stugan.
      Cykla på ön vid den här tiden på året skulle varit trevligt att göra. Men inte under högsäsong. Då är det en väldigt liten ö med väldigt för mycket folk. 🙂 Men smaken är olika. Jag hade då valt någon av de andra lugnare stränderna.
      Kram Bobo

Gilla

4. Så fin hytte som vi kaller det på norsk. Vi har også overnattet i sånne flere ganger opp i gjennom årene. Nå er det lenge siden, men hyggelig var det 🙂
    Klem fra Marit

5. Jag hade valt Olof Palmes minnesplats för jag hade faktiskt ingen aning om att det fanns en sådan. Hade vädret varit fint hade det sedan blivit ett dopp i poolen men annars inte. Vilka rara sötsaker där på golvet.

Gilla

• Det visade sig att den låg ett ”stenkast” från vår stuga. Tror inte det fanns något vatten i poolen. Mycket var inte igång ännu. Men hellre lugnt på vägarna och mer space i naturen.
      De var jättesöta.
      Ps.
      Vad ska jag trycka på för knapp att bli av med allt rött under alla orden? Jag blir galen snart. Råkade stöta till en tangent när jag skrev ett meddelande på FB igår kväll. Den ska bara dyka upp när ett ord är felstavat. Här jaeg drabats af än sjuekdom akyt troooo? 😉

Gilla

6. Vilket gulligt hus … som taget ur någon sagobok 🙂 Paj brukar smaka bra … och vilka söta saker där på uteplatsen!
    Jag hade definitivt valt stranden – oavsett vädret 🙂 Inte alls långt till huvudstaden, men ännu
    närmare hem till mig (bara 186 km) 🙂

Gilla

• Det var vår första tanke när vi såg det. När vi kom in kändes det som att förflyttas tillbaka till familjesemestrar i barndomen.
      Pajbiten var inte stor men god. Jag äter inte så stora portioner så det gjorde inget.
      Jag hamnade en stund på stranden, men det var kallt trots mössa och vantar. När det började regna ville både jag och kameran tillbaks till bilen. Vi är så tacksamma för att det blev fint väder under hela den långa lördagen som startade redan klockan sex. Åskan och ösregnet kom på natten mot söndagen.
      Från Visby är det väl 5-6 mil mindre dessutom.
      Kram Bosse

Gillad av 1 person

7. Så roligt att få komma hit till Sudersand igen. Här har jag under många år varit med elever på lägerskola. Vi bodde i stugor på Sudersands semesterby tror jag. Alldeles vid havet. Men detta var på 70 och 80-talet- Vilka minnen som kommer fram. Eleverna fick matpengar et par dagar och skulle köpa och laga egen mat. Pojkarna slog runt en del på bananer och chips och flickorna lagade mat. När det sedan blev matlag med blandade grupper blev resultatet ett annat.
    Tack för besöket.
    Kram!

Gilla

• Vad intressant att läsa. Då förstår jag att du har många gamla minnen från Sudersands semesterby. Blandade grupper är nog att föredra för att få rätt näringsintag.
      Vilket bra val av lägerskola. Synd jag inte fick uppleva det som elev. Kunde blivit både äventyr och romantik. 😉

Gilla

8. Där har jag bott och badat:)… var på sommarkonsert på Stora Gåsemora och lyssnade på Weeping Willows. Jättebra och vackert var det där.
    Även kuten fick ett besök när vi var där:).