Gnisvärds fiskeläge

Ungefär två mil söder om Visby tog vi höger mot havet. Genast sänkte vi farten. Både på bilen och inne i huvudet. Tankarna blev klarare och njutningstakten steg behagligt i sensommarvädret. Det var så skönt att komma ifrån alla flyttkartonger i vår bostad. Bara ”få vara” i några få timmar. ❤

En sommar bodde vi i en fin supermodern stuga i Tofta. Då hände det att vi tog oss ner till Gnisvärds fiskeläge. En gång i tiden var detta fiskeläge ett av öns mest lönande.

Här finns ett fyrtiotal bodar kvar längs med den cirka hundra meter långa smala gatan. De flesta är byggda på 1900-talet. Enstaka är dock äldre.

På varje sida om bodarna ligger stora gistgårdar, där man förr hängde sina nät på tork.
Det finns också ett kapell från 1830-talet inom fiskeläget.

Vad sugen jag blev. Vågade inte fråga om jag fick vara med i gänget. Var rädd för att de skulle säga att jag skulle få vara en ”kubb i luften”. Ännu värre hade varit om de döpt sporten till ”Kast med liten fastlandsgubbe”. 🙂 Inte ens i denna skrivande dag hade det hjälpt med att jag bott här i hela FEM månader. Det krävs säkert tre generationer innan … och de hade ändå inte förstått min halländska. 🙂

De gotländska fiskelägena skiljer sig i många avseenden från övriga Sveriges. Runt kusterna finns ungefär 200 fiskelägen av varierande storlek. En hög siffra tycker jag. Det ska bli spännande att se hur många jag kommer att besöka. 😀

Här fick jag lust att testa om mina gamla hundrameterstakter fanns kvar. Troligen inte. Istället fick det bli att njuta av den medhavda fikakorgen, på en filt i sanden, på stranden.
Det dröjde en lång stund innan vi fick lust att köra tillbaks till de oöppnade kartongerna. Min fantasidröm om att allt var på plats när vi kom hem, gick tyvärr inte i uppfyllelse. Men efter timmarna i Gnisvärd fick vi ny energi i den tropiska värmen som vi hade inomhus i augusti 2018. Både i Ystad när vi packade ner och därefter i Visby. Jag är nu lite orolig för att sommaren 2019 ska bli den regnigaste på många år. Nåväl. Då får jag väl åka och fiska i ett träsk. 😉

39 tankar på “Gnisvärds fiskeläge

1. Se där ja, ett ställe att komma ihåg till nästa gång vi åker till Gotland. Gnisvärds fiskeläge missade vi 🙂
    I sista stycket har du skrivit Gnislöv … men det måste väl vara fel, eller?
    Kanske du menade att ni även åkte till Gnislöv när ni packade ner i öppna kartonger i Ystad ???
    Kram

Gilla

• Trivsamt ställe. Jag har genom åren besökt en del andra fiskelägen på Gotland som både liknar varandra och skiljer sig åt. Min sista boks framsida är ju ett av dem.
      Tack. 🙂 Jag skrev fel några gånger på taggarna också. Även när jag skriver rätt blir det rött under ordet. Det finns ett par orter i Skåne som heter något liknande. Det var ex. scillorna vid Gislövs läge som jag egentligen ville ha på omslaget till tredje boken.
      Kram

Gillad av 1 person

• Det är bara bra Lollo. 🙂 Jag är van vid att kvinnor i olika åldrar håller reda på mig.

Risken är säkert stor att det kan bli faktafel i framtiden när/om jag kopplar på möjligheten att fasta Gotlandsbor besöker denna blogg. Bäst jag väntar en stund, tills jag blivit mer varm i kläderna. Har inte ens skrivit några rader OM MIG. Just nu njuter jag mest av sällskap av fru och en dotter som är kvar två dagar till. På måndag är jag ensam igen. Kommer att kännas tomt.
        Önskar dig en fin helg.
        Kramis

Gilla

• Jag skulle både vilja och inte vilja att vara vid ex detta fiskeläge när det blåste som värst för några dagar sedan. Havet hade varit spännande att se. Men usch vad kallt det hade varit för fingrarna att knäppa bilder.
      Skönt för dig. Jag stannade inne de två första dagarna på året.
      Detsamma.

