Utomlandskänsla på hemmaplan

Veckan innan hade vi varit iväg med flyg till Skåne och upplevt tre riktigt varma oktoberdagar.
Nu ville vi fira bröllopsdagen på ön Gotland. Det låter kanske naivt för den som inte prövat själv. Bo på hotell i sin egen hemstad. För oss räcker det faktiskt med att ställa in väskorna på hotellrummet och sedan gå ut hand i hand … det blir en helt annan känsla. Där vi upplever det hemvana i en ny dimension. Precis som om vi var på semester på en ”ny ort”.

Sist vi kände det så var på Continental i Ystad. Då körde Jennifer ner oss med familjens bil och släppte av oss precis utanför det anrika hotellet. (Hon skulle ha ett 20-års party hemma i vår bostad)
Denna fredagseftermiddag rullade vi iväg mot havet och fortsatte några hundra meter längre väster ut på S:t Göransgatan. Passerade först Visby lasarett och nederkanten på naturreservatet Galgberget.

Det händer att jag tar kort på rumsrummet. Det ”lustiga” har jag haft nytta av vid några tillfällen. När vi haft ”den perfekta utsikten” och där vi gärna återkommit till samma rum. Nu tänkte jag på Getterön utanför Varberg. Rum nummer 12. Fönster åt tre håll. Precis intill havet som några gånger bjöd på en solnedgång av klass, när vi kom på fint besök.

Skönt med sittplatser med utsikt. Samtidigt kan det bli ”sittsår” om man sitter där för länge. Tänker på stunden när det aldrig kom någon och låste upp dörren till frukosten klockan sju. Vi såg mannen långt därinne, som ställde fram saker på borden och tände ljus.
Det kom aldrig några andra otåliga, hungriga gäster, som vi hoppades på. Det blev nästan en sport för oss att se hur länge … efter 40 minuter knackade jag på glasdörren. När den icke svensktalande mannen drog resultatlöst i handtaget insåg han, att han glömt att låsa upp ovanför dörren. Han bad aldrig om ursäkt. Men frukosten var godkänd. Vi njöt av egen lokal.

Ingen av oss var sugna på ett dopp. Varken i poolen eller i havet.

Solen värmde fortfarande i den kyliga vinden under första strandpromenaden på eftermiddagen.

Även fåglar kan bli osams. Jag förstår inte fågelspråket och vet inte vad det rörde sig om. Men jag skulle kunna hitta på något skäl. 😉

Det är fin sträcka att röra sig på. Både mot Snäckhållet och inåt mot staden. Antingen på den asfalterade ytan eller på någon av de slingrande strandstigarna.

Så fick vi vår mysstund med en solnedgång vid andra promenaden. ❤
Kallt dock om de ”vantfria” kamerafingrarna.
Det kommer fler foton om det i en ny kategori – senare på denna blogg.

Nästa morgon var det första gången som jag körde bil in bakom muren. En taxichaufför tutade elakt och såg arg ut, när jag fick motorstopp innan Rackarbacken. 😦 Han lyckades inte förstöra stunden vid den vackra morgonutsikten. Där på klinten hade vi tur som fick den enda lediga p-platsen.

Nästa gång vi ska sova borta blir det första gången som JAG bor innanför muren. Solveig har försprång i den låtsastävlingen. Hon hann med några turer till Visby i samband med anställningsintervju och visningar av arbetsplatser & bostäder och annat under senvåren 2018.

Målet totalt med sova borta är att bo en natt, på olika delar av Gotland och Fårö, för att ha fler möjligheter. Ex. uppleva soluppgångar som jag inte gjort speciellt många gånger i livet. Det gäller naturligtvis att ha tur med vädret.

Personliga tankar från ett vintrigt Visby.

16 tankar på “Utomlandskänsla på hemmaplan

1. Novi resort – där bodde jag första gången vi var till Gotland. Mysigt på sitt sätt.
    Förra vintern när vi var dit (hälsade på sonen) så blev det Wisby hotell, eller Clarion Wisby hotell som det väl egentligen heter och nu i somras hyrde vi i stället en lägenhet utanför murarna. Alla boenden bra på sitt sätt och alldeles utmärkta utgångspunkter för att undersöka ön lite närmare.

Gilla

• Läget är perfekt. Kanske mer ”stökigt” mitt på sommaren.
      Menar du det som ligger på Strandgatan? Där ska vi bo snart. Jag tycker det är lite trist när ”alla” hotell ska ingå i olika ”kedjor”. Det tuggar för mycket på det personliga och charmen försvinner till slut. Samtidigt finns fördelen med att pressa priserna och olika erbjudande om man bor på ”samma hotell” i olika städer.
      Vi hyrde också en lägenhet/studentlägenhet i Visby en vecka för några år sedan. Det är alltid kul att jämföra och oftast finns det både för och nackdelar.