Gilla

• Jag tycker det låter som en extrem siffra. Tyvärr kommer jag inte att räkna dem. Men jag kan tänka mig att de ligger tätt längs vissa kustremsor. Det var böndernas sätt att klara försörjningen under delar av året.
      Vet inte vart månaderna tagit vägen. Ska bli spännande att få uppleva våren här. Har hört att den brukar vara kall.
      Jag har genom åren besökt andra minst lika fina ställen. I en del ”fiskestugor” bor sommarboende.

Gilla

• Ja, det låter enormt mycket! Men sägs det så får vi väl tro på det.
        Våren kan väl vara kall överallt, men spännande om du uppfattar den kallare där. Att fiskestugor blir sommarboende, det förstår jag mer än väl!
        Idag har vi varit vänner 6 år på FB….

Gilla

• Många av dem består såklart bara av ett fåtal bodar och är svåra att nå om man är lite rädd om bilen. Undra hur många tusentals grusvägar det finns på ön.
        Här saltas inte på gatorna. Bara sandas. Vi har inga dubb på däcken. Därför väntar vi med utflykter utanför Visby. Gör inget denna första vinter.
        Våra bensinräkningar är häftiga. Två gånger i rad har vi inte betalt något. Har aldrig hänt förr i vårt gemensamma liv. I Ystad var det alltid en eller två fulla tankningar. Det var bara några januari som blev noll. Du vet. Jag har ju statistik på allt. 😉 Berodde på att målet var att klara tusenmilsgränsen och sänka försäkringen. Gick lätt att klara. Trots att vi rullade på bra april-oktober.
        Sex år. Grattis till oss båda.

Gilla

2. Fina bilder och där har jag inte varit… men Fridhems pensionat får du inte missa i sommar. Vackert är det där. Besöker gärna gamla kyrkor och ruiner och ett tipps är gå in på Ateljeskogslyckan på Instagram så får du tipps om ön. Något jag vil besöka är kyrkoruinerna i Elinghem. Verkar vara så vackert där.
    gun

• Det ska jag inte missa. Jag har aldrig varit inne där. Men sett det i samband med Högklint-vistelser. Nu när jag läst på om husets historia är det mer intressant.
      Jag uppskattar också att besöka gamla kyrkor. Min plan är att åka fram till alla medeltida kyrkor och ödeskyrkor på Gotland. Hoppas de flesta är öppna.
      Tack för tipset. Elinghem ser fint ut på bild. Förekommer i ganska många äldre böcker.

Gilla

• Nu är jag inte beroende av rätt väder på en semestervecka. Upplever ingen stress. Här ska njutas i rätt takt. Ett av många mål är att besöka alla medeltida kyrkor och ödeskyrkor. De ska vara öppna för alla 15 maj – 15 september. Den första kyrkan kommer i mitt söndags-blogginlägg. Nästan vart man åker på ön ser man minst ett kyrktorn. Mäktigt.
      Önskar dig en fin trettondagshelg.

Gillad av 1 person

3. Nere i Gnisvärd har jag bara varit ett par gånger. Vi har ju flera fiskelägen på när håll, så det har inte blivit av.
    Ha en fin fortsättning på 2019!
    Kram, Ingrid

Gilla

4. Jag läste faktiskt Gislöv och tänkte just på Gislövs läge när jag började läsa….ibland far bokstäverna förbi alldeles för snabbt…och tänkte att så kul med ett gemensamt namn. Mysigt att se bilder och höra berättelser om andra platser. Tyvärr hinner man inte själv besöka alla. Kram

• Och jag skrev något liknande längst ner i inlägget av misstag.
      Gislövs läge älskar jag på våren när scillan blommar. Synd att det är en extra bit dit numera. Jag tror vi människor skulle behöva fler liv. Eller mycket längre. Då ska det vara förbjudet med sjukdomar av alla de slag. Större krav har jag inte. 🙂

Gilla

5. Det ska bli kul att följa dina/era upplevelser. Jag är nyfiken på Gotland. Vår dotter och hennes sambo har varit där varje sommar de senaste åren. De längtade tillbaka och firade nyår där nu senast.