Gillad av 1 person

• Ja det ligger nog på Strandgatan ja (är usel på gatnamn men det känns bekant). Visst är det lite trist att allt ska in i stora kedjor men jag tyckte nog det hotellet hade lite egen charm faktiskt.
        Novi Resort är ju mer ”opersonligt” medan Wisby hotell är lite gammaldags charmigt men ändå väldigt fräscht.

Gilla

• I en av Anders Knutas böckerna kunde jag läsa att hotellet vid havet hette Tots hotell tidigare.

Jag ser fram emot att testa det hotellet. Perfekt läge vid muren. Jag gillar gammaldags charmigt och när det även är fräscht. 🙂

2. Likadant med oss. Det behövs inte vara så mycket och stora grejer, bara vi får fira och vara tillsammans. Vi hade ju 12 årig förlovningsdag för en vecka sedan och gjorde inte mycket speciellt, men firade.
    Oj, glömt att låsa upp och ingen kom, utom ni då, på så lång tid. Men, ändå, ”skönt med egen kupé”,
    Härliga och vackra bilder som du bjuder på. Solnedgången så otroligt vacker. Stackars fingrarna bara. Kände det så i morse också, kallt, men vantarna måste av då jag ska trycka på knappen.
    Arga taxichaufför är inte roliga.
    Trevlig söndagskväll och kram till dig.

Gilla

• Där satte du ”tummen” på något riktigt väsentligt.
      Grattis i efterhand. ❤
      Hade jag haft lågt blodsocker hade jag knackat direkt. Nu satt vi och tog det lugnt i den sköna stolarna utanför och trodde det skulle dyka upp några andra gäster som ville ha en tidig frukost. 🙂
      Tack. 🙂 Det är ett problem. Det var samma sak för mig idag. Fast värst var att jag halkade på den hala gatan. Tur jag fick tag i en husvägg.
      Han hade väl aldrig i livet fått motorstopp den stackare. 🙂
      Tack. Kram tillbaka.

Gilla

3. Sudersand på Fårö är fint boende..Bodde där när vi var på konsert på Stora Gåsemora. Stranden där är som på Playa Ingles på Gran Canarias. Arga taxichaufförer är inte roliga när man kör innanför murarna. Kram gun

• Undra om de öppnar där redan till påsk. Vi tänkte ta en liten tripp någonstans då. Påsken är sen i år. Det är stor skillnad på Fårös olika kuststräckor.
      Läste att Ulf Lundell skulle göra comeback och skulle besöka Stora Gåsemora.
      Han får ingen dricks av mig nästa gång jag åker i hans bil. 🙂
      Kram Bosse

Gilla

• Solnedgångar kan jag aldrig få nog av. Synd jag inte kan njuta av dem på hemmaplan längre. Var ”sak” har sin tid. ❤

En fräsch och rejäl frukost är avgörande för mitt slutintryck om en hotellvistelse. Det kan skifta mycket på det området. Beror till en viss del på vilket prisläge på hotellet. Men absolut inte bara på det. En dålig frukost – och vi väljer aldrig mer det hotellet.
      Äta middag och lunch brukar ändå gå att äta någonstans i närheten.
      Måndagskram

Gillad av 1 person

• Jag körde med turistglasögon länge i Ystad och på Österlen. Otroligt länge. Vet inte exakt när det vände. Antagligen under hösten 2017. Då hade jag varit turist i min egen stad i drygt sex år. 🙂 Det hände för många dystra saker som gjorde att jag inte kunde vara kvar i den mysiga bubblan längre.

4. Så bra idé detta att turista på hemmaplan! Håller med Minton – det bästa med hotell är frukosten 🙂
    Härliga bilder! Om du inte har solnedgångar att titta på så får du kanske prova soluppgångar istället 🙂
    Ha det fortsatt gott!
    Kram

Gilla

• En vacker och god frukost på ett mysigt hotell är en utmärkt start för att göra en vardag till en festdag. Just nu längtar jag till nästa tillfälle och S kom på en bra idé till påsklovet. 😉
      Här finns fördelen att det finns både ock. (Beror på vilken kust vi åker till)
      Men det var inte så dumt att vid rätt väder, från hemmaplan, kunna njuta av det som vi kunde i sju år och sju månader. Jag älskade att avrunda kvällar vid terrassen på Bjärehalvön med att njuta av solens försvinnande ”i havet”. ❤ Det var livskvalité av hög klass. Helst efter en stressig och intensiv arbetsdag.
      Kram

Gillad av 1 person

5. Visst är det fint att vara turist i egen stad och även på på hotell. En speciell känsla av att bryta det vardagliga. Nu passade det ju extra bra i och med att det skulle vara fest hemma hos er också. Tack för besök och vackra bilder. Jag har vid några besök i Visby bott på Visby hotell men under lågsäsong. Fårö, södra och östra Gotland har fått längre besök och då har vi hyrt stuga/boende och tagit dagsturer in till Visby.
    Ser fram emot många fina turer både inne i Visby och runt om på Gotland med dig som guide .