• Vad kul. 🙂 Välkommen till denna blogg också.
      Förstår att du är extra nyfiken med tanke på deras resor hit. Måste varit intressant för dem att vara här under en annan tid på året. Vem vet. De gör kanske som vi gjorde. Flyttar hit. Undra om de bott på samma ställe varje besök eller varierat. För oss är mycket fortfarande en vit fläck på kartan. Det ska bli riktigt spännande att få uppleva alla årstider och åka runt i rätt väder & takt. Jag tror du skulle trivas här. Gott om naturupplevelser och platser att vandra på. Ofta tänker vi inte på att vi befinner oss på en ö. I alla fall inte vid den här tiden på året när vi inte far runt på ön.

Gilla

6. Har faktiskt varit i Gnisvärd :-)), vi bodde i en stuga i Tofta när vi var på Gotland för två sedan. Minns också alla de säregna husen, och vi satt nere vid bryggan. För visst var där en brygga eller hamn? Var finns den fina randiga fyren?

• Vad kul. Då har vi säkert besökt flera gemensamma platser. Smultronställena duggar tätt. Det stämmer. Det fanns en brygga och hamn.

Den randiga fyren måste du besöka nästa gång. Den ligger i Närsholm på östkusten. Påminner om Afrikas savann sista biten ut till fyren och havet. Vi tänkte ta med cyklarna på bilen nästa gång vi åker dit. Helst på våren när det finns ett blått hav på land; blåeld. ❤
      Sångerskan Josefin Nilsson var född i de trakterna och älskade området runt När.

Gilla

7. Tror inte att vi besökte Gnisvärd under Gotlandresan. Jag visste inte att det fanns en skillnad mellan saltade och sandade gator. Blotta tanken att köra bil i snö och ishalka är skrämmande 🙂

• Undra hur många ”tusentals” ställen det finns att besöka på ön. Jag har ägnat många timmar åt att läsa på om olika saker/ämnen.
      Det är stor skillnad. Sandade är bättre för miljön och bilplåten. Men säkerhetsmässigt föredrar jag saltade. Om det görs vid rätt temperatur. De var duktiga på det i Ystad. Saltade kanske till och med för ofta. Bättre en gång för mycket än … 🙂 Samma sak med trottoarer i centrum. Akuten borde ha fullt upp om de inte saltar. 😉
      Vi har nya vinterdäck, men inte dubb. Därför håller vi oss till Visby fram till det blir lite vårkänsla och säkert väglag igen. Jag är bra på att vänta på ”godsaker”.

Gilla

• Tack för upplysningen, Bosse. Oj, vinterdäck och dubbdäck är också olika grejor – det visste jag inte heller. Igår tittade vi på en dokumentär om Bottenviken där folk körde bil över det frusna havet. Det kändes helt otroligt. Nej, det är inte roligt om det finns massa av snö på gångvägen eller gatan. En gång har jag försökt åka skidor, men det blev inte så framgångsrikt. Om sanningen skulle fram så låg jag mer i snön än jag stod på skidorna 😉 Kram Anne

• Vi slutade med dubbdäck när vi flyttade ner till Skåne. innan hade vi alltid det. Men dubbarna blev snabbt på fel gräns av längd, av orsaken att vi körde omkring på ren asfalt. När vi köpte bilen sommaren 2018 hade vi ingen aning om att vi skulle bosätta oss på osaltade Gotland. Jag älskar att inte veta sådant. ❤

Jag har alltid tyckt att det är riskabelt på alla hav och sjöar att köra bil. Ändå såg jag det ofta när jag åkte skridskor på Toftasjön, ca 15 km från min barndomsstad Halmstad. Det var populärt att leka med bilen. Till 1 % var det nyttig träning på halkkörning.
        Bra att du höll dig till sanningen. 😀 Synd att jag inte fick se det på riktigt. Du vet väl att skadeglädje är den enda sanna glädjen. 😀 Vet inte om uttrycket finns på andra språk.

Gilla

8. Jag skulle nästan tro att vi besökte denna plats. Jag har nämligen ett foto som ser nästan precis ut som ditt, näst översta, med de fina fiskestugorna.
    Visst hade du kunnat fråga om du fick vara med och spela. Om de kände dig så skulle de säkert ha tävlat om att få ha med dig i sitt lag.
    Roligt att se dina fina bilder.
    Det finns mycket att se på Gotland. Hoppas att vi kommer dit flera gånger. Det fanns så många kyrkor där och dom tycker jag är så trevliga att besöka, titta på och läsa om.
    Trevlig fredagskväll.
    Kram!

Gillad av 1 person

• Det var säkert samma plats.
      Jag vågade inte. Kanske var det en intern tävling.
      Tack.
      Det hoppas jag också att ni gör. 92 medeltida kyrkor. Jag ämnar att besöka precis alla. Den första ska jag visa upp här på bloggen på söndag. Visst är det häftigt att man nästan överallt på ön ser minst ett kyrktorn. Det är både rofyllt och lärofyllt att gå in i de gamla kyrkorna.
      Tack. Trevlig helg till dig mig.

Gilla

9. Du har ju innan väntat på mina inlägg från Gotlandssemestern och först nu har jag kommit igång.
    Nu har jag varit inne och tittat på alla dina fiskelägen för att se om jag kunde komma på vad de hette som vi besökte. Det är verkligen inte lätt att komma ihåg namnen när jag inte skrev upp dem. Dumt av mig men vi var ju 8 st som var tillsammans och jag ville inte bli allt för dryg med mitt fotande utan lägga krut på umgänget med dem 🙂
    Jag känner igen vissa fiskeläge från dina inlägg och mycket annat också.
    Så fina bilder du har tagit runt om på Gotland.
    Jag har börjat lägga in på min blogg från vår vecka på Gotland. Har hunnit med 6 inlägg nu och många till blir det. Vi hann med en del på en vecka men kunde haft massor av tid till där.
    Jag tror i vart fall att du lättare i min blogg känner igen var jag har befunnit mig 😀 Det är ju du som är experten. Jag fick i vart fall en trevlig vecka på denna vackra ö.
    Ha det bra !

Gilla

• Då har jag något att se fram emot. Det var tur att jag hann se din kommentar innan allt drar igång idag. November är min intensivaste månad. Hoppas du hänger på ex. mina 1X2 frågor till ett foto på denna blogg. 🙂 Jag har precis lagt in uppgiften på min andra blogg. Uppgiften här och Korsordsmästerskapen på Facebook håller jag på några timmar. ”Samtidigt” ska jag åka ut till Flygplatsen och hämta ett par som ska vara här över helgen. Hm. 🙂 Jag blir allt lite osocial stundtals under dessa tre dagar.
      Ingen verkar veta hur många fiskelägen det finns på Gotland. Beror nog på lite hur man räknar och vad det finns för krav för att det ska få kallas fiskeläge. Cirka 150 fiskelägen stod det i en bok som jag har bredvid mig. Cirka 200 i en annan. Jag har bara besökt en liten ”pyttedel” av dem. Men jag har fler i mitt arkiv som jag inte lagt in ännu. 😉

Härligt att läsa att du var nöjd med veckan och firandet. Nej. Gotland görs inte rättvisa på en vecka. Men en vecka är sju gånger bättre än inget alls. 😉
      Önskar dig en fin helg.
      Ps. Nu ropar Solveig om att jag ska klippas. Bäst att lyda den frisören.